قوی‌ترین وانت‌های بازار کشور کدامند؟

قدرت: 238 اسب بخار

قدرت: 218 اسب بخار

قیمت کارخانه: یک میلیارد و 109 میلیون تومان

قدرت: 174 اسب بخار

قدرت: 215 اسب بخار

قیمت کارخانه: نامشخص

این پیکاپ که در اصل هوانگای N2 نام دارد، برای اولین بار در سال 1396 با پیشرانه 2.4 لیتری تنفس طبیعی و گیربکس دستی توسط شرکت ارس خودرو با نام آسنا در ایران عرضه شد. سپس در اواخر سال 1400، این شرکت نسخه اتوماتیک آسنا را با پیشرانه 2.4 لیتری توربوشارژ به بازار فرستاد. این موتور 218 اسب بخار قدرت و 320 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و به یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک متصل است. در آذر سال گذشته نیز ارس خودرو نسخه جدیدی از آسنا را با همین پیشرانه توربو اما با گیربکس شش سرعته دستی معرفی کرد.

فوتون G7

قدرت: 174 اسب بخار

قیمت کارخانه: یک میلیارد و 368 میلیون تومان

شرکت مکث موتور که متعلق به شرکت ماموت است، در سال 1400 وانت چینی دایون V5 را با نام کلوت در ایران عرضه کرد. زیر کاپوت این وانت یک پیشرانه 2.4 لیتری توربوشارژ تحت لیسانس میتسوبیشی قرار دارد که 215 اسب بخار قدرت و 320 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. کلوت ابتدا فقط با گیربکس شش سرعته دستی به بازار عرضه می‌شد اما در نمایشگاه خودروی تهران 1401 مکث موتور نسخه اتوماتیک این وانت را هم معرفی کرد و اواخر سال 1401 تحویل این نسخه با جلوپنجره متفاوت به خریداران آغاز شد. قیمت کارخانه‌ای کلوت دستی یک میلیارد و 97 میلیون تومان و قیمت نسخه اتوماتیک یک میلیارد و 237 میلیون تومان است.

آمیکو آسنا اتوماتیک

در حال حاضر وانت‌های چینی زیادی در کشورمان عرضه می‌شوند که در انواع مختلفی با پیشرانه‌های تنفس طبیعی و توربوشارژ و گیربکس‌های دستی و اتوماتیک قابل خریداری هستند. قیمت همه این وانت‌های چینی در بازار بیش از یک میلیارد تومان بوده و حتی در برخی مدل‌ها به دو میلیارد تومان هم می‌رسد؛ اما قوی‌ترین وانت‌های حال حاضر بازار کشور کدامند؟ در ادامه به این سؤال پاسخ می‌دهیم.

کی‌ام‌سی T8

ایران‌خودرو دیزل سال‌ها است که اقدام به عرضه پیکاپ چینی فوتون تونلند می‌کند. این شرکت در اوایل پاییز سال 1401 نسخه فیس‌لیفت نسل اول تونلند را با پیشرانه 2.8 لیتری توربودیزل کامینز به بازار فرستاد. شاید قدرت 174 اسب بخاری این موتور چندان زیاد به نظر نرسد اما از گشتاور قابل‌توجه 360 نیوتن متر برخوردار است. انتقال نیروی این موتور اما فقط توسط یک گیربکس پنج سرعته دستی صورت می‌گیرد. قیمت کارخانه‌ای فوتون دیزلی نیو فیس یک میلیارد و 109 میلیون تومان است.

بهمن G9

قدرت: 195 اسب بخار

قیمت کارخانه: یک میلیارد و 238 میلیون تومان

این وانت که توسط کرمان خودرو عرضه می‌شود، درواقع محصول شرکت چینی جک است که در ابران با برند کی‌ام‌سی به فروش می‌رسد. این پیکاپ چینی از یک پیشرانه 2 لیتری چهار سیلندر بنزینی توربو استفاده می‌کند که 174 اسب بخار قدرت و 290 نیوتن متر گشتاور دارد. T8 صرفاً با گیربکس شش سرعته دستی ارائه می‌شود و خبری از نسخه اتوماتیک آن نیست. قیمت کارخانه‌ای این پیکاپ چینی یک میلیارد و 85 میلیون تومان و قیمت بازار آن یک میلیارد و 820 میلیون تومان است.

فوتون دیزلی

قیمت کارخانه: یک میلیارد و 85 میلیون تومان

قیمت کارخانه: یک میلیارد و 237 میلیون تومان

G9 یکی از جدیدترین وانت‌های چینی بازار کشور محسوب می‌شود. این پیکاپ برای اولین بار در آذر 1401 توسط بهمن موتور در نمایشگاه خودروی اصفهان رونمایی شد. البته فروش G9 هنوز آغاز نشده و قیمت آن مشخص نیست ولی به‌زودی به جمع دیگر وانت‌های چینی بازار ایران اضافه خواهد شد. این خودرو محصول شرکت ZX Auto است و اولین وانت چینی فول سایز محسوب می‌شود. G9 در کشورمان با یک پیشرانه 2 لیتری توربوشارژ تزریق مستقیم سوخت عرضه می‌شود که 195 اسب بخار قدرت و 360 نیوتن متر گشتاور دارد. برخلاف دو پیکاپ قبلی، گیربکس G9 یک نمونه هشت سرعته اتوماتیک ساخت ZF است.

مکث کلوت

و نهایتاً به قوی‌ترین وانت حال حاضر بازار کشور می‌رسیم که یکی از جدیدترین وانت‌ها هم محسوب می‌شود. این خودرو نسل دوم پیکاپ فوتون است که با نام فوتون G7 شناخته می‌شود و در آذر 1401 توسط ایران‌خودرو دیزل رونمایی شد. این پیکاپ به یک پیشرانه 2 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ تزریق مستقیم سوخت مجهز است که 238 اسب بخار قدرت و 360 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. انتقال نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک ZF صورت می‌گیرد تا فوتون G7 از لحاظ قوای محرکه یک سر و گردن بالاتر از همه پیکاپ‌های بازار قرار گیرد. البته قیمت این خودرو در بازار به دو میلیارد و 400 میلیون تومان رسیده و آن را به گران‌ترین وانت کشور هم تبدیل کرده است.


منبع: https://charkhan.com/139841/%D9%82%D9%88%DB%8C%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%AA%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%DA%A9%D8%AF%D8%A7%D9%85%D9%86%D8%AF/

توسط مهدی خطیبی

مهدی خطیبی