قیمت گذاری دستوری؛ مانعی بزرگ در مسیر تحقیق و توسعه صنعت خودرو

عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن
نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور
یادآور شد: تحقیق و توسعه تنها ساخت قطعات را شامل
نمی شود بلکه در فرآیند ساخت قطعه و به کارگیری نوع ماشین آلات، تجهیزات و مواد
اولیه نیاز به تحقیق و توسعه است.

احمدی درباره نحوه ارتباط میان صنعت و دانشگاه عنوان کرد: با ظهور شرکت
های دانش بنیان ارتباط میان صنعت و دانشگاه شرایط بهتری پیدا کرده اما هنوز جای کار
دارد. ضمن اینکه تحقیق و توسعه سرمایه بر و نیازمند سرمایه گذاری فراوانی است. اداره
مالیات نیز با معافیت و تخفیف مالیاتی می تواند زمینه علاقه مندی صنعتگران به
تحقیق و توسعه را فراهم کند.

به گزارش خبرخودرو، عضو هیات مدیره انجمن
تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور

گفت:در شرایطی که قیمت خودرو به صورت دستوری تعیین می
شود و شرکت های خودروسازی سالانه بالغ بر 15 هزار میلیارد تومان زیان انباشته
دارند طبیعی است که خودروساز قادر به تامین هزینه های اولیه تولید نیست چه برسد به
هزینه کرد برای تحقیق و توسعه اما …

عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه
و قطعه‌سازی کشور
در پایان با اشاره به راهکارهای توسعه نوآوری در صنعت خودرو و قطعه خاطرنشان
کرد: با حذف قیمت گذاری دستوری در کوتاه مدت و آغاز ارتباطات بین المللی در بلند
مدت می توان زمینه واردات تکنولوژی، تجهیزات و ماشین آلات جدید به کشور را فراهم
کرد و با تسهیل فرآیند واردات و صادرات به بازار جهانی راه پیدا کرد. 


منبع: http://khabarkhodro.com/fa/news/649192/%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%B9%DB%8C-%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%AA%D8%AD%D9%82%DB%8C%D9%82-%D9%88-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B9%D9%87-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88

وی در پاسخ به این سوال که دلیل عدم توسعه نوآوری در صنعت قطعه سازی و
خودروسازی چیست، گفت: در شرایطی که قیمت خودرو دستوری تعیین می شود و شرکت های
خودروسازی سالانه بالغ بر 15 هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند طبیعی است که خودروساز
قادر به تامین هزینه های اولیه تولید نیست چه برسد به هزینه کرد برای تحقیق و
توسعه اما در برخی از این شرکت ها تحقیق و توسعه همچنان در الویت قرار دارد.

وی افزود: اگرچه بسیاری از قطعات در سالهای اخیر به روش مهندسی معکوس
داخلی سازی شدند اما برخی قطعات نیز به کمک تحقیق و توسعه طراحی و تولید شدند.

ابراهیم احمدی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرودر خصوص جایگاه تحقیق و توسعه در
صنعت خودرو و قطعه اظهار داشت: جایگاه
تحقیق و توسعه در هر واحد تولیدی متفاوت است اما با توجه به شرایط فعلی حاکم بر
صنعت خودرو وضعیت تحقیق و توسعه در شرکت های خودروسازی و قطعه سازی مطلوب است.

توسط مهدی خطیبی

مهدی خطیبی