بالا بودن میزان اکسیژن در دود اگزوز به معنای احتراق ناقص موتور و درصد نامناسب مخلوط سوخت و هوا خواهد بود؛ بنابراین، سنسور مربوطه اطلاعات لحظهای در مورد میزان اکسیژن سوخته نشده را به ECU خودرو ارسال میکند تا نسبت درست و مناسب مخلوط سوخت و هوا را تعیین کند و موتور احتراق بهتری داشته باشد.
سنسور اکسیژن گرمکن دار
البته چراغ چک ممکن است به دلایل دیگری هم روشن شود اما با استفاده از دیاگ بهراحتی میتوان فهمید که مشکل از این سنسور است یا نه.
سنسورهای جدیدتر از نوع چهار سیم هستند و گرمکن دارند.
اگر اطلاعاتی ارسال نشان از غلیظ بودن سوخت داشته باشد، ECU زمان پاشش سوخت توسط انژکتورها را کوتاهتر میکند تا میزان سوخت تزریقشده در موتور کاهش یابد.
ازآنجاییکه این سنسور نقش مهمی در کارکرد موتور ایفا میکند، اگر خراب شود و مالک به تعویض آن بیتوجهی کند عوارضی را به دنبال خواهد داشت که مهمترین آنها افزایش آلایندگی خودرو است.
در این خودروها، علاوه بر سنسور اول که جلوی کاتالیزور نصب میشد، سنسور دوم بعد از کاتالیزور قرار گرفت تا عملکرد کاتالیزور خودرو را بررسی کند.
علاوه بر این، در خودروهایی که روغنسوزی دارند، ورود مایع خنککننده به اگزوز و فسفر ناشی از سوختن روغن میتواند باعث خرابی سنسور هوا شود.
البته خودروهایی که از پیشرانه V6 یا V8 با سیستم اگزوز دوگانه استفاده میکنند به چهار سنسور اکسیژن مجهز هستند که یکی در نزدیکی هر بلوک سیلندر و یکی هم پس از کاتالیزور قرار میگیرد.
آشنایی با علائم خرابی سنسور اکسیژن
بااینحال، حدود دو دهه بعد تجهیز خودروها به سنسور اکسیژن الزامی شد و از سال 1993 تمام خودروها در اکثر کشورهای اروپایی باید به این سنسور مجهز میشدند.
پس از انجام این آزمایشها، اگر سنسور قابل تعمیر باشد، در مراکز معتبر میتوان آن را تعمیر کرد اما اگر عمر سنسور تمام شده باشد باید آن را تعویض کرد.
عوارض عدم تعویض سنسور اکسیژن خراب
درنتیجه، پس از روشن شدن موتور در هوای سرد چند دقیقه طول میکشید تا این سنسورها سیگنال تولید کنند زیرا حرارت اگزوز آنها را به دمای عملیاتی میرساند.
سنسور اکسیژن چیست و چه وظیفهای دارد؟
با توجه به اطلاعاتی که سنسور ارسال میکند، ECU تنظیمات لازم را در سیستم سوخترسانی خودرو اعمال کرده و زمان پاشش سوخت توسط انژکتورها را تغییر میدهد تا احتراق موتور بهتر شود.
خرابی سنسور اکسیژن باعث افزایش آلایندگی خودرو میشود اما خوشبختانه علائمی وجود دارد که خیلی زود راننده را از خرابی سنسور اکسیژن آگاه میکند.
آزمایش، تعمیر یا تعویض سنسور
انواع و ساختار سنسور
نسل ابتدایی این سنسورها
در کشورمان نیز اکثر خودروها نیز دو سنسور هوا دارند.
تاریخچه اختراع و استفاده از این سنسور
با استفاده از این سنسورهای گرمکن دار، احتراق موتور زودتر به حالت بهینه رسیده و درنتیجه آلایندگی آن در هنگام روشن شدن در هوای سرد کمتر میشود.
سنسورهای گرمکن دار چهار سیم خود در دو نوع پایه کوتاه و پایه بلند تولید میشوند که تفاوت آنها در نوع و ارتفاع سوکتشان است.
در مرحله بعد، باید خودرو را روشن کرد تا حدود 20 دقیقه کار کند و گرم شود.
البته در ابتدا باید سیمهای اطراف سنسور بررسی شود تا مطمئن شویم که سائیدگی و پارگی در آنها وجود نداشته باشد.
ECU از طریق خواندن اطلاعات سنسور اکسیژن، مخلوط سوخت را در حالت متعادل نگه میدارد.
علامت بعدی، افزایش مصرف سوخت است زیرا در صورت خرابی سنسور، ECU اطلاعات درستی دریافت نمیکند و بنزین بیشتری به موتور تزریق میشود.
بد کار کردن موتور در حالت درجا، مکث لحظهای موتور هنگام شتاب گیری و بوی بد دود اگزوز ناشی از تزریق سوخت اضافی و خامسوزی هم از دیگر علائم خرابی سنسور اکسیژن هستند.
بدین ترتیب، از حدود سی سال پیش استفاده از این سنسور در خودروها متداول شده است.
برای بررسی این سنسور، تعمیرکار از ولتمتر دیجیتالی استفاده میکند.
سنسور اکسیژن برای اولین بار توسط شرکت بوش ابداع شد و در دهه 60 میلادی توسعه پیدا کرد.
از حدود سال 1996 یعنی چند سال پس از اینکه استفاده از این سنسور در خودروها الزامی شد، تقریباً همه خودروها به دو سنسور مجهز شدند.
سنسور اکسیژن یک قطعه الکترونیکی است که در خودرو میزان اکسیژن موجود در گازهای خروجی اگزوز را بررسی میکند؛ بهعبارتدیگر، این سنسور با اندازهگیری میزان اکسیژن خروجی از اگزوز، مقدار اکسیژن سوخته نشده در فرایند احتراق موتور را مشخص میکند.
همچنین خرابی این قطعه میتواند مصرف سوخت را افزایش دهد و اگر به مدت طولانی خراب شده باشد و آنرا تعویض نکنید در ادامه برای خودرو شما خرابی کاتالیزور خودرو را نیز دنبال خواهد داشت.