مقایسه راین R3 و پژو 207، هاچبک باسابقه یا چینی تازهوارد؟
البته از 207 دورنگ یا MC استقبال خوبی نشده و به همین دلیل قیمت 207 اتوماتیک قدیمی با گیربکس چهار سرعته در مدل 1399 به بیش از 580 میلیون تومان رسیده است! به همین دلیل، ایرانخودرو بهزودی قصد دارد 207 اتوماتیک شش سرعته را بهصورت تکرنگ هم به بازار عرضه کند.
پژو 207 گیربکس دستی هماکنون با سقف پانوراما در بازار 460 میلیون تومان قیمت دارد که این رقم برای 207 با سقف معمولی و فرمان برقی 440 میلیون تومان است. نسخه اتوماتیک این خودرو که فعلاً فقط بهصورت دورنگ ارائه میشود نیز در بازار 515 میلیون تومان قیمت دارد؛ بنابراین، از لحاظ قیمت، 207 دستی کاملاً در برابر R3 قرار میگیرد و 207 اتوماتیک حدود 70 میلیون تومان گرانتر است.
پژو 207 MC
در داخل نیز مثل بیرون هیچکدام از دو خودرو فضای مدرن و بروزی ندارند و سن بالای آنها را کاملاً میتوان احساس کرد؛ بنابراین، در اینجا نمیتوان هیچکدام را برتر دانست هرچند که به لطف غربیلک فرمان زیباتر و نمایشگر ایستاده در بالای داشبورد، کفه ترازو کمی به سمت 207 سنگینتر میکند.
در همین حال، در R3 هم سعی شده با تریمهای نقرهایرنگ روی غربیلک فرمان، کنسول میانی و رو دریها کمی کابین از یکنواختی خارج شود. علاوه بر این، محصول جدید راین با طول، ارتفاع و فاصله محوری بیشتر، از کابین جادارتری برخوردار است که برای خانوادهها مناسبتر خواهد بود درحالیکه یکی از مشکلات بزرگ 207 فضای بسیار محدود صندلیهای عقب است.
شرکت خودروسازان راین که چند وقتی خبری از آن نبود، در شهریور امسال محصول جدیدی بنام R3 را معرفی کرد. فروش این خودرو با قیمت 450 میلیون تومانی آغاز شد و ارزانترین خودروی چینی بازار کشورمان لقب گرفت. R3 را بهطور دقیق نمیتوان در یک سگمنت قرار داد زیرا این خودرو مثل ترکیبی از هاچبک، کراساوور و MPV به نظر میرسد اما از لحاظ قیمت، کاملاً در برابر پژو 207 قرار میگیرد.
البته لازم به ذکر است که برای آر3 تجهیزاتی مانند کروز کنترل، کیلس استارت و موبایل کنترل نیز به صورت آپشنال برای مشتری در دسترس خواهند بود.
از سوی دیگر، دو ایربگ، فرمان برقی، ترمز ABS و EBD، نمایشگر لمسی، آینههای جانبی برقی، دیلایت LED، دکمههای کنترلی روی غربیلک فرمان، دوربین دید عقب، سنسور دندهعقب، سیستم تهویه مطبوع و تنظیم شش جهته صندلی راننده هم تجهیزات 207 هستند. همچنین از خودرو از کروز کنترل هم بهره میبرد که در R3 وجود ندارد. رینگهای هردو خودرو آلومینیومی است که در پژو 14 اینچی و در راین 15 اینچی هستند اما درحالیکه ترمزهای عقب 207 اتوماتیک دیسکی هستند، R3 از ترمزهای کاسهای استفاده میکند. در همین حال، نسخه دستی 207 با سقف شیشهای پانوراما هم ارائه میشود اما این آپشن برای 207 اتوماتیک دورنگ در نظر گرفته نشده است.
دو خودرو از لحاظ تجهیزات تقریباً در یک سطح هستند ولی R3 را به خاطر برخورداری از سیستم پایش باد تایرها، سیستم کنترل پایداری و سانروف که در 207 وجود ندارند میتوان کمی برتر دانست. دیگر تجهیزات این خودروی چینی جدید بازار کشور هم شامل دو ایربگ، فرمان برقی، ترمز ABS و EBD، نمایشگر 9 اینچی لمسی با سیستمعامل اندروید، پورت USB، وای فای و ناوبری، مانیتور راننده برای نمایش اطلاعات رانندگی، آینههای جانبی برقی، دیلایت LED، دکمههای کنترلی روی غربیلک فرمان، سانروف برقی با تنظیم دو حالته، دوربین دید عقب، سنسور دندهعقب، سیستم تهویه مطبوع، تنظیم چهار جهته دستی صندلی راننده، بلوتوث برای اتصال گوشی میشود.
به همین دلیل، 207 هنوز هم در برابر رقیب تازهوارد چینی خود حرفهایی برای گفتن دارد. از سوی دیگر، R3 هم ظاهر چندان چشمگیری ندارد اما به لطف ارتفاع بلندتر و تازهتر بودن در بازار کشورمان میتواند نظرات را بیشتر از 207 تکراری جلب کند. بهطورکلی، 207 نمایی اسپرتتر و جوانپسند دارد درحالیکه R3 بیشتر مناسب خانوادهها است.
