همچنین در تریم کابین تیگو 8 پرو e پلاس از رنگهای مشکی و خاکستری استفاده شده و برخلاف بسیاری از خودروهای هیبریدی، هیچ اثری از رنگهای آبی یا سبز در کابین یا بیرون خودرو دیده نمیشود؛ بنابراین، در کابین این مدل هیبریدی همان نمایشگر عریض سراسری برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و صفحه آمپر را میبینیم درحالیکه تنظیم سیستم تهویه هم از طریق نمایشگر لمسی کوچکی در میانه داشبورد صورت میگیرد.
انرژی موردنیاز موتورهای الکتریکی این خودرو هم توسط یک پکیج باطری لیتیوم یونی 19.27 کیلووات ساعتی تأمین میشود که میتوان آنها را ظرف سه تا چهار ساعت از طریق دوشاخه برق شارژ کرد.
هرکدام از این حالتها مزیت خاص خود را داشته و برای استفاده مشخصی کاربرد خواهند داشت.
مثل بیرون، در داخل تیگو 8 پرو هیبریدی نیز تفاوت خاصی با نسخه معمولی دیده نمیشود و شاهد فضای یکسانی هستیم.
مدیران خودرو برای اولین بار در شهریور 1401 در نمایشگاه تحول صنعت خودرو از چری تیگو 8 پرو پلاگین هیبریدی رونمایی کرد و حالا حدود یک سال بعد به نظر میرسید این خودرو برای عرضه به بازار کشور آماده شده است زیرا بهتازگی مدیران خودرو مراسم آزمایش رانندگی با این کراس اوور هیبریدی را در پیست آزادی برای رسانهها ترتیب داده است. قرار است در نیمه دوم تیرماه این خودرو رسماً معرفی شده و با نام تیگو 8 پرو e پلاس به بازار عرضه شود. در ادامه به بررسی ویژگیها و مشخصات این خودرو خواهیم پرداخت.
به لطف این نیرو، کراس اوور هیبریدی 1770 کیلوگرمی چری ظرف 7.6 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت 180 کیلومتر بر ساعت را دارد.
مشخصات فنی تیگو 8 پرو e پلاس
پیشرانه | 1.5 لیتری توربو + دو موتور الکتریکی |
مجموع قدرت | 326 اسب بخار |
مجموع گشتاور | 510 نیوتن متر |
قدرت موتور بنزینی | 155 اسب بخار |
گشتاور موتور بنزینی | 230 نیوتن متر |
قدرت حالت الکتریکی | 85 اسب بخار |
گشتاور حالت الکتریکی | 150 نیوتن متر |
گیربکس | سه سرعته DHT |
باطری | 19.27 کیلووات ساعت |
برد تمام الکتریکی | 75 کیلومتر |
مصرف سوخت | 6.5 لیتر ترکیبی |
وزن | 1770 کیلوگرم |
طول | 4,722 میلیمتر |
عرض | 1,860 میلیمتر |
ارتفاع | 1,745 میلیمتر |
فاصله محوری | 2,710 میلیمتر |
حجم صندوق بار | 193/1179/2101 لیتر |
شتاب صفرتاصد | 7.6 ثانیه |
حداکثر سرعت | 180 کیلومتر بر ساعت |
مهمترین و جذابترین ویژگی این خودرو قوای محرکه پلاگین هیبریدی آن است. این قوای محرکه از یک پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر بنزینی توربو به همراه دو موتور الکتریکی تشکیل شده است.
یکی از ویژگیهای جالب تیگو 8 پرو پلاگین هیبریدی برخورداری از یازده حالت رانندگی مختلف مثل سبقت، مسافت طولانی، جاده کوهستانی، یخ، برف و… و همینطور 9 حالت مختلف کارکرد موتورها است که ازجمله آنها میتوان به حالت تمام الکتریکی با یک موتور، حالت تمام الکتریکی با دو موتور، حالت تمام بنزینی، حالت هیبریدی یا موازی (استفاده همزمان از هر سه موتور)، حالت شارژ باطری در حین حرکت و… اشاره کرد.
در کنار این باطریها، یک باک 45 لیتری هم برای تغذیه موتور بنزینی در نظر گرفته شده است. در این خودرو، انتقال نیرو توسط یک گیربکس نوآورانه سه سرعته DHT صورت میگیرد و تمام قدرت فقط به چرخهای جلو منتقل میشود.
بهعنوانمثال، از حالت تمام بنزینی میتوان برای رانندگیهای طولانی در بزرگراه بدون نگرانی از تمام شدن شارژ باطری استفاده کرد و برای شتاب گیری سریع یا رانندگی در مسیرهای سربالایی سراغ حالت موازی رفت.
مصرف سوخت این خودرو در حالت هیبریدی هم 6.5 لیتر در هر صد کیلومتر است.
