داخل و امکانات فیدلیتی برقی
بهمن موتور که با دو مدل فیدلیتی پرایم و فیدلیتی پرایم در بازار کشورمان به موفقیت قابلتوجهی دست پیدا کرد، در حال تنوع بخشیدن به مدلها و بزرگتر کردن سبد محصولات خود است. این شرکت در ابتدا دیگنیتی پرستیژ را با پیشرانه قویتر به بازار فرستاد و چند ماه پیش در نمایشگاه خودروی اصفهان فیدلیتی نیو پرایم را معرفی کرد درحالیکه عرضه فیدلیتی پرستیژ را هم در برنامه دارد. جدیدترین پروژه این شرکت اما عرضه فیدلیتی برقی است که در ادامه با آن آشنا خواهیم شد.
از چری eQ5 تا فیدلیتی برقی
قیمت و رقبای فیدلیتی برقی در ایران
خودرویی که با نام فیدلیتی پرایم در ایران عرضه میشود در اصل جتور X70 نام دارد. جتور یکی از برندهای زیرمجموعه چری است که به ساخت شاسیبلندهای مختلف میپردازد. ابن مدل جدید اما که قرار است با نام فیدلیتی برقی در کشورمان عرضه شود ارتباطی با برند جتور و مدل X70 نداشته و محصول خود چری است. بااینحال، گروه بهمن قصد دارد این خودرو را با همان نام فیدلیتی در کشورمان عرضه کند که نزد خریداران ایرانی شناختهشدهتر است.
eQ5 ظاهر فانتزی و منحصربهفردی دارد که مشابه آن را قبلاً در محصولات چری ندیدهایم. طراحی این خودرو که با همکاری شرکت ایتالیایی پینینفارینا صورت گرفته، با خطوط منحنی و سیال، حالتی پویا و آرام دارد. در جلوی خودرو شاهد چراغهای دوقسمتی هستیم که بخش بالایی آنها روی کاپوت جای گرفته و کمی محصولات برند زیکر متعلق به جیلی را به یاد میآورد. چراغهای پایینی توسط یک خط مشکی به هم متصل شدهاند که در وسط به لوگوی چری میرسند. پایینتر روی قسمت پلاستیکی میانه ورودی هوای سپر نیز ستارههای سهپر کوچکی مشابه لوگوی مرسدس بنز به چشم میخورند.
چری با معرفی کانسپت آنت (Ant به معنای مورچه) در سال 2013 نشان داد که قصد ایجاد زیربرند جدیدی بنام آنت را برای عرضه محصولات الکتریکی خود دارد. اولین محصول این برند، هاچبک برقی کوچکی بود که eQ1 نام گرفت. سپس در اواسط سال 2020 کراساوور eQ5 توسط برند آنت معرفی شد و این همان خودرویی است که قرار است در ایران با نام فیدلیتی برقی عرضه شود. این کراساوور الکتریکی روی پلتفرم جدید LFS چری ساخته شده که به لطف استفاده از آلومینیوم و منیزیوم 40 درصد وزن کمتری نسبت به پلتفرمهای معمولی دارد.
طراحی بیرونی فیدلیتی برقی
قویترین نسخه eQ5 در چین با قیمت 183,800 یوآن معادل 27 هزار دلار عرضه میشود. این یعنی اگر گروه بهمن حتی نسخه میانی را هم برای عرضه در ایران انتخاب کند بازهم شاهد قیمتی فراتر دو میلیارد تومان برای آن خواهیم بود. با توجه به اینکه در آییننامه واردات خودرو برای مدلهای هیبریدی و الکتریکی تعرفه کمتری در نظر گرفته شده است، انتظار میرود گروه بهمن در ابتدا eQ5 را بهصورت وارداتی در کشور عرضه کند و در صورت استقبال مناسب اقدام به مونتاژ آن کند. در بازار کشورمان تاکنون هیچ کراساوور برقی عرضه نشده و بنابراین eQ5 فعلاً رقیب مستقیمی نخواهد داشت اما شاسیبلند برقی نبکا اسکایول ET5 که قرار است توسط کرمان خودرو و شرکت مپنا در ایران عرضه شود میتواند به رقیب مستقیم فیدلیتی برقی مبدل گردد.