نگاهی به شاسی‌بلند جک X8، برادر بزرگ‌تر کی‌ام‌سی K7


در ایران به لطف کرمان خودرو با بسیاری از شاسی‌بلندهای جک آشنا شده‌ایم. این شرکت در ابتدا جک S5 را به ایران آورد و سپس نوبت به مدل کوچک‌تر S3 رسید. به‌تازگی هم کراس‌اوور بزرگ‌تر جک X7 با نام و برند جدید کی‌ام‌سی K7 راهی بازار کشورمان شده است. در سبد محصولات جک اما شاسی‌بلند بزرگ‌تری بنام X8 هم وجود دارد که در ایران کمتر شناخته شده است. حال در این مطلب قصد داریم با این خودرو که بزرگ‌ترین شاسی‌بلند جک محسوب می‌شود بیشتر آشنا شویم.

X8 کراس‌اوور میان سایزی است که برای اولین بار در نمایشگاه خودروی چنگدو سال 2020 رونمایی شد. این خودرو در ابتدا قرار بود با نام جک Jiayue X8 به بازار عرضه شود اما با تغییر استراتژی این شرکت و انتقال تمام محصولات به برند سی‌هائو، X8 هم به این برند منتقل شد و با نام سی‌هائو X8 به فروش رسید. این کراس‌اوور میان سایز از زبان طراحی مشابه X7 یا همان کی‌ام‌سی K7 استفاده می‌کند و بنابراین در اینجا هم شاهد چراغ‌های جلوی دوقسمتی هستیم که در طرفین جلوپنجره‌ای شش‌ضلعی قرار گرفته‌اند. بااین‌حال، X8 در جلو با چراغ‌های بزرگ‌تر و جلوپنجرهٔ برجسته‌تر، نمای تهاجمی‌تر و جذاب‌تری نسبت به X7 دارد.

در عقب X8 نیز مثل برادر کوچک‌تر از چراغ‌های سراسری استفاده شده که توسط یک نوار LED به هم متصل شده‌اند و لوگوی سی‌هائو در میانهٔ آن قرار گرفته است. بااین‌حال، در اینجا هم X8 مدرن‌تر به نظر می‌رسد زیرا درحالی‌که پیشینه X7 به جک S7 سال 2017 بازمی‌گردد، X8 خودروی جدیدتری محسوب می‌شود. این خودرو 4,815 میلی‌متر طول، 1,870 میلی‌متر عرض و 1,758 میلی‌متر ارتفاع دارد که یعنی تنها حدود 40 میلی‌متر از X7 کشیده‌تر است. فاصلهٔ محوری X8 اما 80 میلی‌متر از برادر کوچک‌تر خود بیشتری بوده و برابر با 2,830 میلی‌متر است.

طراحی داخلی X8

طراحی داخلی X8 بسیار شبیه X7 است و در اینجا هم شاهد همان غربیلک فرمان سه پره، نمایشگر افقی بزرگی در میانهٔ داشبورد و دریچه‌های تهویه افقی در زیر آن هستیم. بااین‌حال، در فرم کلی داشبورد و طراحی رو دری‌ها تفاوت‌هایی بین این دو خودرو دیده می‌شود. همچنین X8 برخلاف X7، با دو یا سه ردیف صندلی و در نمونه‌های پنج، شش و یا هفت‌نفره قابل خریداری است درحالی‌که X7 فقط به‌صورت پنج‌نفره تولید می‌شود.

موتور X8

زیر کاپوت X8 هم مثل X7 فقط یک پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر توربو قرار می‌گیرد اما این موتور کمی قوی‌تر بوده و 184 اسب بخار قدرت و 300 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند درحالی‌که این اعداد در X7 به ترتیب 174 اسب بخار قدرت و 277 نیوتن متر گشتاور هستند. البته کرمان خودرو در K7 به خاطر شرایط اقلیمی ایران و کیفیت پایین بنزین، خروجی این موتور را به 171 اسب بخار قدرت و 251 نیوتن متر گشتاور کاهش داده است. در بخش انتقال نیرو، برای X8 دو گیربکس شش سرعتهٔ دستی و اتوماتیک CVT ارائه می‌شود درحالی‌که این کار در X7 فقط توسط یک گیربکس شش سرعته دوکلاچه صورت می‌گیرد. بااین‌حال، در X8 هم خبری از سامانه چهارچرخ محرک نیست و نیروی موتور فقط به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

سی‌هائو X8 از اواسط سال 2020 با قیمتی از 88,800 یوآن معادل 13 هزار دلار تا 172,800 یوآن معادل 25,350 دلار در چین عرضه شد و در سال 2021 توانست به فروشی بیش از 33 هزار دستگاه دست پیدا کند. بتازگی نیز جک نسخه جدیدی از این خودرو را با نام X8 پلاس معرفی کرده که تغییراتی را در طراحی داخلی و بیرونی تجربه کرده است.



منبع: https://charkhan.com/127590/%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%B4%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%A8%D9%84%D9%86%D8%AF-%D8%AC%DA%A9-x8%D8%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF%D8%AA%D8%B1/

توسط مهدی خطیبی

مهدی خطیبی