حال اگر در این فرایند، مخلوط سوخت و هوا بهصورت خودبهخود پیش از جرقه زدن شمع محترق شود، به آن ناک زدن میگویند که میتواند آسیبهای زیادی را به دنبال داشته باشد.
شاید وقتی صحبت از مکملهای بنزین میشود، بیشتر خودروها به ذهن بیایند که از پیشرانههای حساس و توربوشارژ استفاده میکنند و برای کارکرد بهتر به مکمل بنزین نیاز دارند اما موتورسیکلتها نیز به اما مکمل بنزین موتور سیکلت پتروبایک نیاز دارند و استفاده از این افزودنیها در موتورسیکلت میتواند مزیتهای زیادی به دنبال داشته باشد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت اما در ابتدا بهتر است با برخی موضوعات مثل نسبت تراکم پیشرانه، مشکل ناک زدن و… آشنا شویم.
ضریب یا نسبت تراکم
این صدا درواقع صدای ناک زدن پیشرانه موتورسیکلت است.
مزیتهایی که برای این مکمل در بالا برشمردیم را میتوانیم در اینجا بهصورت خلاصه بیان کنیم.
- افزایش اکتان بنزین و درنتیجه جلوگیری از ناک زدن در پیشرانههای ضریب تراکم بالا
- تمیز کردن و افزایش کیفیت بنزین
- بهبود کارکرد موتور
- کاهش آلایندگی تولیدی
- افزایش قدرت و عملکرد موتور
- کاهش مصرف سوخت
- پاک کردن رسوبات و ایجاد لایه محافظ در مسیر سوخترسانی و سیلندرها
هرچه نسبت تراکم موتور بیشتر باشد، راندمان آنهم بیشتر خواهد بود و به همین دلیل اکثر پیشرانههای مدرن چه در خودرو و چه در موتورسیکلت، نسبت تراکم بالایی دارند.
با این کار میتوان عدد اکتان بنزین معمولی را به سطح بنزین سوپر رساند تا به پیشرانه موتورسیکلت آسیب وارد نشود.
برای اینکه موتور با مشکل ناک زدن مواجه نشود باید از بنزین با اکتان بالا استفاده کرد.
در ایران اکتان بنزین معمولی 87 است که عدد بسیار پایینی بوده و قطعاً میتواند به پیشرانه موتورسیکلتهای گرانقیمت آسیب بزند.
مزیتهای مکمل بنزین موتورسیکلت پتروبایک
این محلول با ایجاد لایه محافظ در حد نانو میکرون در مسیر سوخترسانی و سیلندرها، از خوردگی و زنگزدگی قطعات داخلی موتور جلوگیری کرده و باعث طولانیتر شدن عمر مفید موتورسیکلت و سایر قطعات آن میشود.
بااینحال، پیشرانه موتورسیکلتها به دلیل حجم پایینتر نسبت به موتور خودرو، معمولاً نسبت تراکم بالاتری دارد و این موضوع در موتورسیکلتهای مسابقهای، سنگین، قدرتمند و گرانقیمت بیشتر دیده میشود.
همچنین مکمل نانو تکنولوژی PetroBike پتروتکس علاوه بر برطرف کردن مشکلاتی که به آنها اشاره شد، با قدرت بخشیدن به سیستم سوخترسانی و افزایش عدد اکتان بنزین باعث عملکرد بهتر موتور و درنتیجه کاهش مصرف سوخت و افزایش قدرت و شتاب موتورسیکلت میشود.
چرا موتور به مکمل بنزین موتور سیکلت نیاز دارند؟
با رها کردن گاز، این صدا قطع میشود و با گاز دادن دوباره شروع خواهد شد.
همه از مزیتهای استفاده از مکمل بنزین در موتورسیکلتها هستند.
همچنین نسبت تراکم بسیاری از موتورسیکلتهایی که در کشورمان عرضه میشوند مثل محصولات یاماها و حتی بنلی، حدود 11.2 است.
یکی از مفاهیم مهم در پیشرانههای درونسوز بحث ضریب یا نسبت تراکم است.
آسانترین راه برای افزایش اکتان بنزین استفاده از مکمل سوخت است.
انجین موتورسیکلتهای امروزی نیاز به سوخت با اکتان بالا دارند و در کنار آنها در موتورسیکلتهای اسپرت، گرانقیمت و قدرتمند استفاده از مکمل بنزین کاملاً ضروری خواهد بود زیرا همانطور که اشاره شد، بنزین بیکیفیت آسیبهای زیادی به پیشرانه این موتورسیکلتها وارد میکند و میتواند هزینههای سنگینی روی دست مالک بگذارد.