منصوری اضافه کرد: از دیگر اقدامات انجمن در راستای مبارزه با قطعات قاچاق همکاری با سازمان ملی استاندارد برای تحقق هدف گذاری این سازمان مبنی بر تدوین استاندارد 1000 قطعه خودرویی است که تا کنون 350 قلم قطعه از جمله سنسورها، چراغ ها و قطعات فرمان به منظور تدوین استاندارد شناسایی و مشخص شدند.
عضو هیات مدیرهانجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ادامه داد: پیشنهاد دیگر ما به اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی، اصالت سنجی قطعات وارداتی از طریق 160 آزمایشگاه همکار استاندارد است که خرید قطعات باکیفیت برای مشتریان را تضمین خواهد کرد.
وی افزود: شناسایی قطعات اصلی از تقلبی و آگاهی بخشی به مردم در این زمینه از دیگر پیشنهادات انجمن به وزارت صمت است که در آینده نزدیک با همکاری اتحادیه فروشندگان قطعات یدکی در دستور کار قرار خواهد گرفت.
براسود تاکید کرد: همکاری قطعه سازان در افزایش سقف گارانتی قطعات از 6 ماه به یکسال و در رابطه با برخی قطعات تا 18 و 24 ماه در بازار لوازم یدکی و همچنین افزایش گارانتی محصولات خودروسازان از 24 به 36 ماه از دیگر اقداماتی است که قطعا در ارتقای کیفیت قطعات خودرو موثر خواهد بود. دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایرانبا بیان اینکه اصالت سنجی کالا دو مولفه کیفیت و قیمت را شامل می شود، ادامه داد: از آنجا که قطعات تقلبی و معیوب، ایمنی خودرو را تحت تاثیر قرار می دهند، نصب شناسه کالا روی قطعات یدکی قیمت و کیفیت قطعات را تضمین کرده و مصرف کننده نهایی نیز با اطمینان خاطر بیشتری نسبت به خرید قطعه اصلی اقدام خواهد کرد. وی با اشاره به تاثیر طرح شناسه کالا بر بازار لوازم یدکی اظهار داشت: علیرغم اینکه در ابتدا تصور می شد اجرای طرح شناسه کالا با توجه به تعدد قطعات یدکی و تنوع خودروها تولید کنندگان را با چالش های جدی مواجه کند اما با توجه به نقش مهم قطعات یدکی اصلی در ایمنی خودروها و همچنین آگاهی بخشی به مشتریان برای خرید قطعات با اصالت، هم اکنون نصب شناسه کالا به عنوان یک استاندارد برای تولیدکنندگان تعریف شده است. عضو هیات مدیرهانجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو در پایان خاطرنشان کرد: خوشبختانه با اجرای طرح شناسه کالا، بازار لوازم یدکی در مسیر مناسبی قرار گرفته و شرایط به مراتب بهتری نسبت به سالهای گذشته پیدا کرده است و به جز تعداد محدودی از تولیدکنندگان، شاهد اسقبال قطعه سازان و همچنین همراهی واحدهای توزیع کننده و فروشگاه داران در اجرای این طرح هستیم به طوریکه اغلب توزیع کنندگان از خرید قطعات فاقد شناسه کالا از تولیدکننده خودداری می کنند. به گزارش خبرخودرو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایرانبه تشریح اقدامات این انجمن در راستای مبارزه با قطعات تقلبی و قاچاق در بازار لوازم یدکی پرداخت. وی افزود: همچنین با همکاری وزارت صمت و سازمان ملی استاندارد از میان 53 قلم لوازم یدکی مشمول طرح شناسه کالا ، تدوین ارتقای استاندارد قطعات مشمول استاندارد اجباری و تدوین استاندارد قطعات فاقد استاندارد ملی را در دستور کار خود قرار دادیم و به زودی و پس از جلسات کارشناسی با سازمان ملی استاندارد سمیناری دو روزه را برای آموزش تدوین استاندارد قطعات به قطعه سازان تدارک خواهیم داد که قطعا با ارتقای استاندارد قطعات شاهد بهبود کیفیت قطعات خودرو و افزایش رضایتمندی مشتریان خواهیم بود. عضو هیات مدیرهانجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران ادامه داد: علاوه بر این از تولیدکنندگان بزرگ مانند ایساکو، سایپا یدک، گروه قطعات خودرو عظام و گروه صنعتی اتحاد موتور نیز خواسته شد که در سطح عرضه قطعات، فروشگاه داران خود را تحت آموزش های لازم برای شناسایی قطعات اصلی و آگاهی بخشی به مشتریان قرار دهند.