راین R3
به همین دلیل، قصد داریم در ادامه این دو خودرو را باهم مقایسه کنیم.
معرفی کلی
R3 در اصل محصولی از چانگان بود که در سال 2010 با نام CX20 رونمایی شد. چانگان در سال 2016 به تولید این خودرو پایان داد اما یک شرکت کوچک و گمنام چینی بنام لارک اتو امتیاز آن را خرید و CX20 را با نام Q1 به بازار فرستاد. تولید این خودرو همچنان در چین ادامه دارد.
پژو 207 MC
پژو 207 گیربکس دستی هماکنون با سقف پانوراما در بازار 460 میلیون تومان قیمت دارد که این رقم برای 207 با سقف معمولی و فرمان برقی 440 میلیون تومان است. نسخه اتوماتیک این خودرو که فعلاً فقط بهصورت دورنگ ارائه میشود نیز در بازار 515 میلیون تومان قیمت دارد؛ بنابراین، از لحاظ قیمت، 207 دستی کاملاً در برابر R3 قرار میگیرد و 207 اتوماتیک حدود 70 میلیون تومان گرانتر است.
این خودروها هردو کاملاً قدیمی هستند و از هیچکدام نباید انتظار طراحی مدرنی را داشت زیرا همانطور که اشاره شد، پیشینه R3 به سال 2010 بازمیگردد و 207 (با نام اصلی 206 پلاس) هم در سال 2009 معرفی شد. البته اگر بخواهیم دقیقتر شویم، 207 خودروی قدیمیتری است زیرا پیشینه آن به 206 سال 1999 بازمیگردد اما با تغییرات، فیسلیفتها و بهروزرسانیهایی سعی کرده خودروها همچنان کمی مدرن نشان دهد.
پژو 207 MC
در داخل نیز مثل بیرون هیچکدام از دو خودرو فضای مدرن و بروزی ندارند و سن بالای آنها را کاملاً میتوان احساس کرد؛ بنابراین، در اینجا نمیتوان هیچکدام را برتر دانست هرچند که به لطف غربیلک فرمان زیباتر و نمایشگر ایستاده در بالای داشبورد، کفه ترازو کمی به سمت 207 سنگینتر میکند.
شرکت خودروسازان راین که چند وقتی خبری از آن نبود، در شهریور امسال محصول جدیدی بنام R3 را معرفی کرد. فروش این خودرو با قیمت 450 میلیون تومانی آغاز شد و ارزانترین خودروی چینی بازار کشورمان لقب گرفت. R3 را بهطور دقیق نمیتوان در یک سگمنت قرار داد زیرا این خودرو مثل ترکیبی از هاچبک، کراساوور و MPV به نظر میرسد اما از لحاظ قیمت، کاملاً در برابر پژو 207 قرار میگیرد.
به همین دلیل، 207 هنوز هم در برابر رقیب تازهوارد چینی خود حرفهایی برای گفتن دارد. از سوی دیگر، R3 هم ظاهر چندان چشمگیری ندارد اما به لطف ارتفاع بلندتر و تازهتر بودن در بازار کشورمان میتواند نظرات را بیشتر از 207 تکراری جلب کند. بهطورکلی، 207 نمایی اسپرتتر و جوانپسند دارد درحالیکه R3 بیشتر مناسب خانوادهها است.
داخل
راین R3
دو خودرو از لحاظ تجهیزات تقریباً در یک سطح هستند ولی R3 را به خاطر برخورداری از سیستم پایش باد تایرها، سیستم کنترل پایداری و سانروف که در 207 وجود ندارند میتوان کمی برتر دانست. دیگر تجهیزات این خودروی چینی جدید بازار کشور هم شامل دو ایربگ، فرمان برقی، ترمز ABS و EBD، نمایشگر 9 اینچی لمسی با سیستمعامل اندروید، پورت USB، وای فای و ناوبری، مانیتور راننده برای نمایش اطلاعات رانندگی، آینههای جانبی برقی، دیلایت LED، دکمههای کنترلی روی غربیلک فرمان، سانروف برقی با تنظیم دو حالته، دوربین دید عقب، سنسور دندهعقب، سیستم تهویه مطبوع، تنظیم چهار جهته دستی صندلی راننده، بلوتوث برای اتصال گوشی میشود.
R3 توسط شرکت راین با قیمت 449 میلیون تومان به فروش میرسد و چون هنوز به خریداران تحویل داده نشده قیمت بازار آن مشخص نیست. بااینحال، برای مقایسه، باید قیمت بازار 207 را در نظر بگیریم زیرا همه میدانیم که شانس برنده شدن در قرعهکشیهای ایرانخودرو چقدر پایین است.
منبع: https://charkhan.com/132492/%D9%85%D9%82%D8%A7%DB%8C%D8%B3%D9%87-%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D9%86-r3-%D9%88-%D9%BE%DA%98%D9%88-207%D8%8C-%D9%87%D8%A7%DA%86%D8%A8%DA%A9-%D8%A8%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%A8%D9%82%D9%87-%DB%8C%D8%A7/
در همین حال، در R3 هم سعی شده با تریمهای نقرهایرنگ روی غربیلک فرمان، کنسول میانی و رو دریها کمی کابین از یکنواختی خارج شود. علاوه بر این، محصول جدید راین با طول، ارتفاع و فاصله محوری بیشتر، از کابین جادارتری برخوردار است که برای خانوادهها مناسبتر خواهد بود درحالیکه یکی از مشکلات بزرگ 207 فضای بسیار محدود صندلیهای عقب است.
پیشرانه و گیربکس
از سوی دیگر، پژو 207 هم که نیازی به معرفی ندارد ولی بااینحال، برای یادآوری میگوییم که این خودرو در اصل فیسلیفت همان 206 است که توسط شعبه برزیلی پژو انجام گرفت و از سال 1389 در ایران با نام 207 عرضه شد. تولید این هاچبک فرانسوی در سال 1391 به دلیل تحریمها در کشورمان متوقف شد و سپس از سال 1395 ایرانخودرو تولید آن را با تغییراتی از سر گرفت.
طراحی بیرونی
بهطورکلی، در این مقایسه، 207 را با پیشرانه قویتر، ظاهر جذابتر، بازار فروش راحتتر، قطعات یدکی فراوان و حفظ بهتر ارزش هنگام فروش دستدوم باید برنده دانست اما از سوی دیگر، برای کسانی که از این خودروهای تکراری خسته شدهاند راین R3 با تجهیزات کمی بیشتر، ظاهر متمایز و کابین جادارتر میتواند گزینه مناسبی باشد. همچنین نکته مهمتر اینکه R3 گیربکس اتوماتیک را با قیمت 207 دستی ارائه میکند که میتواند برگ برندهای برای آن باشد.
مشخصات فنی
البته لازم به ذکر است که برای آر3 تجهیزاتی مانند کروز کنترل، کیلس استارت و موبایل کنترل نیز به صورت آپشنال برای مشتری در دسترس خواهند بود.
|