مصرف سوخت کوئیک، تیبا و ساینا با موتور M15 سایپا

البته معمولاً استفاده از این مکمل‌ها برای پیشرانه‌های مدرن و حساس مثل نمونه‌های توربو توصیه می‌شود که نسبت تراکم بالایی دارند اما حتی در موتورهای قدیمی و ساده‌ای مثل M15 نیز استفاده از مکمل سوخت می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

ازاین‌رو، توسعه نسخه توربوشارژ موتور M15 آغاز شد تا در سینه شاهین قرار گیرد.

موتور M15TC

با این کار، عملکرد پیشرانه بهبود پیدا می‌کند که باعث کاهش مصرف سوخت و کاهش تولید آلایندگی خواهد شد.

با توجه به شرایط خودروسازی کشورمان و منسوخ شدن پیشرانه M15، امکان کاهش مصرف سوخت این موتور و افزایش راندمان آن وجود ندارد و یا خیلی هزینه‌بر خواهد بود؛ بنابراین، تنها راه ارزان و در دسترسی که می‌تواند امکان کاهش مصرف سوخت و آلایندگی موتور کوئیک، تیبا و ساینا را فراهم کند، استفاده از مکمل بنزین خواهد بود.

علاوه بر این، مکمل‌های سوخت می‌توانند عمر قطعات موتور را هم افزایش داده و باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های نگهداری و تعمیرات شوند.


منبع: https://charkhan.com/139694/%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%81-%D8%B3%D9%88%D8%AE%D8%AA-%DA%A9%D9%88%D8%A6%DB%8C%DA%A9%D8%8C-%D8%AA%DB%8C%D8%A8%D8%A7-%D9%88-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%A7-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1-m15/

مصرف سوخت کوئیک، تیبا و ساینا با موتور M15 سایپا

مصرف سوخت کوئیک، تیبا و ساینا

به لطف این تغییرات، خروجی موتور به 90 اسب بخار قدرت و 137 نیوتن متر گشتاور رسیده است.

طبق اعلام سایپا، مصرف سوخت کوئیک، تیبا و ساینا در نسخه اولیه این موتور که همچنان در این خودروها استفاده می‌شود، در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی حدود 7.2 لیتر بنزین مصرف می‌کند.

البته معمولاً استفاده از این مکمل‌ها برای پیشرانه‌های مدرن و حساس مثل نمونه‌های توربو توصیه می‌شود که نسبت تراکم بالایی دارند اما حتی در موتورهای قدیمی و ساده‌ای مثل M15 نیز استفاده از مکمل‌های سوخت می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

حدود یک دهه بعد، سایپا سدان جدید شاهین را معرفی کرد و قصد استفاده از پیشرانه 1.6 لیتری شانزده سوپاپ برلیانس را در آن داشت اما با وضع تحریم‌ها، طرف چینی همکاری خود با سایپا را قطع کرد و به همین دلیل شاهین بدون موتور ماند.

موتور M15 که 114 کیلوگرم وزن دارد، نسبت تراکم پایینی برابر با 9.7 به یک دارد که در مقایسه با موتورهای مدرن امروز عدد بسیار پایینی است.

البته این نسبت تراکم پایین هرچند بازدهی و خروجی موتور را کاهش می‌دهد اما مزیت‌هایی هم دارد زیرا موتور با فشار کمتری کار می‌کند و درنتیجه استهلاک پایین‌تری خواهد داشت.

انواع موتور M15

این نسخه درواقع همان M15 تنفس طبیعی قبلی است که تغییرات و بهسازی‌هایی را تجربه کرده است.

بااین‌حال، به لطف افزایش حجم موتور و ارتقاءهای دیگر، خروجی موتور M15 به 87 اسب بخار قدرت و 128 نیوتن متر گشتاور رسیده است که نسبت به موتور B3 پراید 24 اسب بخار و 28 نیوتن متر بیشتر است.

قطعاً یکی از مهم‌ترین موضوعات در پیشرانه خودروها بحث مصرف سوخت در خودروهای کوئیک، تیبا و ساینا است زیرا هرچه مصرف بالاتر باشد، علاوه بر اینکه هزینه سوخت بیشتری روی دست خریداران می‌گذارد، آلایندگی بیشتری هم تولید می‌کند که این موضوع خصوصاً در کشورمان با آلودگی شدید هوای کلان‌شهرها اهمیت زیادی دارد.

