تولید خودروی برقی در ایران، واقعیت یا نمایش؟

فارغ از هر گونه بحث کارشناسی و یا داوری در مورد این اقدام و پیش‌گویی درباره آینده این طرح، چندین مساله بسیار مهم به ذهن، متبادر می‌شود.

در کشوری که زمستان و تابستان، مشکل تامین نیروی برق وجود دارد، تولید خودروهای برقی در مقیاس زیاد آیا امکان پذیر است؟ آیا بهتر نیست ابتدا فکری به حال تامین نیروی برق منازل و صنایع بشود و سپس اقدام به تولید خودروهای برقی نمایند؟

قطعا موارد دیگری علاوه‌ بر آن‌چه ذکر شد وجود دارد که مطرح کردن آن‌ها از حوصله این مطلب خارج است. در نهایت باید گفت شایسته است آن‌ها که دست به چنین تبلیغاتی در مورد محصولات روز دنیا می‌زنند کمی هم به حاشیه های این‌چنینی توجه کنند تا خدای نکرده شائبه هر‌گونه بحث نمایشی و تبلیغاتی بودن این کارها به وجود نیاید!


منبع: https://charkhan.com/148224/%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D9%82%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86/2- تولید خودروهای برقی و روانه کردن آن‌ها به بازار به شکل انبوه، نیازمند یکسری زیر‌ساختهاست که مهم‌ترین آن‌ها بحث ایستگاه‌های شارژ در نقاط مختلف کشور است. جدا از بحث هزینه‌بر بودن این ایستگاه‌ها زمان لازم برای اجرا تا بهره‌برداری هم طولانی خواهد بود. به نظر نمی‌آید فعلا راه دیگری غیر از همین ایستگاه‌ها برای شارژ مجدد خودروهای برقی در میانه راه‌ها وجود داشته باشد. در این‌صورت و در حال حاضر، تکلیف آن‌هایی که با این تولیدات، قصد جا‌به‌جایی‌های حتی نه‌چندان طولانی را داشته باشند چه می‌شود؟

3- مساله دیگر، انرژی پاک است. یکی از مهم‌ترین دلایل حرکت جهان به سمت خودروهای برقی، آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از عملکرد موتورهای درون‌سوز است.

اخیرا تصاویر و فیلمهایی از رییس دولت، در حال بازدید و رانندگی از یک خودروی برقی منتشر شده و شاهد بودیم که ایشان خبر از تولید این محصول، در آینده داده است.

1- بسیاری از کشورها در دنیا برنامه‌ریزی کرده‌اند تا در آینده‌ای نه‌چندان دور، با رهایی از موتورهای درون‌سوز و درد‌سرهای مرتبط با آن همچون مشکل تهیه بنزین، آلایندگی‌های زیست‌محیطی و … به سمت خودروهای برقی کوچ کنند. اما این امر در وهله اول، مسلتزم برخورداری از انرژی برق، به میزان کافی است.

خودروهای برقی زمانی می‌توانند این آلودگی‌ها را کاهش دهند که برق مورد نیاز آن‌ها از منابع پاک، نظیر خورشید، باد و … تهیه شده باشد. این‌که همچنان انرژی برق، در نیروگاه های مختلف از منابع گوناگون فسیلی تولید شود و همین انرژی در خودروهای برقی مصرف شود نمی‌تواند کمکی به معضل بزرگ آلودگی کند.

اما آیا تا کنون برنامه‌ای برای تولید انرژی پاک در مقیاس کلان در نظر گرفته شده است؟ ظواهر امر که این را نشان نمی‌دهد.

توسط مهدی خطیبی

مهدی خطیبی