احمدرضا
رعنایی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو با اشاره به قطعی های مکرر
برق و گاز و تاثیر آن بر روند فعالیت واحدهای قطعه سازی گفت: با توجه به اینکه برق
و گاز دو نهاده تولید انرژی و از شاهرگ های اصلی تولید هستند نبود هر یک برنامه
ریزی برای تولید را مختل می کند که ماحصل آن اختلال در خطوط تولید خودروسازی و
افزایش هزینه تولید است.
عضو
هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی کشور با صراحت بیان کرد: یکی از افتخارات وزارت صمت در هر سال ایجاد کارآفرینی
و صدور تعداد زیادی پروانه تاسیس و بهره برداری است بدون اینکه نگاهی به زیرساخت
های کافی برای تولید شود.
رعنایی در ادامه در خصوص تاثیر برودت
هوا بر امکان حمل و نقل قطعات گفت: برودت هوا در این زمینه بی تاثیر نیست اما
تاثیری که نبود برق و گاز دارد خیلی بیشتر است. ضمن اینکه برودت هوا مقطعی است و
بازگذاشتن محورهای مواصلاتی و امکان حمل و نقل محصولات نیز از وظایف راهداری ها
است اما چالش اصلی صنایع عدم برنامه ریزی لازم برای مواجه با کاهش درجه حرارت،
تامین و پایداری شبکه برق و گاز است.
وی در این رابطه افزود: خروج خودرو
کامل از کارخانه در وهله اول مستلزم تامین به موقع قطعات است اما وقتی قطعه ساز به
دلیل قطعی برق و گاز نمی تواند آن تعداد قطعه را در زمان مشخص به خودروساز تحویل
دهد، خطوط خودروسازی دچار مشکل شده و تعداد خودروهای ناقص افزایش پیدا خواهد کرد.
از طرفی وقتی نیروی کار در کارخانه حاضر شده اما انرژی نیست سرمایه انسانی نیز از
بین خواهد رفت.
رییس
انجمن صنایع همگن و قطعه سازی استان مرکزی ادامه داد: از طرفی قطعینهاده های تولید انرژی موجب کاهش تیراژ تولید و افزایش هزینه تمام شده
قطعات شده و در بازار افتر مارکت نیز برای تعمیرات خودرو با کمبود و افزایش قیمت
قطعه مواجه می شویم.
رییس
انجمن صنایع همگن و قطعه سازی استان مرکزی در پایان خاطرنشان کرد: افزایش ظرفیت
ها در صنایع نیازمند برنامه ریزی در سطحی بالا است و می بایست بر اساس ظرفیت های
موجود توان بهره برداری صادر کرد و اگر ظرفیت لازم نیز وجود ندارد باید با واردات کمبودها
را جبران و یا از صادرات انرژی به سایر کشورها جلوگیری کرد تا امکان تامین انرژی
لازم برای صنایع داخلی که موتور محرک کارآفرینی و GDP کشور هستند و موجب ارزش افزوده و اشتغال زایی در کشور می شوند وجود
داشته باشد.