بررسی مشخصات و ویژگی‌های هیوندا ونیو وارداتی

ونیو بسته به بازار با پیشرانه‌های مختلفی عرضه می‌شود. به‌عنوان‌مثال، این خودرو در ایالات‌متحده با یک موتور 1.6 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی به فروش می‌رسد که 123 اسب بخار قدرت و 153 نیوتن متر گشتاور دارد و به گیربکس CVT متصل می‌شود. طبق اطلاعات گمرک ایران هم ونیوهای وارداتی به پیشرانه 1 لیتری سه سیلندر توربوشارژ GDI مجهز هستند که 120 اسب بخار قدرت و 172 نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی این موتور هم توسط گیربکس‌های شش سرعته دستی و هفت سرعته دوکلاچه صورت می‌گیرد که به‌احتمال‌زیاد نسخه اتوماتیک به کشورمان خواهد آمد. ونیو صرفاً به‌صورت محرک جلو عرضه می‌شود و سامانه چهارچرخ محرک برای آن در نظر گرفته نشده است.

قیمت و جمع‌بندی

فقدان برخی آپشن‌های محبوب مثل سانروف

در داخل ونیو هم حال و هوای اقتصادی خودرو کاملاً احساس می‌شود زیرا طراحی کلی داشبورد، نمایشگر مرکزی کوچک، صفحه آمپر آنالوگ، طراحی ساده دریچه‌های تهویه و کنسول مرکزی معمولی همگی نشان از خودرویی ارزان‌قیمت دارند. البته بااین‌وجود، طراحی کلی کابین مدرن به نظر می‌رسد اما به‌اندازه برخی کراس اوورهای چینی هم‌قیمت که در بازار کشورمان عرضه می‌شوند چشمگیر نخواهد بود. بااین‌حال، کیفیت ساخت و مونتاژ کابین خیلی خوب است. ونیو با 4,040 میلی‌متر طول، 1,770 میلی‌متر عرض و 1,585 میلی‌متر ارتفاع، کراس اوور بسیار کوچکی بوده و تقریباً هم‌اندازه سایپا کوییک است. بااین‌حال، ونیو نسبت به‌اندازه‌اش از کابین جاداری برخوردار است و در صندلی‌های جلو و عقب فضای کافی برای سرنشینان وجود دارد هرچند که ظرفیت صندوق بار آن در حد هاچ‌بک‌های کوچک است.

ارائه سیستم‌های کمک‌راننده زیادی به‌صورت استاندارد

سواری آشفته و پرسروصدا در سرعت‌های بالا

بررسی مشخصات فنی هیوندا ونیو - هیوندای ونیو - هیوندا Venue هیوندای Venue هیوندا ونو هیوندای ونو hyondai ونو hyondai Venue

تجهیزات هیوندا ونیو

شتاب گیری ضعیف در بزرگراه

مشخصات فنی هیوندا ونیو

پیشرانه 1 لیتری 3 سیلندر توربو
قدرت 120 اسب بخار
گشتاور 172 نیوتن متر
گیربکس 7 سرعته دوکلاچه
محور محرک جلو
طول 4,040 میلی‌متر
عرض 1,770 میلی‌متر
ارتفاع 1,585 میلی‌متر
فاصله محوری 2,520 میلی‌متر
وزن 1185 کیلوگرم
قیمت پایه 20 هزار دلار


منبع: https://charkhan.com/142889/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D9%85%D8%B4%D8%AE%D8%B5%D8%A7%D8%AA-%D9%88-%D9%88%DB%8C%DA%98%DA%AF%DB%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%87%DB%8C%D9%88%D9%86%D8%AF%D8%A7-%D9%88%D9%86%DB%8C%D9%88/

بررسی مشخصات فنی هیوندا ونیو - هیوندای ونیو - هیوندا Venue هیوندای Venue هیوندا ونو هیوندای ونو hyondai ونو hyondai Venue

طراحی هیوندا ونیو

قیمت هیوندای ونیو در بازار ایالات‌متحده از 20 هزار دلار آغاز می‌شود و بنابراین، اگر این رقم را ملاک قرار دهیم، باید انتظار قیمتی بیش از دو میلیارد تومان را برای ونیو در بازار کشورمان داشته باشیم. با این قیمت، ونیو در برابر کراس اوورهای بزرگ‌تر و قوی‌تر چینی قرار می‌گیرد و این به سلیقه خریداران بازخواهد گشت که سراغ یک کراس اوور کوچک سه سیلندر از برندی معتبر بروند یا مدل‌های قوی‌تر و بزرگ‌تر چینی را انتخاب کنند.

