الکترود جوشکاری چیست ؟ انواع آن + کاربرد ها | foulka

برای مبتدیان، الکترودهای مصرفی و غیر قابل مصرف وجود دارد. در جوشکاری قوس فلزی سپر (SMAW) که به آن چوب نیز گفته می شود، الکترودها قابل مصرف هستند، به این معنی که الکترود در حین استفاده مصرف شده و با جوش ذوب می شود. در تنگستن الکترودهای جوشکاری گاز بی اثر (TIG)  از نوع غیر قابل مصرف هستند،به همین دلیل  ذوب نمی شوند و به هرگز به بخشی از جوش تبدیل نمی شوند.

انواع الکترود جوشکاری لوله

الکترود جوشکاری چیست ؟ انواع آن + کاربرد ها | foulka

الکترودهای برهنه، بدون هیچ پوششی هستند و بیشتر در زمانی که به الکترود روکش دار نیاز نباشد، به کار می روند. بعضی از الکترودها برای حالت‌های خاصی از جوشکاری ارائه می‌شوند. به طور مثال در حالت تخت Flat نمی‌توانیم از مدل الکترود Over head بهره ببریم. از الکترود 6013 برای جوشکاری بدنه اتوموبیل ، بدنه و فریم های کامیون ، آهن های تزیناتی ، مبلمان فلزی ، ابزارآلات کشاورزی ، مخازن ذخیره سازی یا هر نوع وسیله ای که شکل ظاهری در آن مهم است ، استفاده می شود .

سیم جوش چیست و چه تفاوتی با الکترود دارد؟

اقتصادی ترین حالت برای جوشکاری حالت تخت است و پس از آن به ترتیب افقی و عمودی قرار دارند. جوشکار ماهر محدودیت های جوشکاری در حالت های عمودی و سقفی را برای انتخاب الکترود درک می کند. الکترود پایه مس با توجه به ویژگی های بسیار خاص و منحصر به فرد خود، از موارد استفاده ی بی نظیری برخوردار می باشد.

هنگامی که ضریب پوشش الکترود، بین 1.6 تا 2.2 باشد، روکش ضخیم است. روکش شده ضخیم دارای سه نوع اصلی از نظر پوشش فلاکس (سلولزی، پودر آهن و مواد معدنی) هستند. در جوشکاری به وسیله ی اینورتر جوشکاری یکی از ابزارهای مصرفی و کاربردی الکترود می باشد که از آن برای ایجاد اتصال و همچنین اتصال دو قطعه استفاده می شود. الکترودهای رتیلی به طور کلی نفوذی متوسط، به همراه یک قوس الکتریکی ملایم و آرام دارند و نسبت به رطوبت نیز حساس نمی باشند.

  • الکترودهای شکل گیر سریع یا الکترود با انجماد سریع جوشی تولید می کنند که به سرعت منجمد می شود و شکل می گیرد (E6011, شرکت فولکا E6010) .
  • امکان خشک کردن الکترود به علت سوختن پوشش سلولزی در این الکترودها وجود ندارد.
  • طبق نکات و ترفندهای جوشکاری، الکترودهای ۶۰۱۳ دارای پوشش بیرونی پتاسیم با تیتانیا بالا هستند.
  • سرعت و میزان کارایی الکترود هایی با فلاکس پودر آهن، نسبت به زمانی که این ماده را ندارد، بیشتر است.
الکترودهای پوشش دار یکی از انواع بسیار رایج الکترود هستند برای انجام جوشکاری مورد استفاده قرار می گیرند. نمونه های ابتدایی الکترودهای جوشکاری فاقد پوشش بودند و تنها از یک مغزی فلزی تشکیل شده بودند اما به مرور مشخص شد که اضافه کردن یک پوشش می تواند مزایای زیادی به همراه داشته باشد. به عنوان نمونه گازهای ناشی از سوختن پوشش باعث حفاظت از حوضچه ی مذاب و عدم برخورد آن با گازهای موجود در اتمسفر می شود. پوشش الکترودها می تواند از مواد مختلف و با ضخامت های گوناگونی ساخت شوند که هر کدام کاربرد خود را دارند. در این مقاله ما به بررسی انواع الکترودهای پوشش دار و کاربرد آن ها پرداخته ایم. مدل های مختلفی از الکترود جوشکاری در بازار وجود دارد و هر یک از این الکترودها قابلیت و کاربرد مختلفی را برای یک عمل خاص شامل می شوند.

مورد از اصلی ترین ویژگی های الکترود پایه مس

توسط مهدی خطیبی

مهدی خطیبی