منصوری
تعدیل به موقع قیمت قطعات و پرداخت مطالبات قطعه سازان از سوی خودروسازان را از
دیگر الزامات تحقق برنامه تولید امسال برشمرد و بیان کرد: طی جلسات با خودروسازان برای
تحقق این موضوع قول مساعدت داده شده تا تعدیل
قیمت قطعات و پرداخت مطالبات قطعه سازان به موقع انجام شود.
به گزارش خبرخودرو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و
مجموعه های خودرو ایران تسهیل گری تولید از سوی وزارت صمت
و اعلام برنامه تولید و فروش از سوی خودروسازان از مهم ترین الزامات رشد تولید در
صنعت خودرو دانست.
منصوری
با تاکید بر اینکه برنامه فروش خودرو باید از سوی خودروساز تعریف شود، افزود: با
برنامه ریزی فروش از سوی خودروسازان و تامین نقدینگی مورد نیاز آنها، مطالبات قطعه
سازان نیز پرداخت شده و تولید خودرو طبق برنامه ریزی دقیقی انجام خواهد شد.
بنابراین امیدواریم برنامه فروش خودرو به روال طبیعی خود بازگشته و دولت بدون
مداخله در امر فروش این وظیفه را به خودروساز محول کند.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو
ایران با اشاره به برنامه تولید خودرو در سال جاری تاکید
کرد: تنها خودروساز مسئول تحقق هدف گذاری تولید خودرو نیست بلکه تولید کنندگان
مواد اولیه و بانک مرکزی نیز باید به تحقق برنامه تولید کمک کرده و محدودیت های
فنی نیز که تا کنون مانعی برای رشد تولید بوده اند باید برطرف شوند.
منصوری
اذعان داشت: با توجه به اینکه دیدگاه حاکم بر تولید در سال جاری رشد بهره وری است قوانین
حاکم بر تولید و بازار و مسایل فنی می بایست در جای خود قرار گرفته و دخالت ها از
سوی دولت نیز به حداقل برسد.
وی
با ارایه راهکارهای لازم برای تحقق برنامه تولید یک میلیون و 700 هزار دستگاه
خودرو توسط دو خودروساز در سال جاری عنوان کرد: تحقق هدف گذاری تولید در سال 1402
در گام اول مستلزم حذف قیمت گذاری دستوری است چراکه قیمت دستوری مانعی برای تامین
نقدینگی موردنیاز خودروسازان و به تبع قطعه سازان است.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو
ایران همچنین درباره تاثیر افزایش قیمت خودرو از سوی شورای
رقابت بر پرداخت مطالبات قطعه سازان اظهار داشت: به رغم اینکه افزایش قیمت ها از
سوی شورای رقابت بر اساس صورت های مالی شش ماهه اول سال 1401 صورت گرفته است اما
در هر صورت تاثیرگذار است. نکته قابل توجه در کنار افزایش قیمت خودرو مداخلات دولت
در برنامه فروش خودروسازان است. همان طور که پایان سال گذشته شاهد بودیم با اعلام برنامه
فروش خودرو از سوی وزارت صمت هر یک از متقاضیان خرید خودرو اقدام به مسدود کردن
100 میلیون تومان نقدینگی در حساب دولت کردند و به رغم اینکه این موضوع موجب ایجاد
رضایتمندی مردم شد اما امکان تولید برخی مدل خودروها با تیراژ مدنظر مردم برای
خودروساز فراهم نیست و به همین دلیل زمان تحویل اعلام شده برای برخی متقاضیان
تابستان 1403 است که نارضایتی هایی برای مردم ایجاد کرده است.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو
ایران بر تامین مواد اولیه موردنیاز قطعه سازان نیز
تاکید و عنوان کرد: تولیدکنندگان مواد اولیه باید در تعاملی نزدیک با قطعه سازان
برای رشد تولید در سال جاری برنامه ریزی داشته باشند.
وی
یادآور شد: اگر وزارت صمت با دعوت از بانک مرکزی نسبت به تشکیل کمیته تخصصی اقدام
کند می توان به تحقق برنامه تولید خودرو در سال جاری امیدوار بود در غیر این صورت بدون
نگاه دقیق به مسائل و عدم همکاری های لازم از سوی ارگان های مربوطه برنامه تولید
خودرو محقق نشده و شاهد تشدید نارضایتی ها در جامعه خواهیم بود.
منصوری
در پایان خاطرنشان کرد: ارتقای کیفیت و ارایه مدل های جدید خودرو از سوی
خودروسازان نیازمند ارزبری و نقدینگی بالایی است که با برنامه ریزی جامع از سوی
متولیان امر تحقق پیدا کرده و نارضایتی های مردم از صنعت خودرو کاهش پیدا خواهد کرد اما با تداوم مداخلات دولت
و استفاده از روش های آزمون و خطا در صنعت خودرو قطعا دچار بحران های جدید و عدم
تحقق برنامه تولید خواهیم شد.