پتروتکس تولیدکننده اکتان و مکمل سوخت نانوتکنولوژی تحت لیسانس کشور آلمان
مقالات مرتبط با این موضوع
ترموستات ماشین چیست؟
دلایل خرابی ترموستات
اما پیشرانه ماشین برای ارائه عملکرد بهینه، باید در دمای مشخصی کار کند که این یعنی دمای موتور نباید از حد مشخصی پایینتر بیاید. این موضوع در بسیاری از پیشرانههای مدرن که در دمای بالایی کار میکنند اهمیت زیادی دارد و اگر دما کمتر از حد مشخص شود پیشرانه نخواهد توانست عملکرد بهینه خود را داشته باشد که این مشکلاتی مثل افزایش مصرف سوخت و آلایندگی را به دنبال خواهد داشت. برای جلوگیری از این اتفاق، در مدار سیستم خنککننده خودرو ترموستات نصب میشود. درواقع، ترموستات قطعهای است که دمای موتور را کنترل کرده و آن را در بازه بهینه بهصورت پایدار نگه میدارد.
اجزای ترموستات خودرو
باز و بسته شدن ترموستات از طریق پور مومی حساس به دما صورت میگیرد که داخل محفظهای درون بدنه ترموستات قرار دارد. این موم هنگام بالا رفتن دما، ذوب و منبسط میشود و به پیستون فولادی نیرو وارد میکند. این فشار پیستون را به سمت پایین هدایت کرده و شیر یا سوپاپ ترموستات خوردو باز میشود. بدین ترتیب، آب سرد به سمت موتور هدایت شده و دما را پایین میآورد. با کاهش دما، پودر مومی دوباره به حالت جامد قبلی بازمیگردد و فنر ترموستات پیستون را به بالا هدایت میکند تا شیر دوباره بسته شود.
علائم خرابی ترموستات ماشین چیست
ترموستات قطعه کوچکی است که از اجزای مختلفی شامل موارد زیر تشکیل شده است:
- سوپاپ یا شیر
- فنر
- پودر مومی
- پیستون فولادی
- واشر
وظیفه ترموستات ماشین
ترموستات معمولاً عمر بالایی دارد و عوامل چندانی باعث خرابی آن نمیشوند اما بهطورکلی، جنس نامرغوب، پایان یافتن عمر مفید و اعمال فشار بیشازحد به ترموستات به دلیل وجود مشکلی در سیستم خنککننده خودرو میتواند باعث خرابی ترموستات شود. ازآنجاییکه ترموستات عمر بالایی دارد، زمان مشخص و دقیقی برای تعویض آن وجود ندارد اما چون خرابی و بسته ماندن این قطعه میتواند آسیبهای بزرگی به موتور وارد کند و خرج زیادی روی دست مالک بگذارد، توصیه میشود که پس از هر 50 هزار کیلومتر، ترموستات تعویض شود.
برداشتن ترموستات ماشین در تابستان
ترموستات درواقع یک شیر کنترل عبور جریان آب است که با تشخیص دمای موتور، مسیر آب را باز کرده یا میبندد. وقتی پیشرانه تازه روشن شده و آب داخل مدار خنک است، ترموستات جلوی ورود جریان آب تازه به موتور را میگیرد تا آبی که در خود موتور وجود دارد در فضایی محدود چرخش کرده و زودتر گرم شود. پسازاینکه دمای آب به حد مشخص و استاندارد رسید، ترموستات ماشین اجازه ورود آب تازه به موتور را میدهد. البته این فرایند فقط مختص هنگامیکه خودرو روشن میشود نیست و در طول زمانی که پیشرانه در حال کار است همواره تکرار میشود تا دمای آب در حد استاندارد حفظ شود؛ بنابراین ترموستات در مسیر مدار سیستم خنککننده مانند یک سوپاپ عمل کرده و از این طریق دمای بهینه موتور را کنترل میکند.
شیوه کارکرد ترموستات
پیش از پرداختن به ترموستات بهتر است با سیستم خنککننده موتور ماشین آشنا شویم. پیشرانه هنگام کار حرارت زیادی تولید میکند که این حرارت باید کنترل شود و این وظیفه بر عهده سیستم خنککننده است که از قطعاتی شامل واتر پمپ، رادیاتور، فن، لولههای آب و منبع انبساط تشکیل شده است. پس از روشن شدن موتور، واتر پمپ آب را در اطراف سیلندرها به چرخش درمیآورد تا دمای موتور را پایین بیاورد. این آب که پس از مدتی داغ میشود، به رادیاتور منتقل خواهد شد تا از طریق فن و جریان هوا خنک شود و دوباره به موتور بازگردد.
یکی از قطعات سیستم خنککننده پیشرانه خودرو ترموستات است که شاید خیلی به چشم نیاید و حتی برخی آن را غیرضروری بدانند اما نقش مهمی در موتور ایفا میکند. در ادامه با ترموستات ماشین و وظایف آن آشنا خواهیم شد.
اشتباه بزرگی که بین رانندگان رواج دارد، برداشتن ترموستات ماشین در فصل تابستان است زیرا معتقدند به خاطر گرمی هوا، نیازی به توقف گردش جریان آب در موتور نیست. این موضوع اما کاملاً اشتباه است زیرا همانطور که گفته شد، سیستم خنککننده خودرو باید در دمای مشخصی کار خود را انجام دهد و در صورت برداشتن ترموستات، این دما به هم خواهد خورد. اگر دمای موتور کمتر یا بیشتر از حد تعیینشده باشد، سیستم خنککننده نمیتواند عملکرد بهینه و درستی داشته باشد. برداشتن ترموستات ماشین در تابستان باعث میشود در شرایطی که هوا خنکتر است مثل صبح زود یا شب، موتور سرد بماند و کارایی درستی نداشته باشد. علاوه بر این، برداشتن ترموستات میتواند داغ کردن بیشازحد موتور را هم به دنبال داشته باشد زیرا گردش آب در موتور توسط این قطعه کنترل میشود و در نبود آن، آب با جریانی بیشتر از حالت معمولی گردش پیدا میکند و درنتیجه، رادیاتور نمیتواند بهخوبی عملیات خنککنندگی را انجام دهد.