تولید عبور مستقیم موجب کاهش بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان شد


به
گزارش خبرخودرو، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در خصوص تاثیر تولید عبور
مستقیم بر پرداخت مطالبات قطعه‌سازان و نحوه پرداخت این مطالبات توضیحاتی را مطرح
کرد.

جواد
مرزبان راد در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو با توجه به اینکه تولید عبور مستقیم در
دستور کار خودروسازان قرار گرفته و نسبت به تکمیل سازی و خروج خودروهای ناقص از کف
پارکینگ‌ها اقدام شده است، در خصوص معضلات مرتبط با پرداخت مطالبات قطعه‌سازان و
نحوه پرداخت این مطالبات از سوی خودروسازان اظهار داشت: مشکلات نقدینگی خودروسازان
نسبت به گذشته کاهش یافته و شنیده‎‌ها حاکی از این است بدهی آنها به قطعه‌سازان
روند نزولی را طی می‌کند. این وضعیت می‌تواند ناشی از افزایش فروش خودرو یا افزایش
قیمت‌ها و در نتیجه درآمدزایی برای خودروسازان باشد.

وی
افزود: اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که قطعه‌سازان به ویژه قطعه‌سازان کوچک‌تر
توان مالی کمتری دارند و به نظر می‌رسد شرکت‌های خودروساز می‌بایست از قطعه‌سازان
کوچک‌تر با توان مالی کمتر حمایت بیشتری داشته باشند و پرداخت مطالبات این بخش در
اولویت باشد تا از چرخه تولید حذف نشوند زیرا حذف این دسته از قطعه‌سازان موجب می‌شود
رقابت سازنده میان قطعه‌سازان از بین برود که به زیان خودروسازان نیز است.

عضو
هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به انواع شرکت‌های قطعه‌سازان با
سطوح مختلف درآمدزایی و نقدینگی گفت: قطعه‌سازان بزرگی که از نقدینگی مناسبی
برخوردار هستند به دلیل توانمندی بالایی که دارند علاوه بر تامین نیاز بازار در
حوزه صادرات نیز ورود کرده‌اند به طوری که حتی در صورت بدهی خودروسازان به آنها،
توانایی تداوم تولید و خوداتکایی را دارند به طوری که دریافت با تاخیر مطالبات تاثیرات
چندان منفی بر روند تولید این دسته از قطعه‌سازان ندارد و شاید در اولولیت دریافت
مطالبات نباشند.

مرزبان
راد بیان کرد: اگر تمام خرید خودروسازان از یک شرکت قطعه‌سازی باشد این قطعه‌سازی
به تدریج می‌تواند با حفظ برتری خود مشکلاتی را در تامین قطعات برای خودروساز
ایجاد نماید لذا خودروسازان می‌بایست از قطعه‌سازان کوچک‌تر نیز حمایت‌های لازم را
داشته باشند.

وی
با توجه به اینکه یکی از مسیرهای اصلاح صنعت خودرو و دستیابی به خودروهای باکیفیت
و اقتصادی که در سند تحویل خودرو نیز آمده بروزرسانی پلتفرم‌ها است، در خصوص وضعیت
طراحی و تولید پلتفرم‌ داخلی و ابزارهای موردنیاز آن اذعان داشت: وزارت صمت می‌بایست
اراده خود را در جهت مشترک سازی و سفارش‌گذاری برخی از قطعات توسط خودروسازان
داخلی و حتی برخی از قطعه‌سازان با تیراژ بالاتر قرار دهد که طراحی و تولید پلتفرم
یا حتی سیستم ترمز نمونه‌هایی از آن است. تیراژ بالا به کاهش هزینه تولید و ارتقای
کیفیت کمک می‌کند.

این
کارشناس صنعت خودرو در پایان خاطرنشان کرد: ساخت دستگاه‌های تست به عنوان مثال تست
تصادف نیز یکی دیگر از ملزوماتی است که می‌تواند با مشارکت شرکت‌های خودروساز و
قطعه ساز و تحت مدیریت و نظارت وزارت صمت به تولید برسند به نحوی که قابلیت
استفاده در تمامی انواع خودروهای تولید داخل باشند که در این میان وزارت صمت در
الزام به خودروسازان نسبت به حرکت در جهت مشترک سازی نقش پررنگی دارد.


منبع: http://khabarkhodro.com/fa/news/672682/%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%B9%D8%A8%D9%88%D8%B1-%D9%85%D8%B3%D8%AA%D9%82%DB%8C%D9%85-%D9%85%D9%88%D8%AC%D8%A8-%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4-%D8%A8%D8%AF%D9%87%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D9%82%D8%B7%D8%B9%D9%87%E2%80%8C%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D8%B4%D8%AF

توسط مهدی خطیبی

مهدی خطیبی