با 600 میلیون تومان، دنا پلاس بخریم یا سایپا شاهین؟

شاهین و دنا هردو از سدان‌های نسبتاً مدرن داخلی هستند و بنابراین طراحی بیرونی آن‌ها نسبت به دیگر خودروهای تولید داخل بروزتر است. البته پیشینه دنا به همان سمند بازمی‌گردد اما جلو و عقب آن کاملاً بازطراحی شده و برای دنا پلاس هم پروفیل جانبی جدیدی طراحی شده که آن را از سمند متمایز کرده است؛ بنابراین، دنا پلاس با وجودی که خودروی قدیمی‌تری است و پلت‌فرم بسیار قدیمی‌تری هم دارد اما هنوز هم در برابر شاهین حرف‌هایی برای گفتن خواهد داشت. از سوی دیگر، شاهین به لطف پلت‌فرم مدرن‌تر و طراحی کاملاً جدید که وابسته به خودروی دیگری نبوده، به‌طورکلی ظاهر مدرن‌تری نسبت به دنا پلاس دارد. بااین‌حال، درمجموع انتخاب خودروی زیباتر از بین این دو مدل بیشتر موضوعی سلیقه‌ای است و به‌طور قاطع نمی‌توان یکی را کاملاً بهتر دانست.

داخل

دنا پلاس کد 70322

ترمزها جلو و عقب دیسکی جلو دیسکی عقب کاسه‌ای ایربگ 2 عدد 2 عدد فرمان هیدرولیک با دکمه‌های کنترلی هیدرولیک با دکمه‌های کنترلی سیستم تهویه اتوماتیک اتوماتیک نمایشگر 7 اینچی 10 اینچی دی‌لایت دارد دارد چراغ‌های خودکار دارد ندارد آینه‌های جانبی تاشو برقی تاشو برقی پنجره‌ها جلو و عقب برقی جلو و عقب برقی سنسور دنده‌عقب دارد دارد دوربین دنده‌عقب دارد دارد سیستم پایش باد تایرها دارد ندارد رینگ 15 اینجی آلومینیومی 15 اینچی فولادی صندلی‌های جلو تنظیم دستی تنظیم برقی کروز کنترل ندارد دارد سانروف دارد ندارد استارت دکمه‌ای دارد ندارد

شاهین

دنا پلاس در تیپ‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شود که سطح تجهیزات آن‌ها باهم متفاوت است اما برای این مقایسه ارزان‌ترین تیپ دنا پلاس را انتخاب کرده‌ایم تا از لحاظ قیمت به شاهین نزدیک‌تر باشد. این تیپ که با کد 70322 شناخته می‌شود و تیپ پایه به‌حساب می‌آید، به‌تازگی به خانواده دنا پلاس اضافه شده و با ترمزهای عقب کاسه‌ای و رینگ فولادی و قالپاق ارائه می‌شود.

شاهین

با توجه به قیمت‌ها و شرایط بازار خودروی کشور، اگر هم‌اکنون با حدود 600 میلیون تومان خواهان یک سدان خانوادگی جادار باشید، چند انتخاب بیشتر نخواهید داشت. ابتدا می‌توانید سراغ سورن پلاس یا پژو پارس بروید اما اگر خودروی مدرن‌تر و مجهزتری بخواهید، سایپا شاهین و دنا پلاس روبروی شما قرار خواهند گرفت. البته این دو خودرو حدود 70 میلیون تومان باهم اختلاف قیمت دارند که باعث می‌شود نتوان آن‌ها را رقیب مستقیم یکدیگر دانست ولی بااین‌حال، از لحاظ تجهیزات، ابعاد و قدرت پیشرانه کاملاً هم‌سطح یکدیگر هستند و بنابراین ممکن است خریداران را به تردید بیندازند. در ادامه این دو سدان ایرانی را باهم مقایسه خواهیم کرد.

معرفی کلی

در حال حاضر، قیمت کارخانه‌ای دنا پلاس تیپ پایه 228 میلیون و شاهین 344 میلیون تومان است اما همه میدانیم که هم‌اکنون امکان خرید خودروهای داخلی با قیمت کارخانه تقریباً غیرممکن بوده و باید قیمت بازار را ملاک قرار دهیم چون در بازار هم‌اکنون شاهین با قیمتی در حدود 570 میلیون تومان و دنا پلاس پایه با قیمت 640 میلیون تومان خریدوفروش می‌شود که اختلافی در حدود 70 میلیون تومان را نشان می‌دهد؛ پس به‌طورکلی، این دو ماشین هرکدام نقاط قوت و ضعف خود را دارند و نمی‌توان به‌طور قاطع یکی را برتر دانست، درنتیجه، تصمیم با خریدار خواهد بود که دنا پلاس را با کابین زیباتر، پیشرانه مدرن‌تر و بازار فروش بهتر اما با تجهیزات بسیار اندک و قیمت گران‌تر انتخاب کند یا سراغ شاهین با طراحی و پلت‌فرم مدرن‌تر، تجهیزات بیشتر و قیمت ارزان‌تر اما پیشرانه بحث‌برانگیز برود.

