در حین رانندگی هم هرگز پای خود را روی پدال کلاچ نگذارید و فقط زمانی که نیاز به تعویض دنده دارید از آن استفاده کنید.
نیم کلاچ کردن در سربالایی
آلودگی صفحه کلاچ خیلی متداول نیست اما در برخی موارد احتمال آن وجود دارد.
سوختن صفحه کلاچ زمانی رخ میدهد که با خودرو بارهای سنگینی را کشیده یا چرخهای خودرو در حالت درجا مثل تیک آف کردن هرز بچرخد.
همچنین حتی در توقفهای نهچندان طولانی هم بهتر است بجای درگیر نگهداشتن دنده و فشار دادن پدال کلاچ، دنده ماشین را خلاص کنید تا عمر صفحه کلاچ بیشتر شود.
علائم خرابی صفحه کلاچ
بسیاری از افراد در سربالاییها با فشار اندکی روی پدال کلاچ، جلوی عقب رفتن خودرو را میگیرند.
با افزایش شدید اصطکاک میان دیسک و صفحه در درازمدت نهتنها میزان مصرف صفحه کلاچ افزایش چشمگیری پیدا میکند بلکه داغ شدن دیسک و صفحه موجب کاهش شدید اما موقت اصطکاک میان دیسک و صفحه شده و انتقال نیرو را با مشکل مواجه میسازد تا جایی که خودرو دیگر کشش کافی برای عبور از یک شیب با زاویه زیاد را نخواهد داشت.
تا زمانی که فشاری بر پدال کلاچ وارد نیاید، فنرهای موجود در دیسک کلاچ، صفحه فشاری را همراه با صفحه کلاچ به فلایویل چسبانده و اجازه لغزش آزاد را به صفحه کلاچ نمیدهند؛ بدین ترتیب نیروی موتور از طریق دیسک کلاچ و صفحه فشاری آن که روی فلایویل نصب شده و به همراه آن میچرخند و همینطور کلاچ که با شفت گیربکس از طریق دندانههای میانی خود ارتباط دارد، منتقل شده و بدین ترتیب شفت گیربکس نیروی موتور را دریافت میکند.
بیشترین مشکلات ناشی از سیستم کلاچ خودرو به از بین رفتن مواد کامپوزیت یا همان لنت روی صفحه کلاچ مربوط میشود که با از بین رفتن آنها اصطکاک کافی برای انتقال نیروی پیشرانه به گیربکس وجود نخواهد داشت؛ بنابراین یا خودرو خیلی بهاصطلاح بیحال حرکت میکند و یا در موارد حادتر اصلاً قادر به حرکت نخواهد بود.
ازآنجاییکه اساس کار دیسک و صفحه با اصطکاک است، معمولاً پس از مدتی ساییده میشود و باید تعویض شود.
صفحه کلاچ یک قطعه مصرفی است که عمر مشخصی دارد و همانطور که در بالا ذکر کردیم پس از مدتی باید تعویض شود گردد اما عواملی هستند که میتوانند عمر صفحه کلاچ را کاهش و باعث علائم خرابی صفحه کلاچ شما شود.
علائم خرابی صفحه کلاچ در تعویض نادرست دنده
وقتی صفحه کلاچ خراب باشد، علائمی را به همراه خواهد داشت که توجه به آنها مهم است زیرا رانندگی با خودرویی که صفحه کلاچ معیوبی دارد میتواند به دیگر قسمتهای قوای محرکه آسیب بزند. مهمترین علائم خرابی صفحه کلاچ عبارتاند از:
- افزایش دور موتور در هنگام حرکت و زیاد نشدن سرعت
- سفت و خشک شدن پدال کلاچ
- لرزش خودرو پس از رها کردن پدال کلاچ
- عملکرد ضعیف خودرو در سربالایی
- گاز دادن زیاد خودرو در زمان شروع حرکت
- پرت شدن سریع پا به عقب هنگام رها کردن کلاچ
- صدای چرخ دندههای گیربکس در زمان تعویض دنده
- سخت جا رفتن دندهها خصوصاً دنده یک