همچنین حتی در توقفهای نهچندان طولانی هم بهتر است بجای درگیر نگهداشتن دنده و فشار دادن پدال کلاچ، دنده ماشین را خلاص کنید تا عمر صفحه کلاچ بیشتر شود.
علائم خرابی صفحه کلاچ
این کار که اصطلاحاً نیمکلاچ کردن گفته میشود، آسیب زیادی به صفحه کلاچ وارد خواهد کرد.
ازآنجاییکه اساس کار دیسک و صفحه با اصطکاک است، معمولاً پس از مدتی ساییده میشود و باید تعویض شود.
بهتر است برای جلوگیری از سوختن صفحه کلاچ به هنگام کشیدن اجسام توسط خودرو تعویض دنده مناسب و با دقت لازم انجام شود.
گفتیم که سیستم کلاچ با اصطکاک کار میکند و اصطکاک با خود حرارت بسیار زیادی به همراه دارد.
بیشترین مشکلات ناشی از سیستم کلاچ خودرو به از بین رفتن مواد کامپوزیت یا همان لنت روی صفحه کلاچ مربوط میشود که با از بین رفتن آنها اصطکاک کافی برای انتقال نیروی پیشرانه به گیربکس وجود نخواهد داشت؛ بنابراین یا خودرو خیلی بهاصطلاح بیحال حرکت میکند و یا در موارد حادتر اصلاً قادر به حرکت نخواهد بود.
بسیاری از رانندگان در ترافیک پای خود را روی کلاچ میگذارند که باعث استهلاک کلاچ میشود چون حتی فشار اندکی روی پدال کلاچ باعث درگیری آن میشود؛ بنابراین، بعد از تعویض دنده سعی کنید بهسرعت پای خود را از روی کلاچ بردارید زیرا در صورت تماس بسیار ناچیز پای شما با کلاچ خودرو صفحه کلاچ درگیر شده و باعث کاهش طول عمر آن میشود.
آلودگی صفحه کلاچ خیلی متداول نیست اما در برخی موارد احتمال آن وجود دارد.
عوامل خرابی صفحه کلاچ
هرچند این روزها در بسیاری از خودروها از گیربکس اتوماتیک استفاده میشود اما هنوز هم خصوصاً در کشورمان خودروهای گیربکس دستی متداول هستند و بنابراین صفحه کلاچ قطعهای مهم و پراستفاده بهحساب میآید.
مشکلات صفحه کلاچ
تمام شدن صفحه کلاچ
در این مواقع بهتر است از ترمزدستی استفاده کنید که جلوی عقب رفتن خودرو را میگیرد.
زیاد بودن تعداد سرنشینان یا بار خودرو
صفحه کلاچ یک قطعه مصرفی است که عمر مشخصی دارد و همانطور که در بالا ذکر کردیم پس از مدتی باید تعویض شود گردد اما عواملی هستند که میتوانند عمر صفحه کلاچ را کاهش و باعث علائم خرابی صفحه کلاچ شما شود.
علائم خرابی صفحه کلاچ در تعویض نادرست دنده
هر خودرو توان حمل تعداد مشخصی سرنشین و ظرفیت بار معینی دارد که در صورت عدم رعایت آن روی تمام قطعات خودرو فشاری مضاعف ایجاد میشود. این اتفاق روی صفحه کلاچ نیز تأثیر مخربی دارد و با رعایت استاندارد ظرفیت خودرو میتوانید از کاهش طول عمر صفحه کلاچ خود جلوگیری کنید.
رانندگی زیاد در ترافیک
سوختن صفحه کلاچ زمانی رخ میدهد که با خودرو بارهای سنگینی را کشیده یا چرخهای خودرو در حالت درجا مثل تیک آف کردن هرز بچرخد.
در ترافیک خودرو مدام حرکت کرده و متوقف میشود و درنتیجه دائماً باید کلاچ گرفت که این موضوع عمر صفحه کلاچ را کاهش میدهد.
سرد شدن ناگهانی صفحه کلاچی که داغ بوده است، موجب ترک خوردن و یا تاب برداشتن صفحه میشود. این مشکل در خودروهای شاسیبلندی که مناسب آفرود هستند، بسیار رایج است چراکه ممکن است پس از عبور از یک سربالایی تند و پرفشار خودرو بلافاصله وارد گودال آب شود. نفوذ ناگهانی آب به سیستم انتقال قدرت و پاشیدن آن بر صفحه موجب سرد شدن ناهمگون و ناگهانی آن و درنتیجه آن ترک خوردن یا تاب برداشتن صفحه میشود.
آلودگی صفحه کلاچ
یکی دیگر از عوامل موثر در سوختن صفحه کلاچ وزن بالای سرنشینان خودرو یا حمل بارهای سنگین توسط خودرو است.
تا زمانی که فشاری بر پدال کلاچ وارد نیاید، فنرهای موجود در دیسک کلاچ، صفحه فشاری را همراه با صفحه کلاچ به فلایویل چسبانده و اجازه لغزش آزاد را به صفحه کلاچ نمیدهند؛ بدین ترتیب نیروی موتور از طریق دیسک کلاچ و صفحه فشاری آن که روی فلایویل نصب شده و به همراه آن میچرخند و همینطور کلاچ که با شفت گیربکس از طریق دندانههای میانی خود ارتباط دارد، منتقل شده و بدین ترتیب شفت گیربکس نیروی موتور را دریافت میکند.
وقتی صفحه کلاچ خراب باشد، علائمی را به همراه خواهد داشت که توجه به آنها مهم است زیرا رانندگی با خودرویی که صفحه کلاچ معیوبی دارد میتواند به دیگر قسمتهای قوای محرکه آسیب بزند. مهمترین علائم خرابی صفحه کلاچ عبارتاند از:
- افزایش دور موتور در هنگام حرکت و زیاد نشدن سرعت
- سفت و خشک شدن پدال کلاچ
- لرزش خودرو پس از رها کردن پدال کلاچ
- عملکرد ضعیف خودرو در سربالایی
- گاز دادن زیاد خودرو در زمان شروع حرکت
- پرت شدن سریع پا به عقب هنگام رها کردن کلاچ
- صدای چرخ دندههای گیربکس در زمان تعویض دنده
- سخت جا رفتن دندهها خصوصاً دنده یک