صنعت خودرو در اواخر قرن نوزدهم ظهور کرد. در این دوره بیش از آنکه بحث زیبایی مطرح باشد، عملکرد خودرو بهعنوان یک وسیله نقلیه مورد توجه سازندگان بود و طراحی کلی خودروها همچون کالسکهها مکعبی بودند.
دهه چهل میلادی جهان درگیر جنگ جهانی بود اما پس از آن طراحان خودرو توجه خود را به سادهسازی، با الهام از اصول ایرودینامیک و صنعت حملونقل هوایی معطوف کردند. زیباییشناسی این دوره به “عصر جت” بود که با خطوط صاف، اشکال قطره اشک مانند و شیشههای جلو خاص مشخص میشد. اتومبیلهایی مانند Tucker Torpedo 1948 و Chevrolet Bel 1955 نمونهای از این زبان طراحی بودند.
در اوایل قرن 1900، خودروسازانی مانند دایملر، بنز و فورد شروع به آزمایش طرحهای سادهتر با الهام از ایرودینامیک و البته طراحی صنعتی کردند و مواردی همچون گلگیرهای منحنی و خط و خطوط بدنه، به خودروها اضافه شد.
1920- 1930، ورود هنر به طراحی خودرو:
در این دهه، جنبشهای هنری تأثیر زیادی بر طراحی خودرو گذاشتند. به خصوص طراحی ساده و جزییات لوکس با الهام از هنر و معماری مدرن. خودروسازانی مانند بوگاتی، دلاژ و کرایسلر در این برهه، اتومبیلهایی ساختند که از نظر بصری طرفداران بسیاری پیدا کردند.
تاریخچه طراحی و صنعت خودرو در طول یک قرن گذشته سرگذشتی بسیار جذاب داشتهاست. تاریخچهای که به واسطه آن، طراحی خودروها، همواره تحت تأثیر پیشرفتهای تکنولوژیک، فرایندهای اجتماعی و البته ترندهای مد و فشن بوده است. در این مقاله قصد داریم نگاهی خلاصه به این تاریخچه جذاب بیاندازیم.
سالهای اولیه (اواخر قرن نوزدهم – اوایل قرن بیستم):
طراحی ساده پس از جنگ (1940 – 1950):
دهه 1960 و 1970 فصل جدیدی در طراحی خودروها بود. اگرچه خودروسازانی مانند فولکس واگن در این زمان سادگی را به عنوان معیار اصلی طراحی خودروهای خود پذیرفته بودند اما دقیقاً در همین دوره، خودروهای عضلانی یا Muscle ، پا با عرصه گذاشتند. خودروهایی با موتور قدرتمند و طراحی جسورانه و درشت همچون فورد موستانگ GT500 و شورلت کامارو SS.
این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و چرخان در تهیه آن نقشی نداشته است