برای مقایسه، پیشرانه 1.6 لیتری نیسان که در سدان ورسا استفاده می‌شود، با 122 اسب بخار قدرت و 155 نیوتن متر گشتاور، در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی تنها 6.7 لیتر بنزین مصرف می‌کند که این موضوع بازدهی پایین و مصرف بالای موتور قدیمی M15 سایپا را نشان می‌دهد.

با این کار، عملکرد پیشرانه بهبود پیدا می‌کند که باعث کاهش مصرف سوخت و کاهش تولید آلایندگی خواهد شد.

علاوه بر این، مکمل‌های سوخت می‌توانند عمر قطعات موتور را هم افزایش داده و باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های نگهداری و تعمیرات شوند.

همان‌طور که اشاره شد، پیشرانه M15 در ابتدا در تیبا ارائه شد و سپس در سینه محصولات بعدی پلت‌فرم X200 سایپا یعنی ساینا، تیبا 2 و کوییک قرار گرفت.

یکی از اصلی‌ترین تغییرات این موتور تجهیز به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها است.

با توجه به تیراژ بالا و گستردگی استفاده از این موتور در کشورمان، این موضوع از نگاه کلی به معنای مصرف میلیون‌ها لیتر بنزین بیشتر و تولید آلایندگی بسیار بالا خواهد بود که نه‌تنها ضررهای مالی بزرگی به دنبال دارد بلکه به سلامتی مردم هم آسیب می‌زند.

مصرف سوخت کوئیک، تیبا و ساینا با موتور M15 سایپا مصرف سوخت کوئیک، مصرف سوخت تیبا و مصرف سوخت ساینا و مصرف سوخت موتور M15 سایپا
موتور m15 روی خودرو کوییک R

کاهش مصرف سوخت کوئیک، تیبا و ساینا

حجم دقیق پیشرانه M15 سایپا 1503 سی‌سی است ولی همچنان مثل موتور پراید از هشت سوپاپ استفاده می‌کند.

قرار است موتور M15 پلاس در مدل‌های جدید اطلس و سهند استفاده شود.

علاوه بر این، M15 پلاس بهبودهایی را هم در سیستم جرقه‌زنی و پاشش سوخت تجربه کرده که باعث شده بتواند با استانداردهای آلایندگی یورو پنج مطابقت پیدا کند و امکان تطابق با استانداردهای یورو 6 را هم داشته باشد.

این موتور که M15 TC نام گرفت، اولین نسخه جدید پیشرانه M15 سایپا محسوب می‌شد و به لطف استفاده از توربوشارژر، خروجی این موتور به 110 اسب بخار قدرت و 178 نیوتن متر گشتاور رسیده است.

موتور M15

ازاین‌رو، خودروسازان جهان با استفاده از تکنولوژی‌های مختلفی مثل سیستم هیبریدی خفیف، سیستم غیرفعال کردن سیلندرها، سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها و… سعی در کاهش مصرف سوخت و آلایندگی پیشرانه‌های خود دارند.

با توجه به شرایط خودروسازی کشورمان و منسوخ شدن پیشرانه M15، امکان کاهش مصرف سوخت این موتور و افزایش راندمان آن وجود ندارد و یا خیلی هزینه‌بر خواهد بود؛ بنابراین، تنها راه ارزان و در دسترسی که می‌تواند امکان کاهش مصرف سوخت و آلایندگی موتور کوئیک، تیبا و ساینا را فراهم کند، استفاده از مکمل‌های بنزین خواهد بود.

بااین‌حال، موتور M15 ازآنجایی‌که بر اساس موتور قدیمی B3 مزدا ساخته شده، از اکثر تکنولوژی‌های روز بی‌بهره بوده و حتی هنوز هم در تمام نسخه‌ها هشت سوپاپ است.

نسخه دوم موتور M15 که به‌تازگی معرفی شده است نیز M15 پلاس نام دارد.

به همین دلیل، این موتور نسبت به خروجی و حجمی که دارد، نسبت به موتورهای روز دنیا مصرف سوخت بسیار بیشتری دارد.

مصرف سوخت کوئیک، تیبا و ساینا با موتور M15 سایپا