سایپا آریا با موتور 2 لیتری میتسوبیشی، تغییراتی در کابین و با آپشن‌های جدید می‌آید!

نکته‌ای که وجود دارد، این است که مدیرعامل سایپا در هفته گذشته و در نشستی دیگر، بیان نموده بود که آریا با پیشرانه GDI تولید خواهد شد. پس علی‌الظاهر و براساس گفته‌های محمدعلی تیموری، ما با یک پیشرانه 2 لیتری GDI احتمالا تنفس طبیعی روبرو خواهیم بود.

سایپا آریا – SAIPA ARIYA


از امکانات مهم و احتمالی خودرو آریا، می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • سامانه ورود به خودرو بدون کلید و استارت دکمه‌ ای
  • سانروف
  • رادار نقطه کور (احتمالی)
  • تنظیم برقی صندلی راننده و شاگرد و گرمکن صندلی های جلو
  • سیستم کروز کنترل
  • 4 ایربگ ایمنی (احتمالی)
  • سامانه کنترل پایداری (احتمالی)
  • گرمکن آینه های جانبی
  • شیشه های دودی عقب
  • تزئینات کرومی
  • نمایشگر لمسی همراه با نویگیشن
  • دوربین دنده عقب، به همراه سنسورهای هشداردهنده موانع در قسمت عقب خودرو
  • سنسور نور
  • سنسور باران (احتمالی)
  • رینگ های آلومینیومی طرح جدید
  • ترمزهای ABS، EBD و BA
  • ادوات کنترلی سیستم صوتی برروی فرمان
  • صندلی های چرمی با تریم جدید
  • باز و بسته کردن برقی آینه‌های جانبی
  • تهویه مطبوع اتوماتیک، به همراه نمایشگر جداگانه
  • فرمان برقی
  • دی لایت (چراغ روز)
  • تریم چرمی صندلی‌ها
  • سامانه GSI
  • سیستم SDVC
  • و…

تصاویر

سایپا آریا – SAIPA ARIYA


باتوجه به شرایط ظالمانه تحریمی آمریکا علیه کشورمان، قاعدتا خودروسازان داخلی ما برای تامین برخی قطعات به کشور چین روی آورده‌اند. همانطور که مستحضرید، خود سایپا تاکنون موتوری با حجم 2 لیتر و با تکنولوژی میتسوبیشی را در اختیار نداشته و طبیعیست که فکر کنیم سایپا برنامه دارد تا موتور مذکور آریا را از چین وارد ایران کند.

لازم به ذکر است که سایپا برنامه دارد تا آریا را با امکانات رفاهی و ایمنی سطح قابل قبولی عرضه کند. براساس برخی اخبار، نصب سامانه کنترل پایداری، رادار نقطه کور و… در آریا قطعی شده است.

اما گویا خود سایپا نیز فهمیده تا این موتور ME16 که مشابه همان موتور TU5 پلاس محصولات ایران خودروست، کشش جالبی را برای آریا رقم نخواهد زد؛ پس براساس گفته مدیرعامل این خودروسازی، قرار است تا آریا به موتور 2 لیتری میتسوبیشی مجهز شود.

موتور میتسوبیشی در سایپا آریا – تصویر تزئینی می باشد

در اخباری جدید و در عین حال عجیب که مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در نشستی با مدیرعامل بانک تجارت اعلام کرده، پیشرانه خودرو هاچ‌بک‌کراس آریا تغییر کرده است.

قبل از پرداختن به سایر قسمت‌ها، بهتر است تا به نکته‌ای اشاره کنیم. در گذشته که بحث تغییر موتور شاهین و نصب موتور EF7 (1/7 لیتری توربوشارژ) مطرح بود، یکی از مدیران مرکز تحقیق و توسعه سایپا از عدم گنجایش این موتور در زیر کاپوت شاهین خبر داده بود!

براساس گفته محمدعلی تیموری، قرار است تا آریا به پیشرانه 2 لیتری تحت لیسانس میتسوبیشی مجهز شود. همچنین در بخش کابین نیز تغییراتی انجام گردیده و پلاستیک خشک جای خود را به پلاستیک نرم با کیفیت بالا داده است!

سایپا آریا – SAIPA ARIYA

حال چه شده که موتور 2 لیتری توانایی گنجایش در آن را دارد؟!

البته امروزه که قیمت خودرو در سربالایی قرار گرفته، خودرو شاهین نیز طرفداران بسیاری را پیدا کرده است. به نوعی می‌توان گفت که دیگر شاهین در بازار جا پیدا کرده است.

سایپا آریا


توسط مهدی خطیبی

مهدی خطیبی