علائم خرابی بغل یاتاقانی را بشناسید

Shape1

صدای تق تق از موتور

راه چاره برای این منظور استفاده از یاتاقان است. وقتی یاتاقان به خوبی عمل نکند و شرایط کیفیتی خوبی نداشته باشد، اصطلاح یاتاقان زدن را می‌توانید از زبان تعمیرکاران بشنوید. یاتاقان با ایجاد فاصله میان میل لنگ با سایر اجزای فلزی، روانکاری بیشتری را برای آن ایجاد کرده و باعث می‌شود تا خبری از چالش‌های مربوط به سایش در آنها دیده نشود.

یاتاقان به صورت نیم دایره دور میل لنگ قرار می‌گیرد و در یک فاصله مشخص که این فاصله را روغن پر می‌کند، باعث روانکاری بهتر میل لنگ شده و راندمان آن را افزایش می‌دهد. همچنین از بروز صدمات مختلف به آن نیز جلوگیری می‌نماید. نکته بسیار مهم در عملکرد یاتاقان حفظ فاصله مشخص و ثابت آن با میل لنگ است. قرار نیست این فاصله کم و زیاد شود و هر تعمیرکاری با سلیقه خود یاتاقان‌ها را در فاصله مشخصی از میل لنگ نصب کند. برای حفظ این فاصله از بغل یاتاقانی استفاده می‌شود. بغل یاتاقانی در این فاصله قرار گرفته، از یک طرف به سیلندر و از طرف دیگر به میل لنگ متصل خواهد شد. می‌تواند در روانکاری بهتر به سیستم کمک کند و عملکرد بهتری را نیز برای آن رقم بزند.

علائم خرابی بغل یاتاقانی

بغل یاتاقانی هم در کنار یاتاقان همان انحراف‌های کوچک را نیز کنترل می‌نماید تا دیگر هیچ جای نگرانی بابت کارکرد این سیستم وجود نداشته باشد. اما این قطعه نیز در طول عمر ماشین با ایراداتی روبرو می‌شود.

علائم خرابی بغل یاتاقانی را باید در نوع کارکرد این قطعه در خودرو پیدا کرد. میل لنگ و سیلندر و همچنین میل لنگ و شاتون در خودروها در کنار یکدیگر دائما در حال لغزش هستند و لغزش دو قطعه فلزی در کنار هم می‌تواند باعث بروز مشکلات زیادی برای آنها شود. از آنجایی که این دو قطعه اهمیت بسیار مهمی در کارکرد خودروهای امروزی دارند، حتما باید از راهکارهایی برای جلوگیری از اصطکاک بالا در آنها استفاده کرد.

اگر ماشین کاملا قفل شده و روشن نشود، می‌توانید به خراب شدن بغل یاتاقانی شک کنید. در چنین مواقعی به دلیل اصطکاک بسیار بالای ایجاد شده موتور روشن نمی‌شود.

لرزش خودرو در زمان حرکت

علائم خرابی بغل یاتاقانی در مجله خودرو سایت آریان یدک به طور کامل توضیح داده شده است و ما نکات مهم آن را در این صفحه جمع‌آوری کرده‌ایم. در صورت تمایل، می‌توانید از اینجا به منبع مقاله دسترسی داشته باشید.

اگر با خطرات ناشی از نبود یا ضعیف شدن بغل یاتاقانی در خودرو آشنا هستید، به خوبی می‌دانید که عدم رسیدگی به موقع به این قطعه می‌تواند تبدیل به یک چالش بزرگ برای ماشین شما گردد. از این جهت شناخت علائم خرابی بغل یاتاقانی اهمیت بسیار زیادی برای رانندگان پیدا می‌کند که به دنبال حفظ کیفیت خودرو خود در بهترین شکل ممکن و با کمترین هزینه‌ها هستند.

اهمیت شناخت علائم خرابی بغل یاتاقانی

از دیگری علائم خرابی بغل یاتاقانی در ماشین لرزش خودرو در زمان رانندگی است. این لرزش را می‌توانید در‌ بخش موتور خودرو خود حس کنید. اصطکاک بالای قطعات فلزی باعث بروز این لرزش‌ها می‌شوند.

انحراف خودرو از مسیر مستقیم

در صورتی که با موارد زیر در خودرو خود روبرو شدید، احتمالا بغل یاتاقانی خودرو شما خراب شده و باید برای تعویض آن اقدام کنید.