مزایا هیوندای ونیو

با اینکه ونیو کراس اووری کوچک و ارزان‌قیمت است، با توجه به‌اندازه و قیمت خود از تجهیزات قابل‌قبول بهره می‌برد که ازجمله آن‌ها می‌توان به نمایشگر دیجیتالی 4.2 اینچی در صفحه آمپر، شارژر بی‌سیم، رینگ‌های 17 اینچی، گرم‌کن صندلی‌های جلو، سیستم ورود بدون کلید با استارت دکمه‌ای، نمایشگر لمسی 8 اینچی، سیستم صوتی با حداکثر شش بلندگو، سیستم پایش نقاط کور، هشدار ترافیک عقب، هشدار برخورد جلو با ترمز اضطراری اتوماتیک، هشدار خروج از خط با دستیار حفظ حرکت میان خطوط و سیستم پایش توجه راننده اشاره کرد. البته برخی از این تجهیزات فقط در تیپ‌های بالایی ارائه می‌شوند و همچنین از مواردی مثل گرم‌کن غربیلک فرمان، تنظیم برقی صندلی‌ها و سانروف هم حتی در بالاترین تیپ خبری نیست.

پیشرانه و گیربکس هیوندای ونیو

طبق اطلاعاتی که به دستمان رسیده و قبلاً در چرخان منتشر کردیم، چند شرکت قصد واردات محصولات مختلف هیوندای را به کشورمان دارند. در بین این خودروها کراس اوور کوچک ونیو (Venue) هم دیده می‌شود که در ادامه به بررسی ویژگی‌ها و مشخصات آن خواهیم پرداخت.

معرفی کلی هیوندای ونیو

ارزش بالا در برابر قیمت

معایب هیوندا ونیو

ونیو کراس اوور کوچک یا به‌طور دقیق‌تر، ساب‌کامپکت (کوچک‌تر از کامپکت) است که برای اولین بار در نمایشگاه خودروی نیویورک 2019 معرفی شد. این خودرو تا پیش از معرفی کسپر، کوچک‌ترین شاسی بلند هیوندای محسوب می‌شد. این خودرو که روی پلت‌فرم سدان اکسنت ساخته شده، در سبد محصولات هیوندای پایین‌تر از کراس اوورهای کرتا و کونا قرار می‌گیرد. ونیو در دو نسخه با نام‌های QX و Qxi ساخته می‌شود که دومی مخصوص بازار هند بوده و طول و فاصله محوری آن کمتر است. در ایران همان نسخه اصلی یا QX عرضه خواهد شد که در بازارهای جهانی مثل آمریکا هم به فروش می‌رسد. ونیو در اروپا اما عرضه نمی‌شود زیرا برای این بازار هیوندای کراس اوور کوچک دیگری بنام بایون را در نظر گرفته که بر اساس هاچ‌بک i20 ساخته شده است.

ونیو طبق زبان طراحی آشنای کراس اوورهای هیوندای شکل گرفته که مشخصه اصلی آن چراغ‌های دوقسمتی جلو در طرفین جلوپنجره‌ای آبشاری است. بااین‌حال، طراحی کلی این خودرو به‌اندازه کونا چشمگیر نیست و نشان می‌دهد که با یک کراس اوور اقتصادی طرف هستیم. البته ونی در سال 2022 فیس‌لیفتی را تجربه کرد که با جلوپنجره کرومی و دی‌لایت‌های جدید و همین‌طور چراغ‌های سراسری جدید عقب، نمای لوکس‌تری ایجاد کرده است اما این نسخه فیس‌لیفت فعلاً فقط در بازارهای فرمان راست مثل هند، استرالیا و آفریقای جنوبی عرضه می‌شود و بنابراین در کشورمان همان نسخه پیش از فیس‌لیفت عرضه خواهد شد.

فضای داخلی هیوندای ونیو

کابین جادار بیش از آنچه انتظار می‌رود

توسط مهدی خطیبی

مهدی خطیبی