تجربه رانندگی با Jac J4؛ با کیفیت ولی گمنام!

ریموت کنترل جک J4

طراحی داخلی مناسب

چراغ بزرگ جک J4

چندی پیش فرصتی دست داست با با خودروی جک جی فور یکی از بستگان سفری کوتاه از تهران به شمال کشور داشته باشم. مسیر طی شده از جاده فیروزکوه تا قائم شهر بود. از آنجا که این مسیر را چندین و چند بار با خودروهای گوناگون مانند پژو 206 تیپ 2، سمند EF7، دنا و سراتو طی کرده بودم از فرصت استفاده کردم و با دقت بیشتری به خودروی جک j4 همراه شدم.

به هر حال به سمت خودرو رفته و ریموت را در دست گرفته تا دکمه باز شدن درها را پیدا کنم که به اشتباه دکمه هشدار مکان یاب خودرو را زدم که موجب شد خودرو به صورت متناوب بوق بزند. حتما در چین مکان پارک کردن خودروهایشان را زیاد فراموش میکنند که دکمه بوق زدن خودرو به اندازه دکمه باز و بسته شدن قفل درها اهمیت دارد که به یک اندازه و در یک ردیف قرار گرفته است. همه اینها در حالی است که دکمه باز شدن صندوق روی ریموت قرار ندارد!!

برگردیم به جک خودمان، صندوق جادار و بزرگ جک جی 4 کاملا برای یک خانواده 3 نفره کافی بوده و هیچ کمبودی از این نظر وجود نداشت.

این سوال را باید از تولید کننده داخلی پرسید که چرا خودروی دنا که مثلا به روز و پیشرفته است باید بعد از 2000 کیلومتر رانندگی آرام به صدا بیفتد ولی یک خودروی ارزان قیمت چینی که در داخل مونتاژ میشود بعد از 13000 کیلمومتر کوچکترین صدایی در دست اندازها ندهد!!!

ماشین را با سوئیچ استارت زدم. صدای استارت کاملا معمولی بود و خودرو بدون صدای اضافه ی مخصوص خودروهای اتومات روشن شد. دسته دنده را در حالت حرکت گذاشته که اینکار بدون ضربه و تقه و به نرمی انجام شد. فرمان برقی خودرو حتی از فرمان هیدرولیک پراید 111 نیز نرمتر و گوش به فرمان تر بود که حس خوبی را در رانندگی شهری و موقع پارک کردن خودرو به راننده منتقل میکند.

موتور و گیربکس بی دردسر

بالاخره دکمه باز کردن قفل درها را زدم و دستگیره در را گرفته و در را به آسانی و به آرامی باز کردم؛ نرمی دستگیره و نحوه بسته شدن در، حس خوب و با کیفیتی را القا میکرد که در مقایسه با دنای صفر کیلومتر بسیار نرمتر بود. درون اتومبیل نشستم، صندلی ها اگرچه دارای تنظیمات کاملا دستی بود اما راحت و مناسب سرنشین را در بر میگرفت. چرم مصنوعی مشکی رنگ هم که دیگر همه خودروهای وارداتی دارند!
درون کابین را دارای فضای مناسب و جادار یافتم که در مقایسه با دنا راحت تر و بزرگتر بود. داشبورد، فرمان و ادوات کنترلی همه دارای ارگونومی مناسب و در جای مناسب خود بودند، به سرعت و در کمترین زمان جای آنها در خاطرم ماند. نکته مهم سادگی و کارایی داشبورد و نمایشگرها بود که بدون پیچیدگی های زائد، به خدمت رسانی هر چه بهتر به راننده و سرنشین متمرکز بودند، البته به جز یک مورد. نمیدانم چرا دکمه های کنترل سیستم صوتی روی فرمان فاقد دکمه بعدی و قبلی بود؟ واقعا نمیدانم.

حرکت از حالت سکون به کندی انجام گرفت که خب به علت جعبه دنده ضریب پیوسته CVT است. کشش خودرو مناسب بود به ویژه اگر از حالت تعویض دنده دستی استفاده شود. در طول رانندگی در سربالایی ها و گردنه های جاده، معکوس های جعبه دنده به موقع و گوش به فرمان بود و تنها نکته موتور 1500 سی سی است که کاش کمی قوی تر می بود. سیستم تعلیق در دست اندازها و چاله چوله های جاده بسیار نرم و عالی ضربات وارده به اتاق و سرنشین را مهار کرده و اتاق کاملا بدون سرو صدا بود. باز هم بر خلاف دنای صفر کیلومتری که با کار کرد 2000 از همه جایش صدا بلند شده بود.

اتومبیل مورد اشاره مدل سال 1399 و با 13 هزار کیلومتر کارکرد بود. در ابتدای مواجه شدن با این خودروی چینی، یک طراحی محافظه کارانه مربوط به 10 سال پیش را پیش روی خود دیدم. طرحی که نه مدرن است و نه آنقدر قدیمی که اتاق مکعبی شکل پژو پارس را به ذهن متبادر سازد. البته امروزه دیگر کمتر خودرو سازی را میتوان یافت که چراغهای به این بزرگی را روی خودروی خود نصب کند. در شرایطی که ساینا هم دیلایت دارد، عدم نصب دی لایت بر روی جک جی4 یک عقبگرد بزرگ برای کرمان خودرو محسوب میشود. البته شنیده ام که بر روی نسخه فیس لیفت و برای کسب استانداردهای 85 گانه این اتفاق اجبارا خواهد افتاد!

در پایان خودروی جک جی 4 را خودروی خانوادگی مناسب و با کیفیتی یافتم که در مقایسه با خودروهای داخلی با کیفیت تر و کارا تر بوده اما گمنام است و شاید کرمان موتور آنطور که باید و شاید برای این محصول تبلیغ نکرده است؛ شاید جک جی 4 میتوانست به راحتی جایگاه جی 5 را در بازار تصاحب کرده و همان خاطره خوش را برای مشتریان بسازد.

صندوق عقب جک جی 4

نظر شما در مورد این خودرو چیست؟


منبع: https://charkhan.com/137320/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%AC%DA%A9-%D8%AC%DB%8C-4/

 

توسط مهدی خطیبی

مهدی خطیبی