طراحی بیرونی جتا VS5
جتا نام یکی از سدانهای فولکس واکن است که پیشینه آن به سال 1979 بازمیگردد و همچنان در حال تولید است.
ارائه میشود؛ بنابراین، VS5 امکانات خیلی زیادی ندارد و از بسیاری از سیستمهای ایمنی و کمکراننده امروزی بیبهره است. همچنین در تمام تیپهای این خودرو کنترل تهویه بهصورت دستی صورت میگیرد.
بهطورکلی، هرچند VS5 جذابیت ظاهری سئات آتکا را ندارد ولی بهعنوان یک کراس اوور اقتصادی میتوان طراحی آن را قابلقبول دانست.
پیشرانه و گیربکس جتا VS5
در عقب نیز فرم چراغها تغییر کرده و باریکتر شده است ولی در اینجا برخلاف جلو، شباهت بیشتری با آتکا میبینیم.
این خودرو 4,419 میلیمتر طول، 1,841 میلیمتر عرض و 1,616 میلیمتر ارتفاع دارد و فاصله محوری آن برابر با 2,630 میلیمتر است.
محصولات جتا که در کارخانه مشترک فاو و فولکسواگن در چنگدوی چین تولید میشوند، از پیشرانه، پلتفرم و سایر قطعات فنی محصولات گروه فولکسواگن استفاده میکنند اما قیمت ارزانتری دارند.
قیمت و جمعبندی
این برند از طریق سرمایهگذاری مشترک بین فولکس واگن و شرکت چینی فاو ایجاد شد. برند جتا در حال حاضر سه محصول مختلف شامل یک سدان و دو کراس اوور را به بازار عرضه میکند که همانطور که گفته شد، ماموت خودرو قصد واردات هر سه آنها را دارد.
VS5 در چین بسته به تیپ با قیمتی از 86,800 یوآن معادل 12,120 دلار تا 117,900 یوآن معادل 16,540 دلار عرضه میشود. گمرک ایران اما قیمت پایه این خودرو را با احتساب تعرفه 55 درصدی و بدون احتساب هزینههای جانبی مثل شمارهگذاری و…، 26,221 یورو اعلام کرده است؛ بنابراین، برای این خودرو باید در بازار کشور انتظار قیمتی فراتر از یک میلیارد و 500 میلیون تومان را داشته باشیم.
در سال 2019 اما فولکسواگن از نام جتا برای یک برند اقتصادی جدید برای بازار چین استفاده کرد.
در داخل VS5 طراحان داشبورد و رو دریهای جدیدی را طراحی کردهاند که هرچند هنوز هم یادآور محصولات ارزانقیمت گروه فولکسواگن است اما نمای مدرنتری نسبت به آتکا دارد. نمایشگر بزرگی در میانه داشبورد، غربیلک فرمان سه پره، تریم دورنگ و طراحی جالب دریچههای تهویه مرکزی بهصورت رویهم در سمت راست نمایشگر ازجمله ویژگیهای داخلی جتا VS5 هستند.
برای انتقال نیروی این موتور هم گیربکسهای پنج سرعته دستی و شش سرعته اتوماتیک قابل انتخاب است که قطعاً در کشورمان نسخه اتوماتیک ارائه میشود. مثل سئات اتکا، این کراس اوور اقتصادی هم فقط بهصورت محرک جلو تولید میشود و خبری از سامانه چهارچرخ محرک نیست.
بااینحال، اگر VS5 با قیمتی زیر 2 میلیارد تومان به بازار عرضه شود، به لطف تکنولوژی آلمانی قطعاً میتواند عرصه را بر کراس اوورهای چینی بازار تنگ کند.