این نسخه هیبریدی از همان تجهیزات تیگو 8 پرو مکس بهره میبرد و بنابراین لیستی طولانی از امکانات مختلف را ارائه میکند که عبارتاند از:
- رینگ 18 اینچی آلومینیومی
- 6 ایربگ (جلو، پردهای، جانبی)
- دوربین 360 درجه
- دوربین دید عقب
- سنسور نور و باران
- سنسور پارک جلو و عقب
- سیستم کنترل فشار باد تایرها
- کنترل کشش
- کنترل پایداری
- سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی
- سیستم کمکی پایین رفتن از شیب
- سنسور ضدمانع برای سانروف و شیشهها و درب صندوق
- رادار هشدار نقطه کور (BSD)
- رادار هشدار تغییرلاین (LDW)
- رادار هشدار تصادف جلو (FCW)
- رادار هشدار تصادف هنگام دنده عقب (RCTA)
- رادار هشدار برخورد هنگام باز کردن دربها (DOW)
- سیستم کمکی حفظ حرکت میان خطوط (LKA)
- کروز کنترل هوشمند (ACC)
- ترمز اضطراری (AEB)
- تنظیم ارتفاع نور اتوماتیک
- چراغ جلو و عقب LED
- چراغ چرخشی در پیچ (AFS)
- چراغ مشایعت
- چراغ ولکام روی آینههای جانبی
- نورپردازی داخلی 64 رنگ
- تودوزی چرمی با رنگ قهوهای و مشکی
- مانیتور 12.3 اینچی به همراه نمایشگر 12.3 اینچی صفحه آمپر
- تهویه مطبوع دوگانه اتوماتیک با پنل 8 اینچی لمسی
- سیستم صوتی سونی با 8 اسپیکر
- گرمکن فرمان
- تنظیم برقی 6 جهته صندلی راننده با حافظه
- تنظیم برقی 4 جهته صندلی سرنشین جلو
- سردکن صندلیهای جلو
- گرمکن صندلیهای جلو و عقب
- کول باکس
- شارژر بیسیم گوشی
- سقف پانوراما با پرده برقی
- آینههای جانبی تاشو برقی با گرمکن و اتصال به حافظه صندلی راننده
- و…
قیمت و رقبا
پیشرانه تیگو 8 پرو e پلاس
پیشرانه بنزینی همان نمونهای است که در تیگو 7 پرو ارائه میشود و در اینجا 155 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور تولید میکند.
داخل تیگو 8 پرو پلاگین هیبرید
برای رانندگیهای شهری و ترافیک هم حالت تمام الکتریکی مناسب خواهد بود. البته در حالت تمام الکتریکی، مجموع قدرت خودرو تنها 85 اسب بخار و مجموع گشتاور 150 نیوتن متر خواهد بود که برای یک خودروی 1.8 تنی رقم پایینی است و نباید انتظار زیادی از آن داشت ولی در عوض، تیگو 8 پرو e پلاس میتواند تا 75 کیلومتر را بهصورت تمام الکتریکی طی کند که برای ترددهای کوتاه شهری کافی خواهد بود.
تیگو 8 پرو هیبریدی در ظاهر تفاوت خاصی با نسخه بنزینی خود ندارد و در اینجا هم شاهد همان جلوپنجره چندضلعی جدید با طرح داخلی ماتریکس ستارهای هستیم که در تیگو 8 پرو مکس دیده بودیم. بااینحال، در عقب چراغها بیرنگ شده و گرافیک داخلی آنها تغییر کرده است. همچنین یک پورت شارژ باتریهای خودرو هم به گلگیر جلو سمت راننده اضافه شده است.
تجهیزات تیگو 8 پرو e پلاس
مدیران خودرو هنوز قیمت تیگو 8 پرو e پلاس را اعلام نکرده است ولی با توجه به قیمت 2 میلیارد و 630 میلیون تومانی تیگو 8 پرو مکس، برای این نسخه هیبریدی باید انتظار قیمتی نزدیک به سه میلیارد تومان را داشته باشیم. این کراس اوور هیبریدی چینی در بازار کشورمان هیچ رقیب مستقیمی ندارد زیرا در حال حاضر هیچ شاسی بلند هیبریدی دیگری در بازار ایران وجود ندارد و بعید به نظر میرسد که به این زودیها رقیبی برای تیگو 8 پرو e پلاس پیدا شود.
مطالب مرتبط
منبع: https://charkhan.com/145198/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D9%85%D8%B4%D8%AE%D8%B5%D8%A7%D8%AA-%DA%86%D8%B1%DB%8C-%D8%AA%DB%8C%DA%AF%D9%88-8-%D9%BE%D8%B1%D9%88-%D9%87%DB%8C%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D8%AF%DB%8C/
طراحی بیرونی تیگو 8 پرو هیبریدی
یازده حالت رانندگی مختلف
موتورهای الکتریکی هم یکی 74 اسب بخار قدرت و 160 نیوتن متر گشتاور و دیگری 94 اسب بخار قدرت و 155 نیوتن متر گشتاور دارند. مجموع خروجی این سیستم 326 اسب بخار قدرت و 510 نیوتن متر گشتاور است که تیگو 8 پرو e پلاس را با اختلاف به قویترین شاسی بلند بازار کشورمان تبدیل میکند.