یوسف حقیقی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو اظهار داشت: در
حال حاضر در بحث داخلیسازی از حداکثر ظرفیتهای داخلی استفاده میشود اما ساخت
داخل برخی از قطعات به ویژه قطعات الکترونیک با محدودیتهایی مواجه است. برخی از
قطعات نظیر آیسیها به دلیل اینکه عمومی بوده و در سایر صنایع نیز کاربرد دارند،
تولید آنها در صورتی مقرون به صرفه خواهد بود که با تیراژ میلیونی روزانه همراه
باشد.

وی افزود: بازار داخلی از پتانسیل استفاده چند میلیون قطعه
به صورت روزانه برخوردار نیست و قطعات الکترونیک نیز با تیراژ بسیار بالا توسط
تعداد محدودی شرکت در دنیا تولید میشود، بدین ترتیب به دلیل فقدان بازار گسترده
مصرف، عملا صرفه اقتصادی برای سرمایهگذاری و همچنین به دلیل فقدان تکنولوژی در
داخل کشور وجود ندارد.
عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان
خودرو کشور گفت: بنابراین تمامی قطعات از قابلیت داخلیسازی برخوردار نیستند و میبایست
محدودهای برای داخلیسازی قائل شد.
وی در ادامه به مصرف بالای پلی آمیدها در داخل کشور اشاره
کرد که امکان تولید داخل آن وجود ندارد و در خصوص وضعیت داخلی سازی و ارزبری انواع
قطعات خودروهای پرتیراژ تصریح کرد: میتوان گفت میزان ساخت داخل و ارزبری قطعات
اصلی خودروهای پرتیراژ برابر است.
به گزارش خبرخودرو، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن
نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور گفت: عمده قطعات مکانیکی و موتوری در داخل کشور
به تولید میرسند و میزان ساخت داخل و ارزبری قطعات اصلی خودروهای پرتیراژ برابر
است.
عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان
خودرو کشور در پایان در خصوص تفاوت قطعات تولیدی توسط تامینکنندگان خطوط تولید
خودروسازان و تامین کنندگان بازار از بعد کیفیت، قیمت و مواد اولیه مورد استفاده
خاطرنشان کرد: تفاوتی از این لحاظ وجود ندارد. بازار یدکی تعریف خاص خود را دارد و
از طریق شبکه توزیع عرضه شده و در بخش خدمات پس از فروش و تعمیرات مورد استفاده
قرار میگیرد و قطعات تامینکنندگان خودروسازیها نیز بر روی خودروهای نو نصب میشود.
منبع: http://khabarkhodro.com/fa/news/649482/%D9%85%DB%8C%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D9%84-%D9%88-%D8%A7%D8%B1%D8%B2%D8%A8%D8%B1%DB%8C-%D9%82%D8%B7%D8%B9%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D8%B5%D9%84%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%BE%D8%B1%D8%AA%DB%8C%D8%B1%D8%A7%DA%98-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA
حقیقی با توجه به وجود خودروهای کف، بیشترین کمبود قطعات را
با ریزتراشهها و قطعات الکترونیک مرتبط دانست و افزود: داخلیسازی عمده قطعات
مکانیکی و موتوری انجام شده، ضمن اینکه عمده مشکل ساخت داخل قطعات به فقدان مواد
اولیهای همچون فولاد آلیاژی خاص، مواد پتروشیمی، مس و آلومینیوم بازمیگردد که
خارج از صنعت قطعهسازی قابل تامین است.