محبی نژاد با اشاره به اینکه صنعت خودرو از دومین صنایع تحریم شده از سوی دشمن است، بیان کرد: در شرایطی که صنعت خودرو تحت فشارهای خارجی به سر می برد هرگونه خودتحریمی به مثابه تشویق تحریم کنندگان خارجی و خیانت به این صنعت تلقی می شود.
دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور اذعان داشت: نتیجه وضعیت فعلی حاکم بر صنعت خودرو 250 هزار میلیارد تومان یارانه سیاه و رانتی است که نصیب دلالان در بازار خودرو شده است.
وی همچنین با بیان اینکه مقایسه قیمت خودرو در ایران با سایر کشورها قیاس مع الفارق است، افزود: 15 درصد قیمت خودرو در ایران مربوط به هزینه های دولتی شامل 9 درصد ارزش افزوده و 6 درصد بیمه، مالیات و شماره گذاری خودرو است ضمن اینکه برای خودروهای خارجی تعرفه واردات نیز به این 15 درصد افزوده خواهد شد.
منبع: http://khabarkhodro.com/fa/news/686458/%D8%AA%D8%AD%D9%82%D9%82-%D9%87%D8%AF%D9%81-%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D8%AC%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%85%D8%B3%D8%AA%D9%84%D8%B2%D9%85-%D8%AA%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86-250-%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D8%AF-%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%86%D9%82%D8%AF%DB%8C%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA
وی با اشاره به راهکارهای تامین نقدینگی قطعه سازان افزود: جذب نقدینگی از محل سرمایه های سرگردان که مهم ترین آن بورس است، فروش بلندمدت مواد اولیه داخلی توسط شرکت های تولید کننده مواد اولیه به صنعت خودرو، اعطای تسهیلات بانکی، واگذاری اموال و سهام تودلی خودروسازان، تامین مالی زنجیره ای(SCF)، پیش فروش خودرو و وصول از محل فروش فوری و ثبت نام، افزایش سرمایه شرکت های قطعه ساز و خودروساز،صرفه جویی منابع مالی از محل ارتقای بهره وری در صنعت خودرو، ترخیص مایحتاج صنعت قطعه سازی از مسیر آبی در گمرکات، کاهش مدت زمان پرداخت خودروسازان به کمتر از یک ماه از جمله روش های جبران کسری سرمایه در گردش زنجیره تامین است.
محبی نژاد با بیان اینکه خودروسازان از 55 هزار میلیارد تومان مطالبات تعیین تکلیف نشده زنجیره تامین 30 هزار میلیارد تومان را در قالب اوراق گام، خرید دین و ال سی داخلی تعیین تکلیف کرده اند، یادآور شد: در واقع خودروساز از محل اعتبار قطعه ساز این مطالبات معوق را تعیین تکلیف کرده است. بنابراین از محل بورس چیزی جز کاهش شکاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار عاید قطعه سازان نشده است.
دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور تامین نقدینگی را نخستین پیش نیاز برنامه تولید در سال 1402 عنوان و بیان کرد: برآورد انجمن بیش از 250 هزار میلیارد تومان کسری نقدینگی برای سال جدید است.
دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور با بیان اینکه صنعت خودرو لوکوموتیو سایر صنایع است، افزود: 64 صنعت وابسته به صنعت خودرو وجود دارد که رونق و استمرار تولید این صنایع به صنعت خودرو وابسته است. همچنین ارزش افزوده 3 تا 4 برابری صنعت خودرو در زنجیره تامین از خام فروشی در کشور جلوگیری می کند.
دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور یادآور شد: با توجه به اینکه قدرت خرید مردم همراه با افزایش نرخ نهاده های تولید افزایش پیدا نکرده است. بنابراین تامین خودرو بر اساس قدرت خرید مردم عملا از طریق واردات ممکن نخواهد بود.
وی در ادامه به نقش صنعت خودرو در ایجاد اشتغال زایی در کشور اشاره کرد و گفت: 700 هزار نفر شاغل شامل 550 هزار نفر در زنجیره تامین و 150 هزار نفر در خودروسازی به طور مستقیم در صنعت خودرو فعالیت می کنند. در نتیجه نبود صنعت خودرو برابر با خام فروشی، تامین 40 هزار میلیارد دلار تومان برای واردات قطعه و خودرو، رکود 64 صنعت وابسته و بیکاری 700 هزار نفر شاغل است. این در حالی است که مجموع ارزبری تولید خودرو در کشور در سالهای اخیر کمتر از 4 میلیارد دلار بوده است.