مکمل بنزین موتور سیکلت‌ – چرخان

انجین موتورسیکلت‌های امروزی نیاز به سوخت با اکتان بالا دارند و در کنار آنها در موتورسیکلت‌های اسپرت، گران‌قیمت و قدرتمند استفاده از مکمل بنزین کاملاً ضروری خواهد بود زیرا همان‌طور که اشاره شد، بنزین بی‌کیفیت آسیب‌های زیادی به پیشرانه این موتورسیکلت‌ها وارد می‌کند و می‌تواند هزینه‌های سنگینی روی دست مالک بگذارد.


منبع: https://charkhan.com/137538/%D9%85%DA%A9%D9%85%D9%84-%D8%A8%D9%86%D8%B2%DB%8C%D9%86-%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D8%B3%DB%8C%DA%A9%D9%84%D8%AA/

آسان‌ترین راه برای افزایش اکتان بنزین استفاده از مکمل سوخت است.

شاید وقتی صحبت از مکمل‌های بنزین می‌شود، بیشتر خودروها به ذهن بیایند که از پیشرانه‌های حساس و توربوشارژ استفاده می‌کنند و برای کارکرد بهتر به مکمل بنزین نیاز دارند اما موتورسیکلت‌ها نیز به اما مکمل بنزین موتور سیکلت پتروبایک نیاز دارند و استفاده از این افزودنی‌ها در موتورسیکلت می‌تواند مزیت‌های زیادی به دنبال داشته باشد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت اما در ابتدا بهتر است با برخی موضوعات مثل نسبت تراکم پیشرانه، مشکل ناک زدن و… آشنا شویم.

      تراکم سیلندر 10 به 1 مکمل بنزین موتور سیکلت - مکمل بنزین موتور PetroBike پتروبایک پتروتکس  ضریب یا نسبت تراکم

برای پاسخ دادن به این سؤال باید نوع موتورسیکلت و نسبت تراکم پیشرانه آن را در نظر گرفت.

همچنین نسبت تراکم بسیاری از موتورسیکلت‌هایی که در کشورمان عرضه می‌شوند مثل محصولات یاماها و حتی بنلی، حدود 11.2 است.

با این کار می‌توان عدد اکتان بنزین معمولی را به سطح بنزین سوپر رساند تا به پیشرانه موتورسیکلت آسیب وارد نشود.

هرچه نسبت تراکم موتور بیشتر باشد، راندمان آن‌هم بیشتر خواهد بود و به همین دلیل اکثر پیشرانه‌های مدرن چه در خودرو و چه در موتورسیکلت، نسبت تراکم بالایی دارند.

همه از مزیت‌های استفاده از مکمل بنزین در موتورسیکلت‌ها هستند.

مکمل بنرین موتور پتروبایک مکمل بنزین موتور سیکلت - مکمل بنزین موتور PetroBike پتروبایک پتروتکس

اکتان بنزین یا مکمل بنزین موتور سیکلت

مکمل بنزین موتور سیکلت - مکمل بنزین موتور PetroBike پتروبایک پتروتکس

مشکلات استفاده از بنزین اکتان پایین در موتورسیکلت

البته در موتورسیکلت‌های قدیمی که از پیشرانه‌های با سیستم سوپاپ OHV استفاده می‌کنند نسبت تراکم پایین و حداکثر تا حدود 9.1 بر یک است اما موتورسیکلت‌های خیابانی مدرن معمولاً نسبت تراکمی بین 9.5 تا 13.5 دارند.

واضح‌ترین مشکل، هنگام بالا رفتن از سربالایی‌ها یا حرکت با دور موتور پایین یا دنده مرده است که صدایی شبیه برخورد آرام قاشق و چنگال به هم به گوش می‌رسد.

بااین‌حال، پیشرانه موتورسیکلت‌ها به دلیل حجم پایین‌تر نسبت به موتور خودرو، معمولاً نسبت تراکم بالاتری دارد و این موضوع در موتورسیکلت‌های مسابقه‌ای، سنگین، قدرتمند و گران‌قیمت بیشتر دیده می‌شود.

علاوه بر این، لرزش موتور، خرابی قطعات سوخت‌رسانی و افزایش مصرف سوخت هم از دیگر مشکلات استفاده از بنزین اکتان پایین در موتورسیکلت‌های مدرن است.

مکمل بنزین موتور سیکلت - مکمل بنزین موتور PetroBike پتروبایک پتروتکس

چرا موتور به مکمل بنزین موتور سیکلت نیاز دارند؟

برای مقایسه، نسبت تراکم موتور EF7 که بالاترین نسبت تراکم را در بین همه پیشرانه‌های داخلی دارد، 11 به یک است.

ناک زدن در موتور مکمل بنزین موتور سیکلت - مکمل بنزین موتور PetroBike پتروبایک پتروتکس

مشکل ناک زدن

حال اگر در این فرایند، مخلوط سوخت و هوا به‌صورت خودبه‌خود پیش از جرقه زدن شمع محترق شود، به آن ناک زدن میگویند که می‌تواند آسیب‌های زیادی را به دنبال داشته باشد.

اگر که در موتورسیکلت‌های مدرن با پیشرانه‌هایی که نسبت تراکم بالایی دارند از بنزین اکتان پایین استفاده شود، مشکلات زیادی را به دنبال خواهد داشت.

