طراحی بیرونی این خودرو کاملاً با الهام از 500 هاچبک شکل گرفته و حالتی کلاسیک دارد. البته فیات 500X بسیار بزرگتر از برادر هاچبک خود بوده و برای کسانی مناسب است که ظاهر 500 را دوست دارند اما خودروی کاربردیتری میخواهند.
برای انتقال نیروی این موتور هم گیربکسهای شش سرعته دستی و شش سرعته اتوماتیک دوکلاچه ارائه میشود.
در عقب برای افرادی با قد زیر 180 سانتیمتر فضای سر و پای کافی وجود خواهد داشت اما افرادی با قد بیشتر راحت نخواهند بود.
هرچند فیات برای 500X تجهیزات ایمنی پیشرفتهای را در نظر گرفته اما اکثر آنها در قالب پکیجهای سفارشی ارائه میشوند.
این خودرو بسته به تیپ با دکمههای کنترلی روی فرمان و بلوتوث به همراه سیستم اطلاعاتی-سرگرمی Uconnect فیات ارائه میشود.
همچنین برخلاف اکثر کراساوورهای سابکامپکت که صرفاً بهصورت محرک جلو عرضه میشوند، برای 500X سامانه چهارچرخ محرک هم قابل سفارش است اما این سیستم برای موتور 1.4 لیتری ارائه نمیشود.
ایمنی 500X
تجهیزات داخلی و 500X
درصورتیکه تمام خودروهای ثبت سفارش شده نهایتاً راهی بازار ایران شوند، خودروهایی مثل کیا استونیک، هیوندای ونیو و هیوندای کونا به رقبای اصلی 500X تبدیل خواهند شد.
نقاط قوت
- طراحی کلاسیک
- هندلینگ خوب
- تجهیزات فراوان
نقاط ضعف
- فقدان سامانه چهارچرخ محرک در موتور 1.4 لیتری
- سواری خشک روی رینگهای بزرگ
- صندوق بار کوچک
جدول مشخصات فنی فیات 500X
پیشرانه | 1.4 لیتری 4 سیلندر توربو |
قدرت | 140 اسب بخار |
گشتاور | 230 نیوتن متر |
گیربکس | 6 سرعته دوکلاچه |
محور محرک | جلو |
شتاب صفرتاصد | 9.8 ثانیه |
طول | 4,248 میلیمتر |
عرض | 1,796 میلیمتر |
ارتفاع | 1,600 میلیمتر |
فاصله محوری | 2,570 میلیمتر |
حجم صندوق بار | 350 لیتر |
ظرفیت باک | 48 لیتر |
بدین منظور، ابتدا در سال 2012 مدل 500L معرفی شد. این خودرو یک مینیون کوچک پنجدر و کاربردیتر از 500 هاچبک بود.
همچنین صندلیها خیلی حمایت خوبی از بدن ندارند و شیشه کوچک عقب دید را با مشکل مواجه میکند.
در تیپهای بالاتر نیز پورتهای USB در ردیف صندلی جلو و عقب ارائه میشود.
البته روی رینگهای بزرگتر مثل 18 یا 19 اینچی، سواری خودرو کمی تحت تأثیر قرار میگیرد و روی آسفالتهای نامناسب شاهد تکان و لرزش خواهید بود.
جمعبندی و قیمت فیات 500X
معرفی کلی فیات 500X
این خودرو اساساً یک هاچبک پنجدر بلندقامت و کمی بادکرده است ولی فضای داخلی کابین برای اکثر خانوادههای جوان کافی خواهد بود.
سپس در نمایشگاه خودروی پاریس 2014 عضو سوم این خانواده هم با نام Fiat 500X معرفی شد. این خودرو یک کراس اوور کوچک یا بهطور دقیقتر، سابکامپکت (کوچکتر از کامپکت) است که پلتفرم مشترکی با جیپ رنگید دارد.
عناصر طراحی کلاسیک و مشابه 500 هاچبک مثل چراغهای جلوی دایرهای دوتایی، جلوپنجره سبیل مانند و خطوط منحنی، نمایی دوستداشتنی به این کراس اوور ایتالیایی بخشیدهاند.Fiat 500X در نسخههای مختلفی مثل کراس و اسپرت ارائه میشود که هرکدام ویژگیهای ظاهری خاص خود را دارند.
بهعنوانمثال، یکی از این پکیجها با نام City & Safety، شامل سیستمهایی مثل کروز کنترل تطبیقی، کنترل ترمز شهری، دستیار نقطه کور و دوربین پارک عقب میشود.
متأسفانه اما این تجهیزات برای متقاعد کردن یورو انکپ کافی نبوده و 500X در آزمونهای تصادف از پنج ستاره موفق به کسب چهار ستاره شده است.
پیشرانه و گیربکس FIAT 500X
فضای صندوق بار فیات 500X هم تنها 350 لیتر ظرفیت دارد که با خواباندن صندلیهای عقب به 1000 لیتر میرسد ولی از رقبایی مثل رنو کپچر و نیسان جوک بسیار کمتر است. بااینحال، صندوق آن دهانه بزرگی دارد که بارگیری را آسان میکند.