نحوه تعویض دنده در گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک باعث شده راننده از سختی‌ها و مشقت‌های رانندگی با گیربکس دستی خلاص شود. اما رانندگی با این گیربکس‌ها نیاز به رعایت نکات مهمی دارد. این گیربکس‌ها دارای 4 حالت P، N، D و R هستند. در حین رانندگی نباید هیچ‌یک از این حالات را تغییر دهید. در توقف‌های کوتاه و همچنین سرازیری‌ها به‌هیچ‌وجه گیربکس را در حالت N قرار ندهید. نکته مهم دیگر این است که قبل از توقف کامل خودرو، گیربکس را در حالت P قرار ندهید.

 

نحوه رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک در سربالایی

برای پارک کردن، پس از توقف کامل خودرو، گیربکس اتوماتیک را در حالت N قرار داده و ترمزدستی را بکشید. سپس پدال ترمز را رها کنید و زمانی که مطمئن شدید خودرو دیگر هیچ حرکتی نمی‌کند، گیربکس اتوماتیک را در حالت P قرار دهید. توصیه می‌شود در هنگام پارک حتما ترمزدستی خودرو را بالا بکشید.

همان‌طور که گفته شد گیربکس اتوماتیک 4 حالت مختلف P، N، D و R را دارد. در حین حرکت به‌هیچ‌وجه این حالات را تغییر ندهید.

قبل از توقف کامل خودرو، گیربکس را در حالت P قرار ندهید

گیربکس‌های اتوماتیک نسبت به گیربکس‌های دنده‌ای از حساسیت بالاتری برخوردار هستند و در صورت عدم استفاده صحیح و اصولی ممکن است که استهلاک بالایی پیدا کنند. تعمیر گیربکس اتوماتیک به دلیل مشکلاتی که برای گیربکس‌های اتوماتیک به وجود می‌آید، متفاوت از گیربکس‌های دنده‌ای است و رفع آن‌ها نیازمند تخصص بالایی است.

یکی از اتفاقات طبیعی در هنگام رانندگی با خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک در سربالایی، عقب رفتن خودرو است. البته این اتفاق تا میزان خاصی قابل‌قبول است و اگر حرکت به سمت عقب بیش‌ازحد باشد، باید برای تعمیر گیربکس اتوماتیک خودروی خود اقدام کنید.

چند کاری که نباید در زمان رانندگی با خودروی مجهز به گیربکس اتوماتیک انجام دهید:

در توقفهای کوتاه (مثل پشت چراغ‌قرمز) گیربکس را در حالت N قرار ندهید

معنی حروف دنده اتوماتیک

عدم تعویض دنده، تقه‌زدن، گاز هرز خوردن و ورود به حالت اضطراری، از جمله مشکلات رایج این نوع گیربکس‌ها هستند. توجه داشته باشید که تعمیر گیربکس اتوماتیک حتما باید توسط افراد متخصص و مجاز این زمینه انجام شود و در غیر اینصورت، ممکن است به بخش‌های مختلف گیربکس آسیب جدی وارد شود.

در خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک، فرآیند تعویض دنده بر اساس میزان دور موتور، به‌صورت خودکار انجام می‌شود. تعویض دنده در کامپیوتر این خودروها به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که زمانی که دور موتور از میزان معینی بیشتر شود، گیربکس به‌صورت خودکار یک دنده سبک‌تر را انتخاب می‌کند. همچنین زمانی که دور موتور از میزان معینی کمتر باشد، گیربکس یک دنده سنگین‌تر را جایگزین می‌کند. اما در خودروهای دارای دنده دستی، راننده باید با فشار دادن پدال کلاچ، دنده را به‌صورت دستی عوض کند.

نحوه رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک در سربالایی

 

تعویض دنده اتوماتیک در حال حرکت

یکی از راه‌های جلوگیری از عقب رفتن خودرو این است که پدال ترمز را نگه دارید و پس‌ازآن سریعا پدال گاز را فشار دهید. نحوه تعویض دنده در گیربکس اتوماتیک آسان، نرم و خودکار است.

نحوه تعویض دنده در گیربکس cvt

درجا گاز دادن قبل از قرار دادن گیربکس در حالت D موجب استهلاک و فرسودگی گیربکس اتوماتیک می‌شود.

در سراشیبی گیربکس را در حالت N قرار ندهید

پس از اطمینان از اینکه خودرو به‌طور کامل متوقف شده است، گیربکس را در حالت P قرار دهید. در غیر این صورت گیربکس با خرابی سنگینی مواجه خواهد شد.

بسیاری از افراد ممکن است تصور کنند اگر پشت چراغ‌قرمز و یا هر توقف کوتاه کمتر از 2 دقیقه، گیربکس اتومات را در حالت N قرار دهند، میزان مصرف سوخت کاهش می‌یابد. اما باید بدانید که این حالت استهلاک گیربکس اتوماتیک را به‌شدت افزایش می‌دهد. اطلاع از نحوه تعویض دنده در گیربکس اتوماتیک باعث کاهش استهلاک گیربکس می‌شود.

