بررسی جتا VS5، محصولی از برند اقتصادی فولکس واگن در راه ایران

قیمت و جمع‌بندی

VS5 کراس اوور کامپکتی است که در نمایشگاه خودروی شانگهای سال 2019 هم‌زمان با راه‌اندازی برند جتا، معرفی شد. این خودرو روی پلت‌فرم MQB A1 گروه فولکس‌واگن ساخته شده و اشتاراکات فراوانی با سئات آتکا دارد تا جایی که حتی پانل‌های بدنه این دو خودرو باهم یکسان بوده و صرفاً در طراحی جلو و عقب باهم متفاوت هستند. درواقع، جتا VS5 را باید نسخه ری‌بج شده (تغییر برند داده شده) از سئات آتکا دانست.

طراحی بیرونی جتا VS5

پیشرانه و گیربکس جتا VS5

جالب اینکه خودروسازان راین هم قصد مونتاژ سئات آتکا را دارد که این یعنی دو خودروی تقریباً یکسان با برندهای مختلف به‌طور هم‌زمان راهی بازار ایران خواهند شد. البته خودروسازان راین نسخه یکی از بالاترین نسخه‌های آتکا را با پیشرانه 2 لیتری 190 اسب بخاری و تجهیزات کامل برای مونتاژ در ایران انتخاب کرده که این یعنی از لحاظ قیمت و جایگاه بازار کاملاً بالاتر از جتا VS5 قرار خواهد گرفت.

مشخصات فنی جتا VS5

پیشرانه 1.4 لیتری 4 سیلندر توربو
قدرت 150 اسب بخار
گشتاور 250 نیوتن متر
گیربکس 6 سرعته اتوماتیک
محور محرک جلو
شتاب صفرتاصد 9.2 ثانیه
طول 4,419 میلی‌متر
عرض 1,841 میلی‌متر
ارتفاع 1,616 میلی‌متر
فاصله محوری 2,630 میلی‌متر
وزن 1355 کیلوگرم
مصرف سوخت 6.8 لیتر ترکیبی
ظرفیت باک 51 لیتر
حجم صندوق بار 480 لیتر
 


منبع: https://charkhan.com/144155/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%AC%D8%AA%D8%A7-vs5%D8%8C-%D9%85%D8%AD%D8%B5%D9%88%D9%84%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%AF-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D9%81%D9%88%D9%84/

ارائه می‌شود؛ بنابراین، VS5 امکانات خیلی زیادی ندارد و از بسیاری از سیستم‌های ایمنی و کمک‌راننده امروزی بی‌بهره است. همچنین در تمام تیپ‌های این خودرو کنترل تهویه به‌صورت دستی صورت می‌گیرد.

با توجه به اخبار مختلفی که تاکنون در چرخان منتشر کرده‌ایم، شرکت ماموت خودرو که واردات محصولات فولکس واگن را در کارنامه دارد، به‌زودی اقدام به واردات محصولات برند جتا خواهد کرد. طبق اسناد گمرک، هر سه محصول این برند اقتصادی آلمانی ثبت سفارش شده و راهی بازار ایران خواهند شد؛ بنابراین، در ادامه قصد بررسی یکی از محصولات جتا یعنی کراس اوور VS5 را داریم.

برند جتا

ADS B1

جتا VS5

در داخل VS5 طراحان داشبورد و رو دری‌های جدیدی را طراحی کرده‌اند که هرچند هنوز هم یادآور محصولات ارزان‌قیمت گروه فولکس‌واگن است اما نمای مدرن‌تری نسبت به آتکا دارد. نمایشگر بزرگی در میانه داشبورد، غربیلک فرمان سه پره، تریم دورنگ و طراحی جالب دریچه‌های تهویه مرکزی به‌صورت روی‌هم در سمت راست نمایشگر ازجمله ویژگی‌های داخلی VS5 هستند. در این خودرو همچنین بسته به تیپ، تجهیزاتی مثل:

  • رینگ‌های آلیاژی
  • سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای
  • سنسورهای پارک جلو و عقب
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • سیستم کمکی بالا رفتن از شیب
  • دی‌لایت
  • بلوتوث
  • حداکثر چهار ایربگ
  • سنسور نور و باران

جتا VS5 در چین فقط با یک پیشرانه 1.4 لیتری چهار سیلندر توربو عرضه می‌شود که 150 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور دارد. برای انتقال نیروی این موتور هم گیربکس‌های پنج سرعته دستی و شش سرعته اتوماتیک قابل انتخاب است که قطعاً در کشورمان نسخه اتوماتیک ارائه می‌شود. مثل سئات اتکا، این کراس اوور اقتصادی هم فقط به‌صورت محرک جلو تولید می‌شود و خبری از سامانه چهارچرخ محرک نیست.

VS5 در چین بسته به تیپ با قیمتی از 86,800 یوآن معادل 12,120 دلار تا 117,900 یوآن معادل 16,540 دلار عرضه می‌شود. گمرک ایران اما قیمت پایه این خودرو را با احتساب تعرفه 55 درصدی و بدون احتساب هزینه‌های جانبی مثل شماره‌گذاری و…، 26,221 یورو اعلام کرده است؛ بنابراین، برای این خودرو باید در بازار کشور انتظار قیمتی فراتر از یک میلیارد و 500 میلیون تومان را داشته باشیم. بااین‌حال، اگر VS5 با قیمتی زیر 2 میلیارد تومان به بازار عرضه شود، به لطف تکنولوژی آلمانی قطعاً می‌تواند عرصه را بر کراس اوورهای چینی بازار تنگ کند.

داخل و تجهیزات جتا VS5

جتا نام یکی از سدان‌های فولکس واکن است که پیشینه آن به سال 1979 بازمی‌گردد و همچنان در حال تولید است. در سال 2019 اما فولکس‌واگن از نام جتا برای یک برند اقتصادی جدید برای بازار چین استفاده کرد. این برند از طریق سرمایه‌گذاری مشترک بین فولکس واگن و شرکت چینی فاو ایجاد شد. برند جتا در حال حاضر سه محصول مختلف شامل یک سدان و دو کراس اوور را به بازار عرضه می‌کند که همان‌طور که گفته شد، ماموت خودرو قصد واردات هر سه آن‌ها را دارد. محصولات جتا که در کارخانه مشترک فاو و فولکس‌واگن در چنگدوی چین تولید می‌شوند، از پیشرانه، پلت‌فرم و سایر قطعات فنی محصولات گروه فولکس‌واگن استفاده می‌کنند اما قیمت ارزان‌تری دارند.

همان‌طور که گفته شد، VS5 درواقع همان سئات آتکا با برندی متفاوت بوده و فرم کلی خودرو با همتای اسپانیایی یکسان است. بااین‌حال، در قسمت جلو طراحان با استفاده از چراغ‌ها و جلوپنجره‌ای جدید که مطابق زبان طراحی جتا شکل گرفته، نمای متفاوتی را نسبت به آتکا ایجاد کرده‌اند. در عقب نیز فرم چراغ‌ها تغییر کرده و باریک‌تر شده است ولی در اینجا برخلاف جلو، شباهت بیشتری با آتکا می‌بینیم. به‌طورکلی، هرچند VS5 جذابیت ظاهری سئات آتکا را ندارد ولی به‌عنوان یک کراس اوور اقتصادی می‌توان طراحی آن را قابل‌قبول دانست. این خودرو 4,419 میلی‌متر طول، 1,841 میلی‌متر عرض و 1,616 میلی‌متر ارتفاع دارد و فاصله محوری آن برابر با 2,630 میلی‌متر است.

توسط مهدی خطیبی

مهدی خطیبی