مشخصات فنی

برخلاف بیرون، در داخل تا حدی می‌توان دنا را خودروی برتر این مقایسه دانست زیرا به لطف طراحی داشبورد که هیوندای سوناتا YF الهام گرفته است و غربیلک فرمان چهارپره فضای زیباتر و جذاب‌تری دارد درحالی‌که طراحی داخلی شاهین خیلی ساده به نظر می‌رسد و متناسب با خودرویی مدرن نیست. همچنین کابین دنا در برخی کلاس‌ها به‌صورت دورنگ مشکی کرمی هم ارائه می‌شود که در کنار تریم‌های طرح چوب، فضای لوکس‌تری را ایجاد کرده است درحالی‌که داخل شاهین با غربیلک فرمان و دریچه‌های تهویه قدیمی و نمایشگر کوچک‌تر، تا حدودی ارزان‌قیمت به نظر می‌رسد.

تجهیزات

دنا پلاس

نام موتور M15 TC EF7
نوع موتور 1.5 لیتری 4 سیلندر توربو 1.7 لیتری 4 سیلندر تنفس طبیعی
تعداد سوپاپ 8 16
قدرت 110 اسب بخار 113 اسب بخار
گشتاور 178 نیوتن متر 153 نیوتن متر
گیربکس 5 سرعته دستی 5 سرعته دستی
محور محرک جلو جلو
مصرف سوخت 7.5 لیتر ترکیبی 7.4 لیتر ترکیبی
طول 4,446 میلی‌متر 4,559 میلی‌متر
عرض 2,050 میلی‌متر 1,933 میلی‌متر
ارتفاع 1,490 میلی‌متر 1,460 میلی‌متر
فاصله محوری 2,650 میلی‌متر 2,671 میلی‌متر
وزن 1278 کیلوگرم 1240 کیلوگرم
ظرفیت باک 47 لیتر 60 لیتر
حجم صندوق بار 420 لیتر 500 لیتر
قیمت کارخانه 344 میلیون تومان 228 میلیون تومان
قیمت بازار 570 میلیون تومان 640 میلیون تومان


منبع: https://charkhan.com/138777/%D8%A8%D8%A7-600-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%8C-%D8%AF%D9%86%D8%A7-%D9%BE%D9%84%D8%A7%D8%B3-%D8%A8%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D9%85-%DB%8C%D8%A7-%D8%B3%D8%A7%DB%8C/

دنا درواقع یک فیس‌لیفت بزرگ روی سمند است و بنابراین، پیشینه پلت‌فرم آن به پژو 405 بازمی‌گردد. بااین‌حال، این خودرو در داخل و بیرون تغییرات بزرگی را تجربه کرده است. دنا در سال 1393 راهی بازار شد و سپس در سال 1395 ایران‌خودرو نسخه جدید آن را با نام دنا پلاس معرفی کرد. این خودرو هم‌اکنون با پیشرانه‌های تنفس طبیعی و توربو و گیربکس‌های دستی و اتوماتیک تولید می‌شود. از سوی دیگر، شاهین به‌عنوان سدان کاملاً جدید و سطح بالای سایپا در تیر 1397 با نام رهام رونمایی شد و سپس به شاهین تغییر نام داد. گفته می‌شود این خودرو بر اساس پلت‌فرم گریت وال ولیکس C30 ساخته شده که خود آن از پلت‌فرم نسل دوم تویوتا یاریس (نسلی که در سال 2005 معرفی شد) استفاده می‌کرد. سایپا نسخه کراس‌اوور شاهین را هم با نام آریا معرفی کرده ولی هنوز تولید انبوه آن آغاز نشده است.

طراحی بیرونی

 

البته از سوی دیگر، این موتور به خاطر استفاده از توربو کمی حساسیت بیشتری نسبت به موتورهای تنفس طبیعی داشته و نگهداری دقیق‌تر و رسیدگی بیشتری را می‌طلبد. انتقال نیرو در هردو خودرو توسط گیربکس‌های پنج سرعته دستی صورت می‌گیرد و مصرف سوخت هردو نیز تقریباً یکسان بوده و به‌صورت ترکیبی در هر صد کیلومتر به حدود 7.5 لیتر بنزین نیاز دارند.

قیمت و جمع‌بندی

شاهین و دنا پلاس در بخش پیشرانه کاملاً باهم متفاوت هستند. دنا پلاس از همان موتور تنفس طبیعی 1.7 لیتری شانزده سوپاپ EF7 استفاده می‌کند که 113 اسب بخار قدرت و 155 نیوتن متر گشتاور دارد درحالی‌که شاهین به پیشرانه 1.5 لیتری هشت سوپاپ توربو با 110 اسب بخار قدرت و 178 نیوتن متر گشتاور مجهز است؛ بنابراین، دو خودرو از لحاظ قدرت تقریباً برابر هستند اما شاهین به لطف توربوشارژر گشتاور بسیار بیشتری دارد که از دور پایین‌تری هم در دسترس قرار می‌گیرد و این موضوع در عمل با کشش بیشتر خودرو به‌وضوح خود را نشان می‌دهد.

با توجه به جدول فوق، در بخش تجهیزات برتری کامل با شاهین است و دنا خصوصاً در تیپ پایه جدید هیچ حرفی برای گفتن در برابر آن ندارد؛ البته در لیست تجهیزات شاهین جای خالی کروز کنترل بشدت احساس می‌شود.

پیشرانه

توسط مهدی خطیبی

مهدی خطیبی