اهمیت مکمل بنزین مناسب برای موتورهای توربو و تراکم بالا

مصرف مکمل بنزین برای موتورهای توربو متاسب است؟

به‌طورکلی، هرچه فشار یا بوست توربو بیشتر باشد باید ضریب تراکم کمتر شود. به‌عنوان‌مثال، درحالی‌که ضریب تراکم موتور EF7 تنفس طبیعی 11 به یک است، این رقم در نسخه توربو به 9.1 به یک کاهش پیدا کرده است؛ بنابراین، شاید بگویید موتورهای توربو به دلیل ضریب تراکم پایین‌تر نیازی به بنزین اکتان بالا نخواهند داشت اما کاملاً برعکس است و این موتورها حتی بیشتر از نمونه‌های تنفس طبیعی به بنزین باکیفیت نیاز دارند زیرا به دلیل بوست توربو، پیشرانه‌های توربوشارژ در فشار بیشتری کار می‌کنند.

بلی، با مکمل بنزین می توانید عدد اکتان بنزین موتورهای توربو را تامین کنید تا سلامت پیشرانه خودرو خود را در مقابل بنزین با اکتان پایین تامین کنید.


منبع: https://charkhan.com/140197/%D9%85%DA%A9%D9%85%D9%84-%D8%A8%D9%86%D8%B2%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D8%AA%D9%88%D8%B1%D8%A8%D9%88-%D8%AA%D8%B1%D8%A7%DA%A9%D9%85-%D8%A8%D8%A7%D9%84%D8%A7/

در موتورهای معمولی که به آن‌ها تنفس طبیعی گفته می‌شود، هوای عادی وارد موتور شده و با سوخت ترکیب می‌شود.

همچنین در موتورهای توربو گشتاور یکنواخت‌تر و در محدوده دور موتور گسترده‌تری تولید می‌شود که این بهبود کشش و شتاب خودرو را به همراه دارد.

بهترین اکتان برای موتورهای توربو یا بنزینی با اکتان 95 می‌تواند برای موتورهای توربو مناسب باشد و به‌عنوان‌مثال، ایران‌خودرو برای موتور EF7 توربو بنزین اکتان 95 را توصیه کرده است.

به همین دلیل، موتورهای توربو در مقایسه با نمونه‌های تنفس طبیعی حساسیت بسیار کمتری نسبت به تغییر ارتفاع دارند.

توربوشارژر چیست؟ چگونه کار می‌کند؟ مزایا و معایب موتور توربو - اکتان برای ماشین توربو - مکمل بنزین برای موتورهای توربو - بهترین اکتان برای موتورهای توربو اهمیت مکمل بنزین مناسب برای موتورهای توربو و تراکم بالا
پیشرانه توربو M15 سایپا نسخه M15TC

معایب موتورهای توربو

همچنین با توجه به کیفیت پایین بنزین ایران، حتی بنزین سوپر هم ممکن است اکتان لازم برای موتورهای توربو را نداشته باشد.

توربوشارژر چیست؟ چگونه کار می‌کند؟ مزایا و معایب موتور توربو - اکتان برای ماشین توربو - مکمل بنزین برای موتورهای توربو - بهترین اکتان برای موتورهای توربو - مکمل بنزین 2 در 1 پتروتکس برای موتور GDI و توربو اهمیت مکمل بنزین مناسب برای موتورهای توربو و تراکم بالا
اکتان بوستر برای موتورهای توربو / مکمل پترو 2 در 1

مهمترین مزیت افزایش قدرت موتور و درعین‌حال کاهش مصرف سوخت است و معایب آن حساسیت بیشتر نسبت به بنزین و روغن است.

با استفاده از توربوشارژر می‌توان از موتوری با حجم و تعداد سیلندر کم قدرت بسیار بیشتری نسبت حالت تنفس طبیعی گرفت.

اینجاست که نقش انتخاب مکمل بنزین برای موتورهای توربو و اکتان بنزین در اندازه مناسب نقش مهمی در سلامت موتورهای توربو مشخص می‌شود.

