منبع: https://charkhan.com/160001/%D8%AA%D8%B3%D8%AA-%D9%85%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D9%85%D9%86%DB%8C-adas-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7/
سیستم Forward Collision Warning (FCW) یا هشدار برخورد از جلو، سیستم ایمنی فعالی است که با رعایت حداقل فاصله از خودرو مقابل، مانع از نزدیک شدن به آن خواهد شد.
باوجود اینکه تصاویر نشاندهنده آن است که تست ها در خودرو سایپا شاهین انجام شده؛ اما این دوربین را میتوان در تمام خودروها نصب کرد.
در همین رابطه، گروه خودروسازی سایپا اعلام کرده که تستهای این پروژه تحقیقاتی را انجام داده است. این پروژه در سطح نمونه سازی بوده و آزمونهای میدانی آن تا آبانماه سال 1402 طول کشیده است.
پروژه تحقیقاتی نصب سیستمهای ایمنی برروی خودروهای داخلی، مدتهاست که آغاز شده است. با اینکه در این زمینه، سرعت پیشرفت بسیار پایین بوده و بهتر است که بگوییم در مقایسه با سایر خودروسازان جهانی عقب ماندهایم. البته که به لطف اجبار سازمان استاندارد، بالاخره از سال گذشته، شاهد نصب سامانه کنترل پایداری (ESP) در برخی از خودروها بودیم. ذکر این مورد هم مهم است که بزودی رادار نقطه کور (BSD) نیز در برخی از تیپ خودروهای ایرانی چون سهند پارس خودرو، ریرا ایران خودرو و… نصب خواهد شد.
سیستم (HBA) High Beam Assist به معناى نوربالاى خودکار است. مکانیزم این سیستم به این صورت که توسط دوربین تشخیص میدهد خودرویى در جلوى شما با فاصله بسیار در حال تردد است یا خیر؛ در صورتی که خودرویى چه در لاین موافق یا مخالف با شما در مسیر فاصله کمی داشته باشد و نور بالاى شما باعث مزاحمت و کاهش دید خودروى روبرویی گردد، به صورت خودکار، سطح نور بالا را تنظیم میکند.
سیستم Lane Departure Warning System (LDWS) یا هشدار خروج از خط، در صورت تشخیص خروج ماشین از خط، به راننده اخطار میدهد. این اخطار میتواند به شکلهای مختلف به راننده منتقل شود. برخی سیستمها با صدای بیپ، راننده را از انحراف ماشین با خبر میکنند.
همانطور که مستحضرید، سامانههای ایمنی نوعهای گوناگونی دارند. یکی از انواع بهرهمندی از سامانههای ایمنی، استفاده از دوربین بوده که مواردی چون سامانه هشدار برخورد از جلو (FCW)، سامانه هشدار خروج از خط (LDWS) و سامانه تنظیم نور بالا (HBA) را پوشش میدهد.