 

تعمیر گیربکس اتوماتیک ، نیازمند دانش تخصصی

رانندگی با خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک راحت است و رانندگان به‌راحتی می‌توانند با نحوه تعویض دنده گیربکس اتوماتیک آشنا شوند. 4 حرف P ، N، D و R روی دنده اتوماتیک خودروها نوشته شده است. معنی این 4 حرف به شرح زیر است:

  1. وضعیت پارک که با حرف (P) نشان داده می‌شود. (P) نخستین حرف کلمه Park است.
  2. وضعیت خلاص که با حرف (N) نشان داده می‌شود. (N) نخستین حرف کلمه Neutral است.
  3. وضعیت حرکت که با حرف (D) نشان داده می‌شود. (D) نخستین حرف کلمه Drive است.
  4. وضعیت دنده‌عقب که با حرف (R) نشان داده می‌شود. (R) نخستین حرف کلمه Reverse است.

 

سخن پایانی

صفحه ورود به تعمیرگاه خودرو تعمیرکار :

ما قصد داریم شما را با نحوه تعویض دنده در گیربکس اتوماتیک بیشتر آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

همان‌طور که گفته شد با درنظر گرفتن دور موتور، نحوه تعویض دنده در گیربکس اتوماتیک ، به‌صورت خودکار است. لذا یکی از اشتبا‌هات بزرگ رانندگان این خودروها تعویض حالات مختلف گیربکس اتوماتیک (P، N، D و R) است. برای تغییر و تعویض هر یک از این حالات، خودرو باید در حالت سکون کامل باشد. تعویض و تغییر این حالات در زمان حرکت خودرو، استهلاک بالا و آسیب‌های جدی را در پی خواهد داشت.

در حین حرکت، حالات مختلف گیربکس اتومات را تغییر ندهید

نحوه استفاده صحیح از دنده اتوماتیک

نحوه استفاده صحیح از دنده اتوماتیک

برخی افراد تصور می‌کنند اگر در سراشیبی گیربگس اتوماتیک خودروی خود را در حالت N قرار دهند، مصرف سوخت و استهلاک گیربکس کاهش می‌یابد. اما این کار آسیب‌های جدی و سنگینی را به گیربکس وارد خواهد کرد.

در حین حرکت حالت گیربکس را تغییر ندهید

 

تعویض دنده در گیربکس cvt کاملا  خودکار و ناملموس است و دور موتور بالا به‌هیچ‌وجه در آن احساس نمی‌شود. این گیربکس دارای یک سرعت و یک دنده است. اما دیگر گیربکس‌های اتوماتیک دارای چند سرعت و چند دنده هستند. از نیروی هیدرولیک برای تعویض دنده‌ها در این گیربکس‌ها استفاده می‌شود. رانندگان با گذشت زمان با نحوه تعویض دنده در گیربکس اتوماتیک آشنا می‌شوند.

معنی حروف دنده اتوماتیک

در توقف‌های کوتاه، گیربکس اتومات را در حالت N قرار ندهید.

قبل از قرار دادن گیربکس به حالت D، درجا گاز ندهید

به‌منظور آغاز حرکت، ابتدا دنده گیربکس اتومات را در حالت D قرار داده و پس ‌از اینکه احساس کردید گیربکس درگیر شده (تکان خفیف و یا صدای تق) پدال گاز را فشار دهید. در غیر این‌صورت آسیب جدی به گیربکس اتوماتیک خودروی شما وارد خواهد شد. آشنایی با نحوه تعویض دنده در گیربکس اتوماتیک بسیار مهم است.

توقفهای کوتاه

گیربکس اتوماتیک در مقایسه با گیربکس دستی از پیچیدگی و حساسیت بیشتری برخوردار است. نحوه تعویض دنده در گیربکس اتوماتیک خودکار، نرم و آسان است. پیشنهاد می‌شود در هر یک از حالات زیر نکات لازم را رعایت کنید.

در حین حرکت

در توقف‌های کوتاه و کمتر از 2 دقیقه (مانند پشت چراغ‌قرمز)، به‌هیچ‌وجه گیربکس اتوماتیک را در حالت N و یا P قرار ندهید. در صورت توقف بیش از 3 دقیقه گیربکس اتومات را در حالت N قرار دهید.

توقفهای طولانی

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و چرخان در تهیه آن نقشی نداشته است


منبع: https://charkhan.com/137332/%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87-%D8%AA%D8%B9%D9%88%DB%8C%D8%B6-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3-%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A7%D8%AA%DB%8C%DA%A9/

نحوه تعویض دنده در گیربکس cvt

تعویض دنده اتوماتیک در حال حرکت

توسط مهدی خطیبی

مهدی خطیبی