اگر در موتورهای توربو ضریب تراکم کاهش پیدا نکند باعث احتراق زودرس و ناک زدن خواهد شد.

راه‌حل این مشکل استفاده از مکمل‌های بنزین اکتان بوستر و از بهترین اکتان برای موتورهای توربو مثل مکمل پترو 2 در 1 است.

با استفاده از این مکمل سوخت می‌توان عمر قطعات موتورها توربو را افزایش داد و از آسیب دیدن آن درنتیجه استفاده از بنزین معمولی اکتان پایین که می‌تواند هزینه‌های گزافی را به دنبال داشته باشد جلوگیری کرد.

با استفاده از توربوشارژر، برای داشتن قدرت بیشتر نیازی به ساخت موتورهای بزرگ و حجیم با تعداد سیلندر و مصرف سوخت بالا نخواهد بود و درنتیجه حتی می‌توان در خودروهای کوچک شهری هم قدرت بالایی داشت.

موتورهای توربو در کنار مزیت‌های زیادی که دارند، معایبی هم به دنبال خواهند داشت که اصلی‌ترین آن‌ها حساسیت بیشتر نسبت به بنزین و روغن است.

دلیل استفاده از توربوشارژر همین موضوع است زیرا این قطعه با چرخش کمپرسور، هوای بیشتری را نسبت به حالت عادی وارد موتور می‌کند.

مزیت‌های استفاده از توربوشارژر چیست؟

ازاین‌رو، با موتور توربو لذت رانندگی بالاتری نصیب راننده خودرو خواهد شد و پاسخ موتور به فشار پدال گاز سریع‌تر و قوی‌تر خواهد بود.

این اکتان را فقط می‌توان در بنزین سوپر داشت که در بسیاری از شهرهای کشورمان پیدا نمی‌شود و یا همیشه در دسترس نیست.

علاوه بر این، موتورهای توربو در دور موتور پایین گشتاور بالایی تولید می‌کنند که به لطف این موضوع، می‌توان از ضرایب سبک‌تری در گیربکس و دیفرانسیل استفاده کرد تا برای رسیدن به یک سرعت معین به دور موتور کمتری نیاز باشد و مسلماً کاهش دور موتور رابطه مستقیمی با کاهش مصرف سوخت و آلایندگی دارد.

همچنین این موتورها پیچیده‌تر بوده و قطعات فنی بیشتری دارند و درنتیجه نیاز به رسیدگی بیشتری دارند و شرایط نگهداری آن‌ها نسبت به موتورهای تنفس طبیعی خاص‌تر خواهد بود.

اساس کار پیشرانه‌های درون‌سوز ترکیب سوخت و هوا و سپس احتراق آن برای تولید نیرو است.

توربوشارژر چیست؟ چگونه کار می‌کند؟ مزایا و معایب موتور توربو - اکتان برای ماشین توربو - مکمل بنزین برای موتورهای توربو - بهترین اکتان برای موتورهای توربو اهمیت مکمل بنزین مناسب برای موتورهای توربو و تراکم بالا

مشکلات کمبود اکتان برای ماشین توربو در بنزین

مزایا و معایب موتور توربوشارژ چیست؟

همان‌طور که گفته شد، در سیلندرهای موتورهای توربو هوای بیشتری فشرده می‌شود اما علاوه بر این، هوایی که وارد این موتورها می‌شود داغ‌تر هم هست زیرا این هوا از توربوشارژ عبور کرده که در مسیر گازهای داغ اگزوز قرار دارد؛ بنابراین، در موتورهای توربو باید از بنزینی با اکتان بالا استفاده کرد که در برابر فشار و دما مقاوم است؛ اما اگر باک خودروهایی که به موتور توربو مجهز هستند را با بنزین معمولی و اکتان پایین پر کنیم، چون مقاومت بنزین در برابر فشار و دما پایین است، بنزین به‌صورت خودبه‌خود یعنی پیش از تراکم کامل پیستون‌ها و جرقه زدن شمع‌ها محترق می‌شود که به این مشکل ناک زدن میگویند.

