طبق قانون تجارت، سایپا باید منحل شود


منبع: https://charkhan.com/163619/%D8%B7%D8%A8%D9%82-%D9%82%D8%A7%D9%86%D9%88%D9%86-%D8%AA%D8%AC%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%8C-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D9%BE%D8%A7-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D9%85%D9%86%D8%AD%D9%84-%D8%B4%D9%88%D8%AF/

به گزارش پایگاه خبری چرخان به نقل از اسب بخار، در حال حاضر، طبق صورت‌وضعیت مالی سایپا میزان زیان انباشته این شرکت از نصف دارایی‌های آن فراتر رفته که این اصلاً خبر خوبی برای سایپایی‌ها نخواهد بود. هم‌اکنون زیان انباشته سایپا از 100 هزار میلیارد تومان فراتر رفته و به نظر نمی‌رسد با ادامه وضع موجود، این شرکت بتواند چنین ضرر هنگفتی را جبران کند. در شرایطی سایپا با ضرر بیش از 100 هزار میلیارد تومانی مواجه است که کل دارایی‌های این شرکت تنها ۱۱۷ هزار میلیارد تومان محاسبه شده است.

این یعنی زیان انباشته سایپا برابر با بیش از 85 درصد از دارایی‌های شرکت است و بنابراین، طبق قانون تجارت، سایپا باید منحل شود. ماده 141 این قانون می‌گوید:

اگر براثر زیان‌های وارده، حداقل نصف سرمایه شرکت از بین برود، هیئت‌مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام را دعوت کند تا موضوع انحلال یا بقای شرکت مورد شور و رأی واقع شود. هرگاه مجمع مزبور رأی به انحلال ندهد باید در همان جلسه و با رعایت مقررات ماده ۶ این قانون سرمایه شرکت را به مبلغ سرمایه موجود کاهش دهد. درصورتی‌که هیئت‌مدیره برخلاف این ماده به دعوت مجمع عمومی فوق‌العاده مبادرت نکند و یا مجمعی که دعوت می‌شود نتواند مطابق مقررات قانونی عمل کند، هر ذی‌نفع می‌تواند انحلال شرکت را از دادگاه صلاحیت‌دار درخواست کند

به عبارت ساده‌تر، نه‌تنها زیان انباشته سایپا بیشتر از نصف دارایی‌های شرکت است بلکه اگر سایپا بتواند با ضریب نقد شوندگی صددرصدی دارایی‌های خود را نقد کند، باید بیش از ۸۵ درصد دارایی‌های خود را صرف جبران زیان انباشته ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی خود کند. درنتیجه، حتی ممکن است فروش کل اموال سایپا نیز نتواند زیان انباشته این شرکت را جبران کند. به همین دلیل، مدیران و سهام‌داران سایپا صرفاً به تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت چشم دوخته‌اند که شاید تورم، زمین‌های تحت مالکیت این خودروساز را گران کند و مانع از انحلال آن شود چراکه سال‌ها مدیریت غلط در حوزه خودروسازی اجازه نداده است تولید و توسعه برای شرکت‌های خودروسازی سود آفرینی کند و حالا خودروسازانی که سال‌ها درگیر رانت و انحصار بوده‌اند، باید دست به دامان تورم شوند تا شاید بتوانند از انحلال خود جلوگیری کنند.

توسط مهدی خطیبی

مهدی خطیبی