خرید صنایع دستی اصفهان قیمت ظروف میناکاری،فیروزه کوبی،قلمزنی،خاتم کاری بازار مینا | گالری تبلیغاتی امیران تبلیغ

از این هنر برای ساخت تابلو، ساعت، میز، بوفه و جعبه‌های تزیینی استفاده می‌شود. بله اصفهان هم نوعی سوهان به نام سوهان عسلی دارد که نازک تر و مغز پسته و بادام زیادی دارد و با سوهان قم متفاوت است.

انواع محصولات کاربردی صنایع دستی

در زمان شاه عباس دوم که اصفهان پايتخت و مرکز هنر ايران شد، نگارگری هم در اين شهر تکامل يافت. معمولاً برای نگارگری از چوب، عاج، فيبر و استخوان استفاده می شود و هر کارگاه راساً اقدام به توليد می کند و معمولاً برای دور قاب عکس و جعبه از خاتم و مينا استفاده می شود. ضمن آن که بايد گفت عده ای از هنرمندان اصفهانی نيز در زمينه طراحی فرش، تذهيب و تشعير هم فعاليت دارند.

از معروف ترین سوغاتی اصفهان: گز

عمده پارچه های سرمه دوزی ترمه می باشند اما سرمه را نیز بر روی پارچه های ساده و مخمل نیز می توان مشاهده کرد. انواع سرمه دوزی بر روی لباس ها، سر آستین ها، جانمازها و سجاده ها و … مشاهده می شود. فیروزه کوبی در مشهد انجام می شد ولی بعدها، حدود 70 سال پیش توسط “یوسف حکیمان” به اصفهان آورده شد. هنر سنتی قلمکاری به معنای تصویر کردن نقوش و طرح هایی بر روی پارچه ساده از جنس کتان و کرباس می باشد. اوایل این عمل با قلم مو انجام می شد ولی به علّت صرف وقت و هزینه، هنرمندان ترجیح دادند مهرهایی را حکاکی کنند، و این کار را برایشان ساده تر کرد. بیشتر طرح های که بر روی این پارچه ها دیده می شود تصویر عشاق، تصاویر تاریخی، تصویر شعرا، تصاویر طبیعت، بته و جقه که به نسبت بقیه طرح ها پرطرفدارتر است.

قلمکارسازی از دیگر صنایع دستی اصفهان

قرن های متمادی نگارگری در ایران مورد توجه بسیاری از هنرمندان قرار گرفته است. هنرمندان نگارگر اصفهانی با ذوق و خلاقیت هنری بسیار بالای خود نقاشی ها و تصاویر بسیار زیبا و ظریفی را بنام نگارگری و مینیاتور اجرا می کنند. جالب است بدانید که در زمان های قدیم نگارگری برای به تصویر کشیدن مطالب کتاب های مختلف با موضوعات حماسی و ادبی، از نگارگری استفاده می کردند. حتی هنرمند های تذهیب کار نیز با نقوش سنتی به طراحی های فوق العاده زیبای حاشیه ای می پرداختند. زری به‌معنای ساخته شده از  زر زرین و طلایی است؛ بنابراین زری به پارچه‌های زربافتی اشاره دارد که در پودهای آن از طلا استفاده شده است. در هنر زری بافی با قدمتی از هزاران سال قبل، پارچه‌ها با نقش و نگارهای سنتی و تار و پودهایی از ابریشم و گلابتون با دستگاه‌های کاملا سنتی و دستی بافته می‌شوند.

  • اصفهان سومین شهر پرجمعیت ایران است و پس از تهران و مشهد بوده و بیشترین آمار جذب گردشگران را پس از مشهد دارد.
  • این هنر برای ساخت انواع قلمدان، جعبه جواهرات، پایه خودکار و ظروف تزئینی به‌کار می‌رود تا یک سوغاتی خاص و زیبا در شهر اصفهان خلق شود.
  • اکثر طرح هایی که روی سرامیک شهرضا ملاحظه می شود مربوط به گل و بوته و ماهی می باشد، جالب است بدانید از اکسیدهای فلزات آهن، منگنز، مس و کبالت برای رنگ کردن لعاب آن ها به کار گرفته شده است.
در میان محصولاتی که در بازار به فروش می رسند محال است که چشمان به پارچه های زیبا نیفتد. پارچه هایی که دو نوع پارچه قلمکار و زرباف بیشتر در اصفهان یافت می شود. امروزه با توسعه صنعت ساختمان‌سازی و با توجه به نیاز روزافزون، گچ‌بری نیز به صورت صنعتی درآمده است و به صورت پیش ساخته در کارگاه‌ها تولید می‌شود. گچ‌بری هم به صورت سنتی و هم به صورت صنعتی در اصفهان به صورت حرفه‌ای انجام می‌شود. حکاکی روی فلزات در دوران هخامنشیان به اوج خود رسید اما در زمان حمله اسکندر به تخت جمشید بسیاری از این آثار ذوب و به سکه تبدیل شدند. دوباره در دوران ساسانیان این هنر رواج پیدا کرد و اکنون ظرف‌های بسیاری از آن دوران به جا مانده است که با استفاده از قلم‌زنی مراسم تاج‌گذاری و شکار پادشاهان ساسانی را روی آن‌ها نقاشی کرده‌اند.

خرید صنایع دستی اصفهان قیمت ظروف میناکاری،فیروزه کوبی،قلمزنی،خاتم کاری بازار مینا | گالری تبلیغاتی امیران تبلیغ

توسط مهدی خطیبی

مهدی خطیبی