واردات خودرو نباید موجب لطمه به تولید داخل شود


به
گزارش خبرخودرو، عضو انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور با
بیان این مطلب که واردات خودرو باید تحت شرایطی باشد که موجب لطمه به تولید داخل
نشود، گفت: می‌بایست واردات خودروهای باکیفیت بدون محدودیت قیمت در دستور کار قرار
بگیرد.

رضا
پاشایی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو با بیان این مطلب که واردات خودرو باید تحت
شرایطی باشد که موجب ورود لطمه به تولید داخلی نشود، اظهار داشت: تولیدات
خودروسازان داخلی به طور معمول خودروهایی با سطح قیمتی پایین را دربرمی‌گیرد و اگر
واردات با قیمت‌های پایین نیز در دستور کار قرار گیرد به دلیل کیفیت پایین این محصولات،
تولید داخل در معرض آسیب قرار می‌گیرد. هر چند بر اساس برنامه دولت، واردات با تیراژ
اندک و معادل یک بیستم تولیدات داخلی خواهد بود که چندان اثرگذار نیست اما به هر
حال اثرات منفی آن در آینده نمایان می‌شود.

وی
ضمن انتقاد از ورود خودروهای بی‌کیفیت چینی به کشور از گذشته تاکنون با تاکید بر
اینکه واردات می‌بایست منحصر به ورود خودروهای مدرن و باکیفیت شود، افزود: اگر
واردات توسط خودروسازان انجام شود، خود نوعی ایجاد رانت است که به سود مردم نیست.
در مقابل خودروسازان باید نسبت به واردات قطعات سی‌کی‌دی، مونتاژ و سپس ساخت داخل اقدام
نمایند.

عضو
انجمن تخصص صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور همچنین گفت: معتقد به
ورود خودروهای لوکس به کشور نیستم اما خودروهای وارداتی می‌بایست دارای تکنولوژی‌های
جدید و با مصرف سوخت کمتر بوده و محدودیت قیمتی نداشته باشند زیرا شیوه‌‌های
اقتصادی مبتنی بر قیمت‌گذاری دستوری در هر کشوری نتایج منفی به بار می‌آورد.

پاشایی
در خصوص واردات خودروهای با قیمت بالا و تاثیر آن بر ارتقای کیفیت خودروهای داخلی
و رقابت پذیری تصریح کرد: واردات خودروهای باکیفیت موجب می‌شود خودروسازان داخلی
به طور خودبخودی سطح تولیدات خود را با محصولات وارداتی تنظیم نموده و ترغیب به
تولید خودروهای باکیفیت شوند.

پاشایی
در ادامه به خودروی جدید شرکت ولوو از نوع
SUV اشاره کرد که با برخورداری از تنفس مصنوعی، مصرف سوخت آن کمتر از
خودروی پارس است و در خصوص نرخ تعرفه‌گذاری برای واردات خودرو و تاثیر آن بر
واردات قطعه و مواد اولیه بیان کرد: انتظار می‌رود که اقدام دولت در جهت کاهش
سالانه نرخ تعرفه باشد که به سود مصرف‌کنندگان خودرو است در حالی که افزایش تعرفه
صرفا با اهداف درآمدزایی برای دولت دنبال می‌شود.

به
گفته وی دولت باید با اعلام حذف تدریجی تعرفه در مدت زمان پنج ساله خودروسازان را
نسبت به ارتقای تکنولوژی مکلف نماید در صورتی که تاکنون ضمن تعرفه‌گذاری و افزایش
نرخ آن تعرفه خودروهایی نه چندان باکیفیت وارد کشور شده‌اند.

عضو
انجمن تخصص صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور با تصریح بر اینکه نرخ
تعرفه واردات قطعات و مواد اولیه می‌بایست کمتر از تعرفه واردات خودرو باشد، ادامه
داد: نحوه محاسبه نرخ تعرفه واردات قطعه در هر منطقه گمرکی سلیقه‌ای بوده و متفاوت
از سایر مناطق است.

پاشایی
در خصوص پیشنهاد واردات خودرو در ازای صادرات قطعه و خودرو ضمن انتقاد از اقدام
برخی از شرکت‌های فولادساز به واردات خودرو تاکید کرد: اشخاص حقیقی و حقوقی می‌بایست
در حیطه تخصص خود عمل نمایند. خو تولیدکنندگان فولاد در ازای صادرات فولاد می‌بایست
نسبت به واردات مواد اولیه موردنیاز خود اقدام نماید نه اینکه دست به واردات خودرو
بزند که این گونه اقدامات دور از شان ایران است.

وی
در خصوص ورود قطعه‌سازان به حوزه صادرات قطعه و در ازای آن واردات خودرو گفت: قطعات
داخلی از تکنولوژی لازم برای صادرات برخوردار نیستند و صادرات قطعه هایتک تاکنون
با درصد بسیار پایینی در کشور همراه بوده است. در مقابل، خام فروشی عمده اقدامات
صادراتی را شامل می‌شود که صادرات مواد ریخته‌گری نیز یکی دیگر از نمونه‌های آن
است.

عضو
انجمن تخصص صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور در پایان ضمن تایید
واردات قطعه و مواد اولیه بدون انتقال ارز خاطرنشان کرد: در شرایط مواجهه کشور با
تحریم‌ها، می‌بایست تمام مسیرهای پیش رو را باز کرد و از هر اهرمی می‌توانیم برای
رفع موانع و مشکلات استفاده نماییم.


منبع: http://khabarkhodro.com/fa/news/659051/%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D9%86%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D9%85%D9%88%D8%AC%D8%A8-%D9%84%D8%B7%D9%85%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D9%84-%D8%B4%D9%88%D8%AF

توسط مهدی خطیبی

مهدی خطیبی