عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور در پایان در خصوص
واردات خودرو به ازای صادرات قطعه و خودرو خاطرنشان کرد: صادرات تنها منحصر به
تامین بخشهای فنی نیست بلکه نیازمند برخی تعاملات سیاسی و اقتصادی بینالمللی
بوده و وابسته به سیاستهای کلان کشوری و نوع تعهدات و قراردادهای بین کشورها است
و از این مسیر، بسترهای مناسب برای صادرات فراهم میشود. بدین ترتیب اقدام در سطح
کلان، مسیر را برای اقدام در سطح خرد هموار میسازد.
واردات قطعه بدون انتقال ارز مانع از تولید خودروهای ناقص میشود
منبع: http://khabarkhodro.com/fa/news/658892/%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D9%82%D8%B7%D8%B9%D9%87-%D8%A8%D8%AF%D9%88%D9%86-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D9%82%D8%A7%D9%84-%D8%A7%D8%B1%D8%B2-%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%B9-%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D8%A7%D9%82%D8%B5-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B4%D9%88%D8%AF
عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور گفت: هر دستگاه
خودروی وارداتی که قادر باشد استانداردهای ایران را پشت سر بگذارد، حداقل قیمت آن
برابر با 15 هزار دلار خواهد بود.
مطلب
زاده همچنین تاکید کرد: اعمال تعرفه صفر برای واردات خودرو میبایست با تعرفه صفر
برای واردات قطعه و مواد اولیه همراه باشد اما اگر هدف حمایت و رشد و ارتقای صنعت
خودروی کشور است، به عنوان مثال باید در برابر تعیین تعرفه 50 درصدی برای واردات
خودرو، تعرفهای به میزان 30 درصد برای واردات قطعه نیز لحاظ شود تا ارزش افزوده و
اشتغالزایی به شکل واقعی محقق گردد.
وی
با اشاره به اظهاراتی مبنی بر امکان واردات خودروی 5 هزار دلاری با بیان اینکه
خودرویی با این قیمت که قادر به عبور از استانداردهای 85 گانه باشد، در دنیا وجود
ندارد، افزود: صرفا یک مدل خودرو تحت عنوان موتورسیکلت اتاق دار که در کشور هند
تولید میشود، 4 هزار و 880 دلار قیمت پایه آن است ضمن اینکه کرایه حمل هر دستگاه
خودروی وارداتی حدود 2 هزار و 500 الی 3 هزار دلار است.
وی
در خصوص این موضوع که اگر مجوز واردات خودرو بدون انتقال ارز صادر شود میبایست
این امکان برای واردات قطعه و مواد اولیه نیز فراهم شود، تصریح کرد: تنها اعتراض
قطعهسازان این است که هر نوع ارزی که برای واردات خودرو اختصاص مییابد در اختیار
صنعت قطعهسازی نیز قرار بگیرد ضمن اینکه طی چندین سال گذشته قطعه سازان درخواست
صدور مجوز واردات قطعه به ارزش یک میلیارد دلار بدون ذکر منشاء به منظور دور زدن
تحریمها داشتهاند تا خودروهای ناقص، کف پارکینگ خودروسازان متوقف نشود که اجازه
آن صادر نشد.
مهدی
مطلب زاده در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو ضمن بیان اینکه انجمن قطعهسازی هیچ گونه
موضع مخالفی با واردات خودرو ندارد، اظهار داشت: سود و عوارض گمرکی واردات خودرو
میبایست بالاتر از سود و عوارض گمرکی قطعه باشد. به عنوان مثال در صورتی که تعرفه
واردات قطعه 32 درصد باشد، نمیبایست تعرفهای به میزان 10 درصد بابت واردات
خودروی CBU اخذ شود زیرا این به معنای حذف ساخت داخل و
تشویق به واردات خودروی CBU
است.
به
گزارش خبرخودرو، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو
کشور در خصوص شرایط واردات خودرو از لحاظ نرخ تعرفه، قیمت و تاثیر آن بر صنعت قطعهسازی
به بیان توضیحاتی پرداخت.