در این موتورها اصلی‌ترین راه برای تولید قدرت بیشتر، افزایش حجم موتور و تعداد سیلندرها است اما اگر هوای بیشتری به موتور برسد و با سوخت ترکیب شود، احتراق بسیار قوی‌تری خواهیم داشت و درنتیجه نیروی بیشتری تولید می‌شود.

شاید بتوان گفت اصلی‌ترین عامل برای سالم نگه داشتن موتورهای توربو بنزین مناسب و اکتان برای ماشین توربو است زیرا موتورهای توربو به دلیل تراکم بالا، به سوختی باکیفیت با ناخالصی پایین و اکتان بالا نیاز دارند.

درواقع، مزیت اصلی توربوشارژر افزایش قدرت موتور و درعین‌حال کاهش مصرف سوخت است.

توربوشارژر چیست؟ چگونه کار می‌کند؟ مزایا و معایب موتور توربو - اکتان برای ماشین توربو - مکمل بنزین برای موتورهای توربو - بهترین اکتان برای موتورهای توربو اهمیت مکمل بنزین مناسب برای موتورهای توربو و تراکم بالا

اهمیت بنزین باکیفیت و اکتان برای ماشین توربو

با توجه به مواردی که بیان شد، در موتورهای توربو باید از بنزین اکتان بالا استفاده کرد.

در همین حال، در صورت خرابی، هزینه تعمیر موتورهای توربو نیز نسبت به همتایان تنفس طبیعی بیشتر خواهد بود؛ اما با وجود همه این موارد، اگر چند نکته مهم در استفاده و نگهداری از موتورهای توربو رعایت شود، می‌توان سال‌ها بدون مشکل خاصی از آن‌ها استفاده کرد.

مهم‌ترین موضوع در موتورهای توربو استفاده از بنزین مناسب با اندازه لازم اکتان برای ماشین توربو و مکمل بنزین توربو و باکیفیت است که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

ناک زدن ضربه شدیدی به پیستون‌ها، میل‌لنگ و دیگر قطعات موتور وارد می‌کند و می‌تواند آسیب‌های بزرگی را به دنبال داشته باشد.

توربوشارژر چیست؟ چگونه کار می‌کند؟ مزایا و معایب موتور توربو - اکتان برای ماشین توربو - مکمل بنزین برای موتورهای توربو - بهترین اکتان برای موتورهای توربو اهمیت مکمل بنزین مناسب برای موتورهای توربو و تراکم بالا
موتور توربو EF7

بنزین مناسب و مکمل بنزین برای موتورهای توربو

البته روی کاغذ، معمولاً ضریب تراکم موتورهای توربو از نمونه‌های تنفس طبیعی کمتر است زیرا در این موتورها بخشی از تراکم از طریق توربوشارژر خارج از سیلندر صورت می‌گیرد.

ویژگی منحصربه‌فرد این مکمل اکتان افزا، طراحی دومنظوره آن است که علاوه بر افزایش درجه اکتان بنزین، دارای نوعی شویندگی تکنیکی است که صمغ و دوده‌های ناشی از احتراق ناقص بنزین و یا بنزین کهنه (بیش از 6 ماه) را در خود حل کرده و سبب تنفس هرچه بهتر موتور خودرو می‌شود.

یکی دیگر از مزیت‌های توربوشارژر در ارتفاع‌های بالا خود را نشان می‌دهد زیرا با افزایش ارتفاع از سطح دریا، چگالی هوا یا میزان اکسیژن هوا کاهش پیدا می‌کند و درنتیجه، قدرت موتورهای تنفس طبیعی با افزایش ارتفاع از سطح دریا کمتر می‌شود اما با استفاده از توربوشارژر حتی در ارتفاع بالا هم همچنان چگالی هوای ورودی به موتور تا حد زیادی حفظ می‌شود و موتور افت توان نخواهد داشت.

توسط مهدی خطیبی

مهدی خطیبی