خاطره یک نوستالژی جذاب، سپند 2 خوبِ بی‌کیفیت!

اما در مورد کیفیت خودرو هر چه بگویم زیاد گفته‌ام. ماشینی که همیشه خراب بود و هر بار یک جایی از ماشین دچار خرابی میشد. حتی با ساده ترین استفاده از ماشین!

ADS B1

بله شاید خواندن همین خط الان برای شما جذابیت داشته باشد ولی در آن دوران شرایط این گونه بود!

این محصول در واقعا همان خودروی رنو 5 و همان سپند 1 که چراغ عقب و سپر های آن تغییر کرده بودند و ساعت و آمپر آب دیجیتال هم داشت، بود!

ویژگی‌های سپند 2

رانندگی با سپند به علت وزن سبک 770 کیلوگرم و حجم موتور 1100 سی سی پرشتاب و لذت بخش بود. بله، گاها شتاب اولیه این خودرو در نوع خود جالب بود و حداقل برای من که در سن جوانی بودم دلپذیر مینمود! در واقع گشتاور 80 نیوتن متری آن، برای وزن خودرو کاملا مناسب و در سبقت گیری ها کاملا راضی کننده بود.

شما چه خاطره ای از سپند یا سپند 2 دارید؟


منبع: https://charkhan.com/144960/%D8%AE%D8%A7%D8%B7%D8%B1%D9%87-%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%84%DA%98%DB%8C-%D8%AC%D8%B0%D8%A7%D8%A8%D8%8C-%D8%B3%D9%BE%D9%86%D8%AF-2-%D8%AE%D9%88%D8%A8%D9%90-%D8%A8%DB%8C/

طی سالهایی که این خودرو را داشتم، سفرهایی به شیراز و شمال کشور داشتم. همین وزن سبک گاها معضل بزرگی میشد، مثلا هنگامی که در مسیرهای بیابانی باد وزدیدن میگرفت حقیقتا کنترل خودرو در یک خط مستقیم تبدیل به کار دشواری می گردید و میبایست فرمان خودرو را به مانند یه کامیون دو دستی چسبید و خدا خدا کرد تا باد شما را با خود به بیرون جاده نبرد!

پس از تحویل خودرو، با خوشحالی در بزرگراه مدرس بودم و به این فکر میکردم که چه قدر خوب است که سوار موتورسیکلت نیستم! ناگهان دیدم که آمپر آب بالا رفت و خودرو جوش آورد. خب بسم الله، شروع شد، خودرویی صفر کیلومتر و خشک، اولین ایراد را نشان داد، با همان حال و با توقف‌های پی در پی و بدبختی فراوان، خود را به اولین نمایندگی رساندم، البته بدیهی است که آن روزها خبری از نوبت دهی اینترنتی نبود و شما می توانستید با فراق بال سر خودرو را کج کرده و وارد نمایندگی شوید.

این روزها که خودروهای بازار قیمتشان سر به فلک کشیده و دیگر خبری از خرید فروش قسطی خودرو نبوده و خودروسازان برای فروش محصولات بی کیفیتشان التماس نمیکنند، ناگهان یاد اولین خودرویی که خریدم افتادم!

اگر بخواهیم در خصوص سپند 2 و گذشتگانش صحبت کنیم، تنها به یک فرمول میرسیم. در واقع تفاوت رنو 5، سپند یک و سپند 2 از همان فرمول قدیمی ولی تاثیرگذار: ” سپر و چراغ را عوض کن و یک خودروی جدید خلق کن” پیروی میکرد.

دقیقا تابستان سال 81 بود که شرکت پارس خودرو اعلام کرد، خودروی سپند 2 که نسخه به روزتر خودروی سپند که آن هم نسخه به روزتر خودروی رنو5 بود را بصورت اقساطی و با تحویل فوری به فروش می‌رساند.

اما بازگردیم به سپند 2، شما می‌توانستید همان مبلغ 2 میلیون تومانی را به صورت اقساط یعنی 1 میلیون پیش پرداخت و یک میلیون آن بصورت اقساط آنهم ماهی 50 هزار تومان خریداره کرده و به صورت تحویل فوری سوار شده و به منزل بروید! البته باید بگویم که این اقساط برای من که دانشجو بوده و پاره وقت هم در یک شرکت مشغول به کار بودم و ماهیانه 45 هزار تومان حقوق داشتم کمی زیاد مینمود.