در صورتی که با هرگونه ایراد در یاتاقان‌ها و بغل یاتاقانی خودرو خود روبرو شدید، بهتر است خیلی سریع برای رفع ایرادات اقدام کنید، در غیر این صورت احتمالا باید هزینه‌های چند برابری را برای تعمیر قطعات بزرگتر بپردازید. همچنین خرید قطعات اصلی نیز اهمیت بسیار زیادی برای حفظ کیفیت خودرو خواهد داشت. برای این منظور هم توصیه ما استفاده از خدمات فروشگاه‌های وارد کننده مستقیم قطعات خودروهای خارجی مانند آریان یدک Arian Yadak است.

حالا که وظایف و کارکرد بغل یاتاقانی را شناختید و با اهمیت شناخت علائم خرابی آن نیز آشنا شدید، لازم است تا این علائم را به صورت کامل با هم مرور کنیم. قبل از آن البته باید یادآوری کنیم که در صورت بروز هر گونه ایراد و خرابی حتما باید از قطعات اصلی و با کیفیت بالا برای خودرو خود برای تعویض یاتاقان و بغل یاتاقانی استفاده کنید.

یکی از علائم خرابی بغل یاتاقانی صدای تق تقی است که از موتور و سمت میل لنگ به گوش می‌رسد. در چنین مواقعی است که تعمیرکار از اصطلاح یاتاقان زدن استفاده می‌نماید. در واقع معیوب شدن سیستم یاتاقان و بغل یاتاقانی باعث ایجاد سایش میان قطعات فلزی شده و همین امر باعث ایجاد صدای تق تق از موتور می‌شود. این صدا همان صدای به هم خوردن قطعات فلزی به همدیگر است.

روشن نشدن ماشین

ایرادات بزرگ در خودروهای امروزی مخصوصا در قطعات اصلی و مهم مانند ‌بخش‎های مختلف موتور یا میل لنگ از ایرادات بسیار کوچک آغاز می‌شود. در مواقعی که شما با علائم خرابی هر قطعه کوچک در خودرو خود آشنا باشید، این مزیت برای شما به وجود می‌آید که بتوانید به سرعت برای تعمیر و رفع ایرادات اقدام نمایید و همین امر نیز در نهایت باعث می‌شود تا کمتر شاهد به وجود آمدن ایرادات بزرگ و پرهزینه در خودرو خود باشید و اهمیت شناخت آن را پررنگ‌تر می‌کند.

همچنین از دیگری علائم خرابی بغل یاتاقانی که می‌توانیم به آن اشاره کنیم، انحراف ماشین از مسیر مستقیم و کج شدن چرخ‌ها در زمان رانندگی است. البته ایرادات دیگری هم ممکن است چنین شرایطی را در خودرو ایجاد نمایند که باید به صورت کاکل بررسی شوند.

برای اینکه بتوانیم علائم خرابی بغل یاتاقانی را برای شما تشریح کنیم، ابتدا باید وظایف این قطعه کوچک را تعریف نماییم؛ زیرا عدم اجرای دقیق کاربردها و وظایف است که به نوعی ایرادات و خرابی‌های بغل یاتاقانی را به وجود می‌آورد. ما از عدم اجرایی دقیق وظایف است که می‌توانیم به خراب شدن آن پی ببریم. در همین راستا در قدم اول لازم است تا شما را با وظایف این قطعه هر چند کوچک در خودرو آشنا نماییم.

برای خرید لوازم یدکی اصلی خودروهای خارجی و قطعات با کیفیت بالا برای آنها می‌توانید از فروشگاه‌های موجود در بازار چراغ برق به عنوان بورس لوازم یدکی خودرو استفاده کنید. البته برخی از فروشگاه‌های این بازار مانند فروشگاه آریان یدک خدمات خود را به صورت اینترنتی نیز ارائه می‌نمایند که می‌توانید از این طریق بدون حضور در بازار خرید خود را نهایی کنید.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و چرخان در تهیه آن نقشی نداشته است


منبع: https://charkhan.com/136774/%D8%B9%D9%84%D8%A7%D8%A6%D9%85-%D8%AE%D8%B1%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D8%A8%D8%BA%D9%84-%DB%8C%D8%A7%D8%AA%D8%A7%D9%82%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%AF/اگر میل لنگ در خودرو شما ساییده شده و کارکرد اصلی خود را از دست بدهد، احتمالا برای تعویض آن باید یک سرمایه هنگفتی را کنار بگذارید. مخصوصا اگر به دنبال خرید لوازم یدکی برای خودروهای خارجی باشید، این هزینه چند برابر هم بیشتر خواهد شد. در حالی که برای خرید یاتاقان و بغل یاتاقانی چالش خاصی نخواهید داشت و می‌توانید با هزینه‌های کمتری خودرو خود را مانند روز اول در اختیار داشته و از آن استفاده کنید. لازمه چنین شرایطی شناخت علائم خرابی بغل یاتاقانی است.

کاربرد بغل یاتاقانی

توسط مهدی خطیبی

مهدی خطیبی