هایما 8S
با ممنوعیت واردات خودرو به کشورمان، چند سالی است که در سطوح قیمتی بالاتر بازار، خودروهای چینی یکهتازی میکنند و هر بار نیز شاید معرفی مدلهای جدیدی از این چینیهای خوش خطوخال برای عرضه در کشور هستیم. همچنین ازآنجاییکه شاسیبلندها نزد خریداران محبوبیت بیشتری دارند، تولیدکنندگان داخلی بیشتر سراغ این خودروهای بلندقامت میروند. لاماری ایما و هایما 8S از جدیدترین کراساوورهای چینی بازار کشورمان هستند که یکی بهتازگی به خریداران تحویل داده شده و دیگر بهزودی راهی بازار خواهد شد. حال در ادامه قصد داریم این دو کراساوور جدید و جذاب بازار ایران را باهم مقایسه کنیم.
معرفی کلی
لاماری محصول یک از برندهای زیرمجموعه دانگفنگ بنام فورتینگ بوده و نام اصلی آن T5 Evo است. این خودرو برای اولین بار در اواخر سال 2020 در نمایشگاه خودروی گوانگژو رونمایی شد و جالب اینکه پلتفرم مشترکی با کراساوور فردا T5 دارد. از سوی دیگر، هایما 8S نیز خودروی نسبتاً جدیدی است که در سال 2019 راهی بازار چین شد. این ماشین روی پلتفرم HMGA هایما ساخته شده و جدیدترین محصول این شرکت محسوب میشود.
طراحی بیرونی
البته ازآنجاییکه انتقاداتی به کمبود برخی تجهیزات مهم در کراساووری با این قیمت وارد شده است، به گفته آرین پارس موتور، بهزودی از اواسط پاییز امسال تیپ جدیدی از لاماری ایما ارائه خواهد شد که به چند آپشن بیشتر شامل دوربین 360 درجه، سنسورهای پارک جلو، درب صندوق برقی، نورپردازی داخلی 64 رنگ، گرمکن صندلیهای جلو، تنظیم برقی صندلی شاگرد و رادار نقاط کور مجهز خواهد بود. بااینحال، در حال حاضر در بخش تجهیزات برتری کامل با هایما 8S است.
قیمت
برخلاف بیرون، لاماری و هایما در داخل طراحی کاملاً متفاوتی باهم دارند. در اینجا لاماری از یکی دیگر از مدهای طراحی این روزها یعنی نمایشگرهای متصلبههم برای صفحه آمپر دیجیتالی و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی استفاده کرده و در کنار دریچههای تهویه دایرهای و کنسول میانی شبیه به مرسدس، فضای لوکستری را ایجاد کرده است.
از سوی دیگر، هایما 8S سعی کرده است کمی قدیمیتر بودن خود را تا حدودی با بهره گیری طرح نمایشگر مرکزی مستقل بالای داشبورد و جدای از صفحه آمپر رفع نماید. هایما 8S هم با طراحی مدرن و جذابی در بخش کابین و یک نمایشگر مرکزی مستقل بالای داشبورد و یک نمایشگر دیجیتالی مجزا هم در پشت فرمان این خودرو ظاهر شده است. همچنین در کابین این خودرو دکمههای فیزیکی بیشتری دیده میشود که این روزها در خودروهای مدرن از تعداد آنها بسیار کاسته شده است. بااینحال، داخل هایما هنوز هم به لطف دریچههای تهویه ششضلعی، صفحه آمپر دیجیتالی و طراحی زیبای کنسول مرکزی، جذاب و مدرن به نظر میرسد و قطعاً در برابر لاماری حرفهایی برای گفتن خواهد داشت.
پیشرانه و گیربکس
لاماری ایما
برخلاف بیرون، لاماری و هایما در داخل طراحی کاملاً متفاوتی باهم دارند. در اینجا لاماری از یکی دیگر از مدهای طراحی این روزها یعنی نمایشگرهای متصلبههم برای صفحه آمپر دیجیتالی و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی استفاده کرده و در کنار دریچههای تهویه دایرهای و کنسول میانی شبیه به مرسدس، فضای لوکستری را ایجاد کرده است. همچنین در کابین هایما خودرو دکمههای فیزیکی بیشتری دیده میشود که این موضوع سبب شده دسترسی به تنظیمات هایما 8S و قابلیتهای مختلف این خودرو سادهتر از دیگنیتی شود. داخل هایما به لطف دریچههای تهویه ششضلعی، صفحه آمپر دیجیتالی و طراحی زیبای کنسول مرکزی، جذاب و مدرن به نظر میرسد.