رینگ پایینی رینگ روغن است که روغن اضافی را از جداره سیلندر پاک کرده و آن را به کارتر، مخزنی که روغنموتور در آن قرار دارد بازمیگرداند.
دلیل اصلی خروج دود سیاه اگزوز درست نبودن نسبت ترکیب سوخت با هوا است.
دلیل مشکل مخلوط سوخت و هوا در خودروهای کاربراتوری
ترک برداشتن بلوک یا خرابی آن میتواند منجر به خروج دود سفید شود.
همانگونه که بدن ما هنگام بیماری علائمی از خود بروز میدهد خودرو هم در صورت بیتوجهی و عدم رسیدگی مناسب دچار بیماری میشود و مشکل خود را با علائمی نشان میدهد که یکی از مهمترین و واضحترین آنها خروج دود رنگی از اگزوز است. در حالت عادی، دود ماشین باید کاملاً بیرنگ بوده و قابلمشاهده نباشد و بنابراین اگر دود اگزوز، رنگی باشد که بتوان آن را دید نشان از مشکلی در پیشرانه خودرو دارد.
اگر بعد از تعویض فیلتر هوا بازهم از اگزوز ماشین شما دود سیاه خارج میشود، دلیل مشکل را باید در بههمریختگی نسبت هوا به بنزین در موتور جستجو کرد.
اگر این قطعه نتواند خوب کار کند گازهای سمی بهراحتی از اگزوز خارج خواهند شد که برای محیطزیست و سلامت افراد جامعه بسیار مضر خواهد بود. همین موضوع میتواند خرابی کاتالیزور را هم به دنبال داشته باشد.
در همین حال، حجم بالای هیدروکربنهای نسوخته که در اثر احتراق ناقص به علت نشتی روغن و ترکیب با بنزین ایجاد میشود میتوانند گرفتگی انژکتور را هم به دنبال داشته باشد. در این صورت، انژکتور نمیتواند عملیات پاشش سوخت را بهدرستی انجام دهد که این امر افزایش مصرف سوخت را در پی خواهد داشت.
اگر هنگام استارت زدن از اگزوز خودروی شما کمی دود سیاه بیرون میآید و پس از چند دقیقه با گرم شدن خودرو از بین میرود، نگران نباشید زیرا دود سیاه اگزوز در چنین شرایطی و در برخی از خودروها طبیعی است اما اگر این دود سیاه همواره از اگزوز ماشین خارج شود خبر از بروز مشکل میدهد.
دود سیاه اگزوز نشانه چیست؟
واشر سر سیلندر قطعه بسیار حساسی است که میان بلوک خودرو و سر سیلندر قرار میگیرد و بهعنوان عایق عمل میکند تا مانع ورود مایعات به درون محفظه احتراق شود.
دود آبی یا خاکستری ناشی از نشت روغن در محفظه احتراق و مخلوط سوخت و هوا است که اصطلاحاً به آن روغنسوزی گفته میشود.
کاسه نمد قطعهای است که وظیفه کنترل روغنکاری در سوپاپها را به عهده دارد زیرا سوپاپها باید مدام به بالا و پایین حرکت کنند تا از طرفی هوا را وارد محفظه احتراق کرده و از سمت دیگر دود را خارج کنند؛ بنابراین، سوپاپها باید روغنکاری شود تا بهراحتی و روانی کار کنند اما اگر کاسهنمد نتواند مانع عبور روغن به محفظه احتراق شود، باعث ترکیب شدن روغن با بنزین خواهد شد که این مصرف سوخت و ایجاد رسوبات کربنی در سوراخهای انژکتور و درنتیجه احتراق ناقص را به دنبال خواهد داشت.
یکی از شایعترین دودهایی که از ماشین خارج میشود دود آبی اگزوز است و این دود معمولاً در خودروهای با کارکرد بالا دیده میشود.
در این وضعیت نسبت بنزین به هوا بیشتر شده و دود سیاه اگزوز دیده میشود.
