البته انژکتور در کنار تنظیم دقیق میزان و فشار پاشش سوخت، به کاهش مصرف سوخت، استارت بهتر خودرو در هوای سرد، کاهش میزان آلایندگی خودرو و بالا رفتن راندمان موتور نیز کمک میکند.
پتروتکس تولید کننده انواع مکمل بنزین و شستشو دهنده سیستم سوخت رسانی با تکنولوژی نانو است.
انژکتور چیست و چه وظیفهای دارد؟
نوسان دور موتور در حالت درجا: اگر انجکتورها کثیف باشند، موتور در حالت درجا کارکرد یکنواختی نخواهد داشت و دور موتور نوسان پیدا میکند.
در این انژکتورها، پاشش سوخت بهصورت الکترونیکی و با استفاده از شیر برقی صورت میگیرد و بنابراین، سرعت، فشار و میزان سوختی که داخل سیلندر پاشیده میشود بهصورت الکترونیکی قابل تنظیم و تغییر خواهد بود.
اولین بخش، بدنه یا پوسته انجکتور است که پوشش بیرونی آن محسوب میشود.
این روش اما که مستلزم مراجعه به تعمیرگاه است، زمانبر بوده و معمولاً هزینه بالایی به دنبال خواهد داشت.
این روش از روش اول بسیار سادهتر بوده و هزینه کمتری خواهد داشت.
وقتی انژکتورها کثیف یا خراب شده باشند، موتور و خودرو نشانههایی بروز میدهد که عبارتاند از:
انواع انژکتور
همچنین در این روش هر سیلندر مقدار دقیقتری از سوخت را دریافت میکند.
پس از این، نوبت به یک آهنربای الکتریکی و پیستون کوچکی میرسد که سوخت را به نازل یا همان سوزن انژکتور میرساند که در انتهای انژکتور قرار گرفته و پاشش سوخت را انجام میدهد.
اگر انجکتور به خاطر رسوبات کثیف و مسدود شده باشد، معمولاً باید آنها را از جای خود درآورد و با دستگاه مخصوصی و یا با کمک مکمل بنزین و اسپری انژکتور شور اقدام به شستشوی انژکتورها کرد.
این قطعه درواقع وظیفه پاشش سوخت درون سیلندرهای موتور را دارد.
انژکتور برای اینکه بتواند سوخت را داخل سیلندرها اسپری کند از اجزای مختلفی تشکیل شده است.
قطعه بعدی فیلتر سوخت است که در بالای انجکتور قرار گرفته و سوخت در ابتدا وارد آن میشود.
این اطلاعات از سنسور دور موتور، سنسور اکسیژن، سنسور فشار منیفولد، سنسور دمای موتور و… دریافت میشود.
انژکتور یک نازل برای تزریق سوخت به پیشرانه خودرو است.
راهحل سادهتر برای تمیز کردن انجکتورها استفاده از مکمل انژکتور شور است که بهسادگی داخل باک ریخته میشود و پس از اینکه همراه با بنزین وارد انژکتورها شد، اقدام به تمیز کردن آنها میکند.
هدف از ابداع این سیستم ایجاد حداقل تغییر در شرایط سوخت پیش از ورود به سیلندرها بوده است.
در این سیستم هر سیلندر یک انژکتور مجزا دارد.
انژکتورها بر اساس شیوه کارکرد به دو دسته کلی تقسیم میشوند که عبارتاند از:
انژکتور مکانیکی
انژکتور الکترونیکی
1- انژکتور مکانیکی
از آنجا که، انژکتور دستور پاشش سوخت که شامل فشار، سرعت و مدت پاشش میشود را از ECU میگیرد.
ECU برای تشخیص میزان پاشش سوخت توسط انجکتور اطلاعات زیادی را مورد تجزیهوتحلیل قرار میدهد.
لرزش موتور: مشکل در انژکتور باعث میشود یک یا چند عدد از سیلندرها سوخت کافی دریافت نکنند و احتراق ناقصی داشته باشند. در این صورت، موتور با لرزش کار میکند و حتی ممکن است خاموش شود.
در سیستم سوخترسانی خودروهای بنزینی مدرن، انژکتور یکی از مهمترین قطعات است. این قطعه سالها است جایگزین کاربراتور شده و همه خودروهای مدرن از آن استفاده میکنند؛ اما انژکتور چیست؟ چگونه کار میکند؟ چه وظیفهای دارد؟ چه انواعی دارد و نشانههای کثیفی یا خرابی انژکتور چیست را میخواهیم به همه این سؤالات با کمک اسپانیر این پست پتروتکس پاسخ میدهد.
در این نوع سیستم از تنها یک انژکتور برای تأمین سوخت تمام سیلندرها استفاده میشود.