مکانیک، مسئول پذیرش یا مسئول نمایندگی گفت که فن رادیاتور سوخته است و باید تعویض شود، البته که ما نداریم. خیلی خوش آمدید!

تجربه رانندگی با سپند 2

به ناچار به نمایندگی بعدی رفتم و بالاخره در یکی از نمایندگی ها فن رادیاتور را با نمونه فرانسوی آن تعویض کردند، اما خب این همه ماجرا نبود، بدیهی است که هیچ کس با خودروی جوش آورده به دنبال نمایندگی نمیرود، ولی نتیجه این حرکت ماجراجویانه تعویض واشر سر سیلندر یک خودروی صفر کیلومتر با صفر کیلومتر کارکرد بود!

بله شاید پیش خود بگویید که مگر این خودرو تجربه رانندگی هم دارد! بله خب بالاخره وقتی بخواهید یاد و خاطره را زنده کنید، همین سپند 2 هم ویژگی های جالبی دارد!

از جلوبندی ضعیف که مرتبا از تنظیم خارج میشد تا خرابی سیم کلاج و واتر پمپ تا خرابی آمپر دیجیتال و رله فن و استارت و مگنت دلکو… همه و همه در کمتر از یک سال به سراغم آمدند. بله در کمتر از یک سال یا همان مثلا 10 تا 15 هزار کیلومتر!
با بروز مشکلات پی دی پی مالکین سمند دست به ابداعات گوناگونی میزدند، مثلا خودم به دلیل خرابی زیاد رله و سنسور، فن رادیاتور را توسط کلیدی که پشت فرمان نصب کرده بودم خاموش و روشن میکردم.

بعد از ثبت نام و روز تحویل خودرو به نمایندگی مراجعه کرده و خودروی سپند 2 سفید رنگ را تحویل گرفتم.

در آن روزگار خرید خودرو به دشواری امروز نبود و سپند یکی از خودروهای خوش فروش آن روزها به حساب می‌آمد. محصولی کوچک و نقلی، با قیمتی تقریبا منطقی و البته شرایط فروشی مناسب!

قیمت سپند 2

اما بگذارید از اولین خاطره سپند 2 برایتان بگویم تا به کیفیت محصولات تولیدی 2 دهه پیش کمپانی های خودروساز داخلی پی ببرید!

یکی از ویژگی های جالب سپند 2، تقسیم وزن عجیب خودرو روی محورهای جلو و عقب بود. همین طراحی عجیب و غریب باعث می‌شد که خودرو در مسیرهای برفی بسیار کارآمد باشد و پا به پای پاترول جاده شمشک به دیزین را در زمستان بالا برود. بله درست میخوانید!

سپند 2

راستی این خودرو هم اکنون در بازار با قیمت‌های مختلفی از 50 تا 100 میلیون به فروش میرسد!

رنو 5، سپند 1 و نهایتا سپند 2 و سپند جوانان محصولاتی بودند که دو دهه پیش مشتریان پرو پا قرصی داشت. خودرویی جوان پسند که در کنار امکاناتی که نداشت جذابیت‌های خاص خود را برای مشتریان فراهم کرده بود.

خودرو حدود 2 میلیون تومان قیمت داشت. برای درک بهتر قیمت سپند 2، باید بگوییم که در آن دوران قیمت یک پراید بین 5 تا 7 میلیون بود و یک ماکسیمای اتوماتیک بین 30 تا 35 میلیون تومان قیمت داشت.

البته ذکر این نکته ضروری است که بگویم اگرچه امروزه این خودرو کاملا قدیمی شده و حرفی برای گفتن ندارد، اما در همان روزگار هم اگر از قطعات با کیفیت تری همچون رنو 5 فرانسوی در آن استفاده میشد، میتوانست خاطرات خوبی را از خود به جای بگذارد.

این خودرو یک ماشین فوق العاده کوچک و جمع و جور و مناسب شهرهای شلوغ بود. بگذریم که در برخی شهرهای کم جمعیت ایران هم به خودروی اول همگان تبدیل شده بود و به خاطر قیمت مناسبش انتخاب معقولی به نظر میرسید.

خاطرات سپند 2

توسط مهدی خطیبی

مهدی خطیبی