همانطور که گفتیم، انژکتور نقش بسیار مهمی در سیستم سوخترسانی دارد و اگر سوزن انژکتور دچار گرفتگی شده باشد و نتواند سوخت را درست درون محفظه احتراق تزریق کند، عمل احتراق بهدرستی صورت نمیگیرد.
دلیل این مشکل در خودروهای کاربراتوری قدیمی بهاحتمالزیاد خرابی یا ایراد در ساسات کاربراتور است و برای حل مشکل باید آن را تعمیر یا تعویض کرد.
دلیل مشکل مخلوط سوخت و هوا در خودروهای انژکتوری
اگر خودروی شما ۳۰ یا ۶۰ ثانیه بعد از گاز دادن و در حالت توقف، شروع به دود آبی دادن کرد و بعد دیگر خبری از دود نبود، یعنی کاسهنمد ساق سوپاپ خراب است، اما اگر با هر بار فشردن پدال گاز، خودرو دود کرد، یعنی رینگ پیستون با نقص فنی مواجه است.
در برخی موارد خروج دود سیاه از اگزوز ماشین ممکن است بدلیل مشکل در سیستم جرقهزنی و شمعها باشد که منجر به احتراق ناقص میشود؛ بنابراین باید وایرها، دلکو، کوئل و شمعها بررسی شوند.
خرابی سوزن انژکتور
بلوک موتور که از جنس آهن، چدن یا آلومینیوم است، تمام سیلندرها و سایر قطعات موتور را در خود جای داده و تمام فرایند احتراق در آن انجام میشود.
اگر این قطعه خراب شود، مایع خنککننده وارد محفظه احتراق شده و میسوزد.
هرکدام از این رنگها را در خروجی اگزوز خودروی خود مشاهده کردید باید فوراً با مراجعه به مکانیک مشکل را برطرف کنید زیرا دود اگزوز رنگی از یک سو باعث افزایش آلایندگی خودرو و بهتبع آلودگی هوا میشود و از سوی دیگر در صورت بیتوجه و ادامهدار شدن آسیبهایی جدی به پیشرانه و قطعات فنی خودرو وارد خواهد کرد.
در خودروهای انژکتوری مشکل مخلوط سوخت و هوا میتواند به دلیل نشتی یا ایراد انژکتورها رخ دهد که برای حل مشکل باید انژکتورها را تعویض کرد. همچنین اگر مدت زیادی است که فیلتر هوا را عوض نکردهاید و در منطقهای پر گردوغبار یا آلوده زندگی میکنید باید فیلتر هوا را هم تعویض کنید.
دلایل دیگر خروج دود سیاه از اگزوز
نقص در رگلاتور بنزین
سادهترین راه برای تمیز کردن انژکتورها استفاده دورهای و منظم از محصول دومنظوره پتروتکس آلمان است. این مکمل با فرمولاسیون پیشرفتهای که دارد بهراحتی رسوبات را از بین میبرد تا عملیات پاشش و احتراق بهطور کامل انجام شود.
روی بیشتر پیستون موتورهای بنزینی سه عدد رینگ نصب میشود که دو رینگ بالا رینگهای فشاری هستند و وظیفه کنترل فشار ناشی از تراکم و احتراق داخل سیلندر را دارند تا مانع رد کردن کمپرس شود.
خرابی این رینگها هم به دلیل کمبود خلاصی یا نبود فضای کافی پیستون نسبت به جداره سیلندر اتفاق میافتد که میتواند باعث سایش رینگ پیستون و جدا شدن از جایگاهش شود.
همچنین رینگ پیستون خاصیت ارتجاعی بالایی دارد تا بتواند بهراحتی در میان سیلندر بالا و پائین برود.
خرابی شمعها
در ادامه دلیل خروج هرکدام از این دودهای رنگی از اگزوز را در وبلاگ پتروتکس بررسی توضیح خواهیم داد.
با استفاده از این مکمل همچنین رسوباتی که در کاتالیزور جمع شده هم از بین خواهد رفت که این کار هم باعث کارکرد بهتر خودرو و هم کاهش آلودگی هوا میشود.