در این سیستم، سوخت مستقیماً پشت سوپاپهای هوا پاشیده میشود و چون پس از پاشش تغییرات کمتری را تجربه میکند، با شرایط بهتری به داخل سیلندر میرسد.
این نازل به شکلی طراحی شده که سوخت بهصورت پودر یا اسپری تزریق میکند و باعث احتراق بهتر بنزین میشود.
این قدیمیترین و سادهترین شکل سیستم انجکتور است.
روشن شدن چراغ چک: چراغ چک در خودروها به دلایل زیادی میتواند روشن شود که یکی از آنها مشکل در انژکتورها است. در این صورت، اگر دستگاه دیاگ به خودرو وصل شود، مشکلی در مخلوط سوخت و هوا را نشان میدهد که این به معنای مسدود شدن انژکتورها و کاهش جریان سوخت است. و برای
نشانههای کثیفی یا خرابی انژکتور
در این نوع سیستم، کیفیت سوخترسانی به موتور مثل کاربراتور است اما ازآنجاییکه برخلاف کاربراتور دستور پاشش سوخت توسط ECU صادر میشود، شرایط بهتری در محفظه احتراق فراهم میشود.
2- پاشش سوخت چند نقطهای
این دریچه به سوخت تحتفشار اجازه میدهد تا از طریق یک نازل کوچک یا همان سوزن انجکتور به محفظه احتراق تزریق شود.
در این انژکتورها پاشش سوخت بهصورت مکانیکی از طریق فنر و پیستون داخل انژکتور صورت میگیرد و خبری از دستور الکترونیکی نیست.
این انژکتورها روی یک ریل در انتهای منیفولد هوا درست پشت سوپاپ هوا قرار میگیرند.
افزایش آلایندگی خودرو: زمانی که انژکتور مشکل داشته باشد و موتور سوخت کمتری دریافت کند، ECU دستور پاشش سوخت بیشتری را صادر میکند که این باعث افزایش مصرف سوخت و آلایندگی خودرو میشود. در این صورت، هنگام مراجعه به مراکز معاینه فنی، خودرو به خاطر آلایندگی بالا مردود میشود.
انژکتور چگونه کار میکند؟
در این سیستم که با عنوان GDI شناخته میشود، انژکتورها مستقیماً روی محفظه احتراق نصب میشوند و بهطور مستقیم و بیواسطه سوخت را داخل سیلندر تزریق میکنند.
علاوه بر انژکتورها که خود به دو دسته مکانیکی و الکترونیکی تقسیم میشوند، سیستمهای پاشش سوخت را هم میتوان به سه دسته مختلف تقسیم کرد:
پاشش سوخت تک نقطهای
پاشش سوخت چند نقطهای
پاشش مستقیم سوخت
1- پاشش سوخت تک نقطهای
انواع سیستم پاشش سوخت
کثیفی یا خرابی انژکتور
بااینحال، گاهی مشکل انژکتور جدیتر از کثیفی است که در این صورت باید اقدام به تعویض آن کرد.
در این سیستم، سوخت درون منیفولد هوا پاشیده میشود و از این طریق به سیلندرها میرسد.
در ابتدا، سوخت با فشار ثابتی توسط پمپ بنزین، وارد فیلتر ورودی انژکتور میشود.
امروزه این روش سوخترسانی جایگزین روش تک نقطهای شده است.
3- پاشش مستقیم سوخت
به همین دلیل، این انژکتورها بهطور ثابت و مستمر اقدام به پاشش سوخت میکنند و فشار، زمان و سرعت پاشش آنها قابل تنظیم نیست.
2- انژکتور الکترونیکی
برخلاف کاربراتور که اساساً از خلأ برای کشیدن سوخت به داخل اتاق احتراق موتور استفاده میکند، انژکتور بخشی از یک سیستم کامپیوتری است که طبق دستور ECU، سوخت را در فواصل زمانی معین به داخل محفظه احتراق میپاشد؛ بنابراین، در موتورهای انجکتوری تزریق سوخت به موتور بسیار دقیقتر صورت میگیرد.
امروزه بسیاری از پیشرانههای مدرن از سیستم تزریق یا پاشش مستقیم سوخت استفاده میکنند. این روش باعث افزایش بازدهی موتور میشود.
اجزای مختلف انژکتور
سپس هنگامیکه دستور پاشش از ECU صادر میشود، آهنربای الکتریکی مذکور، پیستون کوچک داخل انژکتور را به حرکت درمیآورد و باعث باز شدن دریچه میشود.
با توجه به مواردی که بیان شد، دیدیم که انجکتور نقش بسیار مهمی در موتور خودرو ایفا میکند و اگر به هر دلیلی عملکرد درستی نداشته باشد، موتور دچار مشکل خواهد شد؛ اما انژکتورها بهمرورزمان ممکن است کثیف یا خراب شوند و نتوانند آنطور که باید سوخت را به موتور برسانند.