داخل
R3 در اصل محصولی از چانگان بود که در سال 2010 با نام CX20 رونمایی شد. چانگان در سال 2016 به تولید این خودرو پایان داد اما یک شرکت کوچک و گمنام چینی بنام لارک اتو امتیاز آن را خرید و CX20 را با نام Q1 به بازار فرستاد. تولید این خودرو همچنان در چین ادامه دارد.
به همین دلیل، قصد داریم در ادامه این دو خودرو را باهم مقایسه کنیم.
معرفی کلی
بهطورکلی، در این مقایسه، 207 را با پیشرانه قویتر، ظاهر جذابتر، بازار فروش راحتتر، قطعات یدکی فراوان و حفظ بهتر ارزش هنگام فروش دستدوم باید برنده دانست اما از سوی دیگر، برای کسانی که از این خودروهای تکراری خسته شدهاند راین R3 با تجهیزات کمی بیشتر، ظاهر متمایز و کابین جادارتر میتواند گزینه مناسبی باشد. همچنین نکته مهمتر اینکه R3 گیربکس اتوماتیک را با قیمت 207 دستی ارائه میکند که میتواند برگ برندهای برای آن باشد.
مشخصات فنی
برخلاف قسمتهای قبلی، در اینجا 207 برتری قاطعی نسبت به رقیب چینی دارد زیرا R3 از یک پیشرانه 1.3 لیتری چهار سیلندر شانزده سوپاپ با تنها 90 اسب بخار قدرت و 116 نیوتن متر گشتاور استفاده میکند درحالیکه پژوی ایرانخودرو در نسخه اتوماتیک جدید به پیشرانه TU5 پلاس با 113 اسب بخار قدرت و 144 نیوتن متر گشتاور مجهز است. علاوه بر این، 207 با گیربکس شش سرعته اتوماتیک ارائه میشود درحالیکه R3 از گیربکس چهار سرعته اتوماتیک استفاده میکند؛ بنابراین، 207 اتوماتیک با وجودی که نزدیک به 60 کیلوگرم سنگینتر است، به لطف قدرت بیشتر و گیربکس مدرنتر قطعاً چابکی بیشتری خواهد داشت. از لحاظ مصرف سوخت نیز 207 اتوماتیک جدید با مصرف ترکیبی 7.4 لیتر در هر صد کیلومتر، تنها 0.3 لیتر مصرف بیشتری نسبت به رقیب چینی دارد. البته 207 با گیربکس پنج سرعته دستی هم قابل خریداری است درحالیکه R3 فقط بهصورت اتوماتیک عرضه میشود.
تجهیزات
R3 توسط شرکت راین با قیمت 449 میلیون تومان به فروش میرسد و چون هنوز به خریداران تحویل داده نشده قیمت بازار آن مشخص نیست. بااینحال، برای مقایسه، باید قیمت بازار 207 را در نظر بگیریم زیرا همه میدانیم که شانس برنده شدن در قرعهکشیهای ایرانخودرو چقدر پایین است.
راین R3
نمایشگر
7 اینچی
9 اینچی
سیستم تهویه
اتوماتیک
دستی
کروز کنترل
دارد
ندارد
ایربگ
2 عدد
2 عدد
صندلی راننده
دستی شش جهته
دستی چهار جهته
فرمان
برقی
برقی
دیلایت
دارد
دارد
ترمزها
جلو و عقب دیسکی
جلو دیسکی عقب کاسهای
سیستم کنترل پایداری
ندارد
دارد
پایش باد تایرها
ندارد
دارد
دوربین دید عقب
دارد
دارد
سنسور دندهعقب
دارد
دارد
سانروف
ندارد
دارد
صندلیهای عقب تاشو
دارد
دارد
کروز کنترل
دارد
دارد
رینگ آلومینیومی
14 اینچی
15 اینچی
از سوی دیگر، پژو 207 هم که نیازی به معرفی ندارد ولی بااینحال، برای یادآوری میگوییم که این خودرو در اصل فیسلیفت همان 206 است که توسط شعبه برزیلی پژو انجام گرفت و از سال 1389 در ایران با نام 207 عرضه شد. تولید این هاچبک فرانسوی در سال 1391 به دلیل تحریمها در کشورمان متوقف شد و سپس از سال 1395 ایرانخودرو تولید آن را با تغییراتی از سر گرفت.
طراحی بیرونی
این خودروها هردو کاملاً قدیمی هستند و از هیچکدام نباید انتظار طراحی مدرنی را داشت زیرا همانطور که اشاره شد، پیشینه R3 به سال 2010 بازمیگردد و 207 (با نام اصلی 206 پلاس) هم در سال 2009 معرفی شد. البته اگر بخواهیم دقیقتر شویم، 207 خودروی قدیمیتری است زیرا پیشینه آن به 206 سال 1999 بازمیگردد اما با تغییرات، فیسلیفتها و بهروزرسانیهایی سعی کرده خودروها همچنان کمی مدرن نشان دهد.