نسخه دوم موتور M15 که بهتازگی معرفی شده است نیز M15 پلاس نام دارد.
البته معمولاً استفاده از این مکملها برای پیشرانههای مدرن و حساس مثل نمونههای توربو توصیه میشود که نسبت تراکم بالایی دارند اما حتی در موتورهای قدیمی و سادهای مثل M15 نیز استفاده از مکملهای سوخت میتواند بسیار مؤثر باشد.
البته این نسبت تراکم پایین هرچند بازدهی و خروجی موتور را کاهش میدهد اما مزیتهایی هم دارد زیرا موتور با فشار کمتری کار میکند و درنتیجه استهلاک پایینتری خواهد داشت.
انواع موتور M15
مصرف سوخت کوئیک، تیبا و ساینا
طبق اعلام سایپا، مصرف سوخت کوئیک، تیبا و ساینا در نسخه اولیه این موتور که همچنان در این خودروها استفاده میشود، در هر صد کیلومتر بهصورت ترکیبی حدود 7.2 لیتر بنزین مصرف میکند.
بااینحال، موتور M15 ازآنجاییکه بر اساس موتور قدیمی B3 مزدا ساخته شده، از اکثر تکنولوژیهای روز بیبهره بوده و حتی هنوز هم در تمام نسخهها هشت سوپاپ است.
علاوه بر این، مکملهای سوخت میتوانند عمر قطعات موتور را هم افزایش داده و باعث صرفهجویی در هزینههای نگهداری و تعمیرات شوند.
با این کار، عملکرد پیشرانه بهبود پیدا میکند که باعث کاهش مصرف سوخت و کاهش تولید آلایندگی خواهد شد.
یکی از اصلیترین تغییرات این موتور تجهیز به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها است.
برای مقایسه، پیشرانه 1.6 لیتری نیسان که در سدان ورسا استفاده میشود، با 122 اسب بخار قدرت و 155 نیوتن متر گشتاور، در هر صد کیلومتر بهصورت ترکیبی تنها 6.7 لیتر بنزین مصرف میکند که این موضوع بازدهی پایین و مصرف بالای موتور قدیمی M15 سایپا را نشان میدهد.
حدود یک دهه بعد، سایپا سدان جدید شاهین را معرفی کرد و قصد استفاده از پیشرانه 1.6 لیتری شانزده سوپاپ برلیانس را در آن داشت اما با وضع تحریمها، طرف چینی همکاری خود با سایپا را قطع کرد و به همین دلیل شاهین بدون موتور ماند.
البته معمولاً استفاده از این مکملها برای پیشرانههای مدرن و حساس مثل نمونههای توربو توصیه میشود که نسبت تراکم بالایی دارند اما حتی در موتورهای قدیمی و سادهای مثل M15 نیز استفاده از مکمل سوخت میتواند بسیار مؤثر باشد.
قرار است موتور M15 پلاس در مدلهای جدید اطلس و سهند استفاده شود.
به همین دلیل، این موتور نسبت به خروجی و حجمی که دارد، نسبت به موتورهای روز دنیا مصرف سوخت بسیار بیشتری دارد.
با این کار، عملکرد پیشرانه بهبود پیدا میکند که باعث کاهش مصرف سوخت و کاهش تولید آلایندگی خواهد شد.
همانطور که اشاره شد، پیشرانه M15 در ابتدا در تیبا ارائه شد و سپس در سینه محصولات بعدی پلتفرم X200 سایپا یعنی ساینا، تیبا 2 و کوییک قرار گرفت.
با توجه به شرایط خودروسازی کشورمان و منسوخ شدن پیشرانه M15، امکان کاهش مصرف سوخت این موتور و افزایش راندمان آن وجود ندارد و یا خیلی هزینهبر خواهد بود؛ بنابراین، تنها راه ارزان و در دسترسی که میتواند امکان کاهش مصرف سوخت و آلایندگی موتور کوئیک، تیبا و ساینا را فراهم کند، استفاده از مکملهای بنزین خواهد بود.
این موتور که M15 TC نام گرفت، اولین نسخه جدید پیشرانه M15 سایپا محسوب میشد و به لطف استفاده از توربوشارژر، خروجی این موتور به 110 اسب بخار قدرت و 178 نیوتن متر گشتاور رسیده است.
موتور M15
با توجه به شرایط خودروسازی کشورمان و منسوخ شدن پیشرانه M15، امکان کاهش مصرف سوخت این موتور و افزایش راندمان آن وجود ندارد و یا خیلی هزینهبر خواهد بود؛ بنابراین، تنها راه ارزان و در دسترسی که میتواند امکان کاهش مصرف سوخت و آلایندگی موتور کوئیک، تیبا و ساینا را فراهم کند، استفاده از مکمل بنزین خواهد بود.
حجم دقیق پیشرانه M15 سایپا 1503 سیسی است ولی همچنان مثل موتور پراید از هشت سوپاپ استفاده میکند.
موتور M15 که 114 کیلوگرم وزن دارد، نسبت تراکم پایینی برابر با 9.7 به یک دارد که در مقایسه با موتورهای مدرن امروز عدد بسیار پایینی است.
قطعاً یکی از مهمترین موضوعات در پیشرانه خودروها بحث مصرف سوخت در خودروهای کوئیک، تیبا و ساینا است زیرا هرچه مصرف بالاتر باشد، علاوه بر اینکه هزینه سوخت بیشتری روی دست خریداران میگذارد، آلایندگی بیشتری هم تولید میکند که این موضوع خصوصاً در کشورمان با آلودگی شدید هوای کلانشهرها اهمیت زیادی دارد.
بااینحال، به لطف افزایش حجم موتور و ارتقاءهای دیگر، خروجی موتور M15 به 87 اسب بخار قدرت و 128 نیوتن متر گشتاور رسیده است که نسبت به موتور B3 پراید 24 اسب بخار و 28 نیوتن متر بیشتر است.
علاوه بر این، مکملهای سوخت میتوانند عمر قطعات موتور را هم افزایش داده و باعث صرفهجویی در هزینههای نگهداری و تعمیرات شوند.