در این نوع گیربکس از دو کلاچ اصطکاکی معمولی استفاده میشود که بهصورت مکانیکی، عمل درگیر و آزاد شدن را انجام میدهند. این نوع گیربکس دو کلاچه به دلیل سهولت ساخت و تجهیزات کمتر، هزینه ساخت پایینتری دارد اما به دلیل فعالیت کلاچها در محیط خشک، احتمال داغ شدن صفحات بالا است و اصطکاک بیشتری بین صفحات وجود دارد و سروصدای بیشتری تولید میکند.
گیربکس دوکلاچه کلاچ خیس
مقاله مرتبط: علائم خرابی گیربکس دستی
مقاله مرتبط: زمان تعویض روغن گیربکس دستی و اتومات
مقاله مرتبط: علائم خرابی گیربکس اتوماتیک
شیوه کار گیربکس دو کلاچه
گیربکسهای دو کلاچه مثل دیگر همنوعان خود مزایا و معایبی دارند که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.
مزایای Dual-clutch transmission
گیربکس دو کلاچه (Dual-clutch transmission) درواقع ترکیبی از گیربکس دستی و اتوماتیک است. در گیربکس دستی هنگام تعویض دنده و گرفتن کلاچ، در انتقال نیرو وقفه ایجاد میشود اما گیربکس دو کلاچه همانطور که از نامش مشخص است، دوکلاچ دارد که هرکدام به یک شفت متصل هستند و بهصورت خودکار بدون نیاز به کلاچ گرفتن توسط راننده عمل میکنند. در این نوع گیربکس، یک کلاچ برای دندههای فرد و کلاچ دیگر مختص دندههای زوج است. کنترل دندهعقب هم در این گیربکس توسط کلاچ فرد انجام میشود. در این سیستم، بدون وقفه دندهها تعویض میشوند و هیچ وقفهای در فرایند انتقال نیرو رخ نمیدهد.
یکی از قطعات اصلی در سیستم قوای محرکه خودرو گیربکس یا جعبهدنده است. این قطعه نیروی تولیدی موتور را با نسبتهای مختلف به چرخها انتقال میدهد. بهطورکلی، گیربکسها به دو دسته دستی و اتوماتیک تقسیم میشوند اما گیربکسهای اتوماتیک خود انواع مختلفی دارند که یکی از آنها گیربکس دو کلاچه یا DCT است. این نوع گیربکس را در کشورمان بیشتر در خودروهای چینی میبینیم. در ادامه با ویژگیها، مزایا و معایب Dual-clutch transmission آشنا خواهیم شد.
گیربکس دو کلاچه چیست؟
تاریخچه گیربکس DCT
بزرگترین عیب گیربکسهای دوکلاچه قیمت گرانتر آنها نسبت به گیربکسهای اتوماتیک معمولی و CVT است. به خاطر تکنولوژیهای پیشرفته و قطعات بیشتر، هزینه ساخت این گیربکسها زیاد خواهد بود و به همین دلیل، از گیربکسهای DCT کمتر در خودروهای اقتصادی استفاده میشود. علاوه بر این، گیربکسهای دو کلاچه هزینه تعمیر و نگهداری بالایی هم دارند.