شاسی‌بلندهای جدید بازار ایران – چرخان

همان‌طور که می‌دانید، اختلاف قیمت خودرو بازار و کارخانه در مورد این نوع خودروها نیز وجود دارد و متغیر است. تا چند ماه گذشته که قیمت خودرو روند صعودی داشت، این اختلاف بسیار چشمگیر بود؛ اما اخیرا اختلاف قیمت بازار و کارخانه کاهش قابل توجهی داشته است. تصویب لایحه واردات خودروهای کارکرده خارجی تاثیر به سزایی بر قیمت خودروها داشته و با ورود آن‌ها، شیب نزول قیمت‌ها تندتر خواهد شد.

ایران خودرو و هایما چندین سال است که با یکدیگر همکاری می‌کنند. ایران خودرو تاکنون کراس‌اورهای هایما S5 و S7 را عرضه کرده است و مشتریان نیز استقبال خوبی از آن‌ها داشته‌اند. جدیدترین کراس‌اور مونتاژی ایران خودرو، هایما 8S است که پرچمدار محصولات هایما محسوب می‌شود. این محصول اولین بار در نمایشگاه خودرو تهران 1401 رونمایی و معرفی شد و سپس اواخر سال 1401 به دست مشتریان رسید.

مهم‌ترین تغییر در نسخه جدید دیگنیتی، موتور جدید 2 لیتری توربوشارژ آن است که 228 اسب‌بخار قدرت و 355 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. گیربکس آن نیز از نوع CVT به 6 دنده اتوماتیک تغییر یافته است. در بخش ظاهر خودرو، سپرهای جدید و رینگ‌های 20 اینچی را شاهد هستیم. تجهیزات جدیدی مانند شارژر وایرلس، کلاستر دیجیتالی، نورپردازی هفت رنگ کابین، صندلی برقی 10 حالته راننده و سیستم صوتی برند پایونیر، به این نسخه اضافه شده است. مصرف سوخت دیگنیتی پرستیژ به 8.3 لیتر در هر صد کیلومتر می‌رسد.

منبع: 

دیگنیتی پرستیژ

چند سالی است که مصرف‌کنندگان ایرانی نسبت به کراس‌اورهای چینی روی خوش نشان داده‌اند و بازار خرید و فروش آن‌ها پررونق است. ابتدا شرکت‌های محدودی مانند مدیران خودرو، ایران خودرو و … شاسی‌بلندهای چینی را مونتاژ و عرضه می‌کردند؛ اما این روزها خودروسازان زیادی در این حوزه وارد شده و بازار را رقابتی کرده‌اند. بنابراین اگر قصد خرید کراس‌اور چینی را داشته باشید، با گزینه‌های نسبتا زیادی روبه‌رو هستید.

کراس‌اورهای جدیدی به تازگی وارد بازار شده‌اند و برخی از آن‌ها نیز به زودی عرضه می‌شوند. در ادامه مطلب با این کراس‌اورهای محبوب آشنا می‌شویم.

کراس‌اور فونیکس FX اواخر سال 1401 وارد بازار شد و مدیران خودرو تبلیغات گسترده‌ای را برای آن انجام داد. این خودرو محصول سال 2022 کمپانی چری بوده که با نام اومودا 5 عرضه شد. طراحی این کراس‌اور کاملا اسپرت، تهاجمی و مدرن است. فونیکس FX در دو تیپ اکسلنت و پریمیوم عرضه شد، که تیپ پریمیوم به تولید انبوه رسید. این کراس‌اور توانسته 5 ستاره ایمنی را از یوروانکپ کسب کند.

فونیکس FX

شاسی‌بلند پرچمدار ایران خودرو با امکاناتی نظیر کروز کنترل هوشمند، رادار نقطه کور، رادار تغییر لاین، رادار تصادف جلو، اتوهلد، فرمان برقی، نمایشگر 10 اینچی لمسی، دوربین 360 درجه، کلاستر دیجیتالی، 6 ایربگ، گرمکن صندلی‌های جلو، سقف پانوراما و … همراه است.

هایما 8S با قیمتی حدود 1.88 میلیارد تومان عرضه می‌شود.

کراس‌اور دیگنیتی، محصولی از شرکت بهمن موتور است که از سال 1399 در بازار کشور حضور دارد. این خودرو در واقع محصول برند چینی دانگ‌فنگ است، که بهمن موتور نام آن را تغییر داد. سری اول دیگنیتی با پسوند پرایم عرضه شد و اکنون نسخه جدیدش با نام دیگنیتی پرستیژ وارد بازار شده است.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و چرخان در تهیه آن نقشی نداشته است


منبع: https://charkhan.com/147817/%D8%B4%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%A8%D9%84%D9%86%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86/

قیمت این خودرو در بازار حدود 2 میلیارد تومان است. این خودرو با قیمت 1.44 میلیارد تومان از سوی بهمن موتور عرضه می‌شود.

تجهیزات و امکانات این خودرو عبارتند از کنترل ایستایی در سربالایی و کنترل سرعت در سراشیبی، دو حالت رانندگی، ریموت استارتر، رادار تغییر لاین، رادار تصادف جلو و عقب، اتوهلد، چراغ‌های LED، نورپردازی محیطی، نمایشگر 10.25 اینچی، دوربین 360 درجه، کلاستر دیجیتالی، 6 ایربگ، سردکن و گرمکن صندلی‌های جلو، شارژر وایرلس، سانروف و … .

نسخه پریمیوم پیشرانه‌ای مشابه تیگو 8 پرو دارد و به سیستم تعلیق مولتی‌لینک تجهیز شده است. موتور 1.6 لیتری توربوشارژ فونیکس اف ایکس، 197 اسب‌بخار قدرت و 290 نیوتن‌متر گشتاور را توسط گیربکس 7 سرعته دو کلاچه تر به چرخ‌های جلویی منتقل می‌کند.

سایر تجهیزات دیگنیتی عبارتند از سه حالت رانندگی، اتوهلد، ترمز کمکی، فرمان برقی، فرمان سه حالته، نمایشگر 10.25 اینچی، دوربین 360درجه، گرمکن صندلی‌های جلو، سقف پانوراما و … .

این خودرو در بازار قیمتی حدود 1.85 میلیارد تومان دارد؛ اما قیمت نمایندگی آن برابر 1.72 میلیارد تومان است.

نیروی مورد نیاز هایما 8S از طریق پیشرانه 1.6 لیتری توربوشارژ تامین می‌شود و نهایتا 192 اسب‌بخار قدرت و 293 نیوتن‌متر گشتاور به چرخ‌های جلو می‌رسد. این پیشرانه توربوشارژ به گیربکس 6 دنده اتوماتیک متصل شده است و شتاب 7.8 ثانیه‌ای را ارائه می‌دهد. مصرف ترکیبی این پیشرانه به 7 لیتر در هر صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

هایما 8S

توسط مهدی خطیبی

مهدی خطیبی