در این موتورها، هرچه نسبت تراکم بیشتر باشد، مخلوط سوخت و هوا توسط پیستون بیشتر فشرده می‌شود و سپس شمع با جرقه زدن آن را محترق می‌کند.

با رها کردن گاز، این صدا قطع می‌شود و با گاز دادن دوباره شروع خواهد شد.

گفتیم که اساس کار پیشرانه‌های درون‌سوز اختلاط سوخت و هوا، تراکم آن‌ها و سپس انفجار است.

فشرده کردن مخلوط سوخت و هوا توسط پیستون‌ها داخل سیلندر صورت می‌گیرد و ضریب یا نسبت تراکم، نسبت بین مقدار حجم سیلندر در زمانی که پیستون در پایین‌ترین حالت خود قرار دارد با زمانی است که پیستون در بالاترین حالت خود یا همان حالت تراکم قرار می‌گیرد.

یکی از مفاهیم مهم در پیشرانه‌های درون‌سوز بحث ضریب یا نسبت تراکم است.

به‌عنوان‌مثال، اگر نسبت تراکم موتور 11 به یک باشد یعنی حجم سیلندر در متراکم‌ترین حالت (وقتی پیستون در بالاترین حالت خود قرار می‌گیرد) یک یازدهم حالتی است که سیلندر در بازترین حالت خود قرار دارد.

در موتورسیکلت‌ها در صورت ناک زدن دمای محفظه احتراق بالا می‌رود، به سوپاپ‌ها فشار وارد می‌شود، آلایندگی و مصرف سوخت بیشتر می‌شود و حتی امکان شکستن یا ذوب شدن پیستون هم وجود دارد.

این مکمل‌ها با کاهش ناک باعث بهبود عملکرد موتورسیکلت و درنتیجه افزایش طول عمر مفید آن می‌شوند.

همچنین بنزین سوپر هم در کشورمان از یک سو همیشه و همه‌جا در دسترس نیست و از سوی دیگر حتی این نوع بنزین هم در ایران کیفیت پایینی دارد. علاوه بر مشکل ناک زدن، بنزینی که اکتان پایینی دارد احتراق خوبی هم نخواهد داشت و درنتیجه در طول فرایند احتراق، کربن تولید می‌کند که با گذشت زمان در مسیر سیستم سوخت رسوب می‌کند و به قطعاتی مانند سیستم انژکتور آسیب جدی وارد خواهد کرد.

همچنین مکمل نانو تکنولوژی PetroBike پتروتکس علاوه بر برطرف کردن مشکلاتی که به آن‌ها اشاره شد، با قدرت بخشیدن به سیستم سوخت‌رسانی و افزایش عدد اکتان بنزین باعث عملکرد بهتر موتور و درنتیجه کاهش مصرف سوخت و افزایش قدرت و شتاب موتورسیکلت می‌شود.

این محلول با ایجاد لایه محافظ در حد نانو میکرون در مسیر سوخت‌رسانی و سیلندرها، از خوردگی و زنگ‌زدگی قطعات داخلی موتور جلوگیری کرده و باعث طولانی‌تر شدن عمر مفید موتورسیکلت و سایر قطعات آن می‌شود.

این صدا درواقع صدای ناک زدن پیشرانه موتورسیکلت است.

مکمل بنزین موتور سیکلت - مکمل بنزین موتور PetroBike پتروبایک پتروتکس

افزایش اکتان بنزین با کمک پتروبایک

می‌دانیم که اساس کار موتور درون‌سوز مخلوط کردن سوخت و هوا و سپس متراکم یا فشرده کردن آن و انفجار برای تولید نیرو است.

مکمل بنزین موتور سیکلت - مکمل بنزین موتور PetroBike پتروبایک پتروتکس

مزیت‌های مکمل بنزین موتورسیکلت پتروبایک

عدد اکتان مقیاسی برای نشان دادن مقاومت بنزین در برابر گرما، فشار و احتراق خودبه‌خود است.

به این نوع مکمل‌ها اکتان بوستر گفته می‌شود. با استفاده از این مکمل، بنزین در برابر اشتعال خودبه‌خود مقاوم خواهد شد.

در ایران اکتان بنزین معمولی 87 است که عدد بسیار پایینی بوده و قطعاً می‌تواند به پیشرانه موتورسیکلت‌های گران‌قیمت آسیب بزند.

برای اینکه موتور با مشکل ناک زدن مواجه نشود باید از بنزین با اکتان بالا استفاده کرد.

هر چه عدد اکتان بیشتر باشد، بنزین در مقابل پدیده ناک زدن مقاوم‌تر بوده و احتراق بهتری خواهد داشت؛ بنابراین، در پیشرانه‌های با نسبت تراکم بالا استفاده از بنزین اکتان بالا ضروری خواهد بود.

مزیت‌هایی که برای این مکمل در بالا برشمردیم را می‌توانیم در اینجا به‌صورت خلاصه بیان کنیم.

  • افزایش اکتان بنزین و درنتیجه جلوگیری از ناک زدن در پیشرانه‌های ضریب تراکم بالا
  • تمیز کردن و افزایش کیفیت بنزین
  • بهبود کارکرد موتور
  • کاهش آلایندگی تولیدی
  • افزایش قدرت و عملکرد موتور
  • کاهش مصرف سوخت
  • پاک کردن رسوبات و ایجاد لایه محافظ در مسیر سوخت‌رسانی و سیلندرها

توسط مهدی خطیبی

مهدی خطیبی