اولین بخش، بدنه یا پوسته انجکتور است که پوشش بیرونی آن محسوب میشود.
اگر انجکتور به خاطر رسوبات کثیف و مسدود شده باشد، معمولاً باید آنها را از جای خود درآورد و با دستگاه مخصوصی و یا با کمک مکمل بنزین و اسپری انژکتور شور اقدام به شستشوی انژکتورها کرد.
انواع انژکتور
نوسان دور موتور در حالت درجا: اگر انجکتورها کثیف باشند، موتور در حالت درجا کارکرد یکنواختی نخواهد داشت و دور موتور نوسان پیدا میکند.
این قدیمیترین و سادهترین شکل سیستم انجکتور است.
به همین دلیل، این انژکتورها بهطور ثابت و مستمر اقدام به پاشش سوخت میکنند و فشار، زمان و سرعت پاشش آنها قابل تنظیم نیست.
2- انژکتور الکترونیکی
وقتی انژکتورها کثیف یا خراب شده باشند، موتور و خودرو نشانههایی بروز میدهد که عبارتاند از:
انژکتورها بر اساس شیوه کارکرد به دو دسته کلی تقسیم میشوند که عبارتاند از:
- انژکتور مکانیکی
- انژکتور الکترونیکی
1- انژکتور مکانیکی
این روش از روش اول بسیار سادهتر بوده و هزینه کمتری خواهد داشت.
در سیستم سوخترسانی خودروهای بنزینی مدرن، انژکتور یکی از مهمترین قطعات است. این قطعه سالها است جایگزین کاربراتور شده و همه خودروهای مدرن از آن استفاده میکنند؛ اما انژکتور چیست؟ چگونه کار میکند؟ چه وظیفهای دارد؟ چه انواعی دارد و نشانههای کثیفی یا خرابی انژکتور چیست را میخواهیم به همه این سؤالات با کمک اسپانیر این پست پتروتکس پاسخ میدهد.
سپس هنگامیکه دستور پاشش از ECU صادر میشود، آهنربای الکتریکی مذکور، پیستون کوچک داخل انژکتور را به حرکت درمیآورد و باعث باز شدن دریچه میشود.
در این نوع سیستم از تنها یک انژکتور برای تأمین سوخت تمام سیلندرها استفاده میشود.
انژکتور چگونه کار میکند؟
بااینحال، گاهی مشکل انژکتور جدیتر از کثیفی است که در این صورت باید اقدام به تعویض آن کرد.
در این سیستم هر سیلندر یک انژکتور مجزا دارد.
نشانههای کثیفی یا خرابی انژکتور
پتروتکس تولید کننده انواع مکمل بنزین و شستشو دهنده سیستم سوخت رسانی با تکنولوژی نانو است.
انژکتور چیست و چه وظیفهای دارد؟
برخلاف کاربراتور که اساساً از خلأ برای کشیدن سوخت به داخل اتاق احتراق موتور استفاده میکند، انژکتور بخشی از یک سیستم کامپیوتری است که طبق دستور ECU، سوخت را در فواصل زمانی معین به داخل محفظه احتراق میپاشد؛ بنابراین، در موتورهای انجکتوری تزریق سوخت به موتور بسیار دقیقتر صورت میگیرد.
انواع سیستم پاشش سوخت
این قطعه درواقع وظیفه پاشش سوخت درون سیلندرهای موتور را دارد.
کثیفی یا خرابی انژکتور
امروزه این روش سوخترسانی جایگزین روش تک نقطهای شده است.
3- پاشش مستقیم سوخت
این دریچه به سوخت تحتفشار اجازه میدهد تا از طریق یک نازل کوچک یا همان سوزن انجکتور به محفظه احتراق تزریق شود.
در این سیستم، سوخت مستقیماً پشت سوپاپهای هوا پاشیده میشود و چون پس از پاشش تغییرات کمتری را تجربه میکند، با شرایط بهتری به داخل سیلندر میرسد.
همچنین در این روش هر سیلندر مقدار دقیقتری از سوخت را دریافت میکند.
این روش اما که مستلزم مراجعه به تعمیرگاه است، زمانبر بوده و معمولاً هزینه بالایی به دنبال خواهد داشت.
امروزه بسیاری از پیشرانههای مدرن از سیستم تزریق یا پاشش مستقیم سوخت استفاده میکنند. این روش باعث افزایش بازدهی موتور میشود.
اجزای مختلف انژکتور
هدف از ابداع این سیستم ایجاد حداقل تغییر در شرایط سوخت پیش از ورود به سیلندرها بوده است.
در این سیستم، سوخت درون منیفولد هوا پاشیده میشود و از این طریق به سیلندرها میرسد.
قطعه بعدی فیلتر سوخت است که در بالای انجکتور قرار گرفته و سوخت در ابتدا وارد آن میشود.
علاوه بر انژکتورها که خود به دو دسته مکانیکی و الکترونیکی تقسیم میشوند، سیستمهای پاشش سوخت را هم میتوان به سه دسته مختلف تقسیم کرد:
- پاشش سوخت تک نقطهای
- پاشش سوخت چند نقطهای
- پاشش مستقیم سوخت
1- پاشش سوخت تک نقطهای
انژکتور یک نازل برای تزریق سوخت به پیشرانه خودرو است.
پس از این، نوبت به یک آهنربای الکتریکی و پیستون کوچکی میرسد که سوخت را به نازل یا همان سوزن انژکتور میرساند که در انتهای انژکتور قرار گرفته و پاشش سوخت را انجام میدهد.