به
گزارش خبرخودرو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو ارتقای کیفی قطعه و
خودرو را در گرو عملکرد زنجیره تولید دانست و گفت: کیفیت مواد اولیه داخل یکی از
چندین چالش صنعت قطعهسازی است و انحصار حاکم بر این بخش به عنوان مانعی در کیفیت
عمل میکند.
بیگلو
در خصوص وضعیت عرضه مواد اولیه با کیفیت به صنعت قطعهسازی که در سال گذشته یکی از
چالشهای این صنعت بوده است، گفت: بهبودی در کیفیت مواد اولیه حاصل نشده و همان
روند گذشته ادامه دارد. کیفیت مواد اولیه داخلی یکی از چندین چالش صنعت قطعهسازی
است که در سنوات گذشته همواره مورد اعتراض قطعهسازان بوده است. انحصاری بودن
تولید مواد اولیه که به شکل حمایتهای دولتی از تولیدکنندگان این بخش و نبود قیمتگذاری
دستوری نمود پیدا کرده، الزامی برای ارتقای کیفیت ایجاد نمیکند و به نظر میرسد
تغییری را نیز شاهد نخواهیم بود زیرا ارتقای کیفیت در حوزه قطعه، خودرو و مواد
اولیه با شعار عملیاتی نمیشود بلکه نیازمند تغییر سیاستها و اقدام عملی است.
وی
با توجه به اینکه تولید عبور مستقیم، ساخت خودروهای اقتصادی و تنوع بخشی به
محصولات از جمله هدفگذاریهایی است که از جانب سیاستگذاران و مدیران خودروسازی
در سال جاری بر آن تاکید می شود، در خصوص اقدامات و حمایتهای صورت گرفته در
راستای عملیاتی شدن این اهداف و رفع موانع تولید در صنعت قطعهسازی از ابتدای سال
جاری تاکنون یادآور شد: زمانی که صحبت از افزایش تیراژ، بهبود کیفیت و عبور مستقیم
میشود، ایجاد هماهنگی میان خودروساز و قطعهساز کافی نیست زیرا تحقق این اهداف به
زنجیره تولید گره خورده و بسیاری از اتفاقاتی که در این زنجیره حادث میشود، خارج
از اختیار خودروسازی و قطعهسازی است.
دبیر
انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو تصریح کرد: قطعهسازی نسبت به انتخاب
بازار هدف، نحوه ورود و سبک و سیاق فعالیتهای خود در بازارهای خارجی اشراف کامل
دارد و به واسطه اتخاذ تصمیمات درست، حضور در این بازارها تهدیدی برای این صنعت
محسوب نمیشود. اما در خصوص خودروسازی میبایست با پرهیز از سیاستزدگی، مانع از
تکرار تجربیات سرمایهگذاری در کشورهای خارجی همچون بلاروس، آذربایجان، ونزوئلا و
سوریه شد.
دبیر
انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو یادآور شد: به دلیل کششی که همواره در
بازار نسبت به انواع و اقسام کالاها اعم از اصل و تقلبی وجود دارد، وظیفه اصلی بر
عهده ستاد مبارزه با قاچاق کالا و کنترل عملیاتیتر مرزها با توجه به آمار 2
میلیارد دلاری قاچاق در حوزه قطعات یدکی خودرو است. به سهولت نسبت به ته لنجیها
صحبت میشود که نتیجه آن همین آمار 2 میلیارد دلاری قاچاق است. بنابراین مبادی
ورودی و همچنین عرضه به بازار نیازمند کنترل بیشتر است که اقدامات اخیر وزارت صمت
در بخش عرضه به طور نسبی موجب ساماندهی بازار شده است.

وی
در خصوص سیاستگذاریها برای ورود صنعت قطعهسازی کشور به بازار روسیه و حفظ این
بازار صادراتی افزود: صنعت قطعهسازی کشور از این جهت که متعلق به بخش خصوصی بوده
و فعالیت آن به دور از تصمیمات سیاسی است، به طور قطع در جایی ورود میکند که
امکان حفظ سرمایه و منافع اقتصادی وجود داشته باشد. ضمن اینکه بر خلاف خودروسازی،
در صنعت قطعهسازی حاکمیت دستوری محلی از اعراب ندارد.
بیگلو
گفت: پیرو این سیاستها افزایش تیراژ و عبور مستقیم موقتی و گذار خواهد بود و شاید
تنها طی یک تا دو ماه اتفاق بیفتد اما در بلندمدت، به دلیل نبود زیرساختها، مشکلات
تامین بانکی، عدم پرداخت به موقع مطالبات قطعهسازان و عدم همکاری فروشندگان مواد
اولیه تداوم نخواهد داشت.
بیگلو
در پایان خاطرنشان کرد: استمرار اقدامات مبتنی بر مبارزه و حذف قطعات تقلبی و
قاچاق در بازار حائز اهمیت بسیار است که نیروی انتظامی، تعزیرات و ستاد مبارزه با
قاچاق کالا میبایست در این مسیر مداومت داشته باشند تا شاهد حذف کالای قاچاق در
سطح بازارهای کشور باشیم. البته قطعات تقلبی به مراتب اهمیتی بیشتر از قطعات قاچاق
دارد زیرا تقلب در عرصه لوازم یدکی خودرویی بازی با جان مردم است.
منبع: http://khabarkhodro.com/fa/news/666308/%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%86%D8%AD%D8%B5%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D9%85%D9%88%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%D9%88%D9%84%DB%8C%D9%87-%D8%A7%D9%84%D8%B2%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D9%82%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%DB%8C%D9%81%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF-%D9%86%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%DA%A9%D9%86%D8%AF
وی
در خصوص دلایل وفور قطعات تقلبی و قاچاق در بازار لوازم یدکی و خرده فروشیها و
راهکارهای مبارزه با این وضعیت اذعان داشت: فقدان سامانههایی همچون سامانههای
رهگیری قطعات، علت عمده تقلب و قاچاق در این بازار بوده و اقدام اخیر وزارت صمت در
تعیین شناسه کالا و درج کد رهگیری بر روی قطعات مثبت ارزیابی میشود و عرصه را
برای فعالیت دلالان و سوداگران در بازار تنگ کرده است.
دبیر
انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو در ادامه بیان کرد: اگر عبور مستقیم را
هدف قرار میدهیم، میبایست سیاستگذاریهای اقتصاد صنعت و نظام بانکی نیز منطبق
با عبور مستقیم باشد در حالی که وضعیت در این بخشها مساعد نیست. شاهد سیاستگذاریها
و تصمیمگیریهای نادرست به طور پیوسته هستیم و تیراژ خودرو یک نمونه از آن است به
طوری که هدفگذاریهای مبتنی بر افزایش تیراژ با کاهش دستوری قیمت خودرو و با
توجه به تورم 41 درصدی در سال جاری، عجیب و غریب است.
مازیار
بیگلو در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو در خصوص تولید پلتفرم مشترک خودروهای سبک و
سنگین میان ایران و روسیه اظهار داشت: شناخت ما نسبت به فرهنگ کسب و کار و بازار
روسیه کامل نیست و وعده تولید پلتفرم مشترک بسیار زود است. شاید بهتر باشد در حال
حاضر سطح همکاریها محدود به صنعت قطعهسازی و واردات خودروی کامل باشد و به تدریج
در جهت توسعه همکاریها حرکت نماییم.