سایپا آریا با موتور 2 لیتری میتسوبیشی، تغییراتی در کابین و با آپشنهای جدید میآید!
اما گویا خود سایپا نیز فهمیده تا این موتور ME16 که مشابه همان موتور TU5 پلاس محصولات ایران خودروست، کشش جالبی را برای آریا رقم نخواهد زد؛ پس براساس گفته مدیرعامل این خودروسازی، قرار است تا آریا به موتور 2 لیتری میتسوبیشی مجهز شود.
موتور میتسوبیشی در سایپا آریا – تصویر تزئینی می باشد
سایپا آریا
سایپا آریا
در اخباری جدید و در عین حال عجیب که مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در نشستی با مدیرعامل بانک تجارت اعلام کرده، پیشرانه خودرو هاچبککراس آریا تغییر کرده است.
لازم به ذکر است که سایپا برنامه دارد تا آریا را با امکانات رفاهی و ایمنی سطح قابل قبولی عرضه کند. براساس برخی اخبار، نصب سامانه کنترل پایداری، رادار نقطه کور و… در آریا قطعی شده است.
کمپانی DAE، جزو برندهای چینی است که هماکنون نیز با ایران خودرو برای تامین گیربکس مراوده دارد. DAE از جمله شرکتهاییست که تولید موتورهای تحت لیسانس میتسوبیشی را نیز برعهده داشته و به نظر میرسد که سایپا هم جزو مشتریان این شرکت شده است. البته این ادعا بدون سند بوده و صرفا یک حدس است. درصورت دستیابی به هرنوع اطلاعات و اسناد موثق، آن را با شما مخاطبان عزیز به اشتراک خواهیم گذاشت.
همانطور که مستحضرید، گروه خودروسازی سایپا بر آن بود تا همان پیشرانه 1/5 لیتری توربوشارژ 8 سوپاپه را که در شاهین نصب میکند، در آریا هم از آن استفاده کند. این موتور با اینکه در عمل، عملکرد خوبی داشته و باتوجه به گشتاور 178 نیوتن متری، کشش بسیار خوبی دارد، اما بدلیل 8 سوپاپه بودن و همچنین تبلیغات نادرست، باعث شده تا برخی به آن علاقهای نشان ندهند.
سایپا آریا
نکتهای که وجود دارد، این است که مدیرعامل سایپا در هفته گذشته و در نشستی دیگر، بیان نموده بود که آریا با پیشرانه GDI تولید خواهد شد. پس علیالظاهر و براساس گفتههای محمدعلی تیموری، ما با یک پیشرانه 2 لیتری GDI احتمالا تنفس طبیعی روبرو خواهیم بود.
براساس گفته محمدعلی تیموری، قرار است تا آریا به پیشرانه 2 لیتری تحت لیسانس میتسوبیشی مجهز شود. همچنین در بخش کابین نیز تغییراتی انجام گردیده و پلاستیک خشک جای خود را به پلاستیک نرم با کیفیت بالا داده است!
سایپا آریا – SAIPA ARIYA
سایپا آریا – SAIPA ARIYA
پس از گزینه موتور شاهین، سایپا به گزینه دیگر یعنی موتور ME16 رسید. این موتور در حقیقت نسخه مشابه به موتور EC5 بوده و به همین علت، شاهد آن هستیم که تا حدودی قدرت تولیدی آن بیشتری از موتور TU5 پلاس است. باتوجه به اینکه سایپا برنامه داشت تا شاهین پلاس را با این موتور عرضه کند، احتمال آن بالا بود تا آریا نیز با موتور 1600 سی سی تنفس طبیعی ME16 عرضه شود.
سایپا آریا
سایپا آریا – SAIPA ARIYA
از امکانات مهم و احتمالی خودرو آریا، میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:
سامانه ورود به خودرو بدون کلید و استارت دکمه ای
سانروف
رادار نقطه کور (احتمالی)
تنظیم برقی صندلی راننده و شاگرد و گرمکن صندلی های جلو
سیستم کروز کنترل
4 ایربگ ایمنی (احتمالی)
سامانه کنترل پایداری (احتمالی)
گرمکن آینه های جانبی
شیشه های دودی عقب
تزئینات کرومی
نمایشگر لمسی همراه با نویگیشن
دوربین دنده عقب، به همراه سنسورهای هشداردهنده موانع در قسمت عقب خودرو
سنسور نور
سنسور باران (احتمالی)
رینگ های آلومینیومی طرح جدید
ترمزهای ABS، EBD و BA
ادوات کنترلی سیستم صوتی برروی فرمان
صندلی های چرمی با تریم جدید
باز و بسته کردن برقی آینههای جانبی
تهویه مطبوع اتوماتیک، به همراه نمایشگر جداگانه
فرمان برقی
دی لایت (چراغ روز)
تریم چرمی صندلیها
سامانه GSI
سیستم SDVC
و…
تصاویر
حال چه شده که موتور 2 لیتری توانایی گنجایش در آن را دارد؟!
البته امروزه که قیمت خودرو در سربالایی قرار گرفته، خودرو شاهین نیز طرفداران بسیاری را پیدا کرده است. به نوعی میتوان گفت که دیگر شاهین در بازار جا پیدا کرده است.
سایپا آریا – SAIPA ARIYA
باتوجه به شرایط ظالمانه تحریمی آمریکا علیه کشورمان، قاعدتا خودروسازان داخلی ما برای تامین برخی قطعات به کشور چین روی آوردهاند. همانطور که مستحضرید، خود سایپا تاکنون موتوری با حجم 2 لیتر و با تکنولوژی میتسوبیشی را در اختیار نداشته و طبیعیست که فکر کنیم سایپا برنامه دارد تا موتور مذکور آریا را از چین وارد ایران کند.
قبل از پرداختن به سایر قسمتها، بهتر است تا به نکتهای اشاره کنیم. در گذشته که بحث تغییر موتور شاهین و نصب موتور EF7 (1/7 لیتری توربوشارژ) مطرح بود، یکی از مدیران مرکز تحقیق و توسعه سایپا از عدم گنجایش این موتور در زیر کاپوت شاهین خبر داده بود!