عضو انجمن صنایع همگن و قطعهسازان خودرو، در پایان در خصوص تأثیر نوسانات نرخ ارز بر کیفیت قطعات تولیدی، یادآور شد: خودروساز و قطعهساز در بدترین شرایط نیز حاضر به کاهش کیفیت قطعات به دلیل تغییرات نرخ ارز نیستند اما این امر ممکن است به صورت غیر مستقیم تأثیرگذار باشد.
وجود امضاهای طلايی در تخصيص ارز به صنايع خودرو و قطعه سازی
منبع: https://khabarkhodro.com/fa/news/732064/%D9%88%D8%AC%D9%88%D8%AF-%D8%A7%D9%85%D8%B6%D8%A7%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B7%D9%84%D8%A7%D9%8A%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D8%AE%D8%B5%D9%8A%D8%B5-%D8%A7%D8%B1%D8%B2-%D8%A8%D9%87-%D8%B5%D9%86%D8%A7%D9%8A%D8%B9-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D9%88-%D9%82%D8%B7%D8%B9%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C
ابراهیم دوستزاده در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو عنوان کرد: ممنوعیت ثبت سفارش ماشین آلات قطعه سازي در يكسال گذشته به ويژه در بخشهایی که فاقد تکنولوژی و سازندگان مربوطه هستيم، برای تولید کنندهای که به دنبال ايجاد کسب و کار جدید است و یا تولیدکنندگان قدیمی که قصد نوسازي ماشین آلات براي ارتقاء کیفیت محصولات خود را دارند، مشکل بزرگی محسوب میشود.
عضو انجمن صنایع همگن و قطعه سازان خودرو کشور با بيان اينكه دولت باید دست از تصدیگری برداشته و به سمت ظرفیتسازی و نظارت بر صنعت خودروسازی حرکت کند، عنوان كرد: استفاده از پلتفرمهای مشترک در صنعت خودروسازی به رشد تیراژ تولید و در نتیجه توجیه اقتصادی سرمایهگذاری در حوزه تولید قطعات کمک شایانی خواهد کرد.
وی راهکار موثر برای کاهش وابستگی صنعت قطعهسازی به ارزهای خارجی را آزادسازی واردات ماشین آلات، تک نرخی شدن نرخ ارز، بهبود روابط با کشورهای صاحب سبک و صاحب تکنولوژی و بها دادن به متخصصان در پارکهای علم و فناوری، دانشگاهها یا موسسات پژوهشی دانست و افزود: هدایت پروژههای پژوهشمحور در دانشگاه ها و اجرای آن می تواند صنعت قطعه سازی را از وابستگی ارزي نجات دهد.
دوست زاده یادآور شد: تفاوت نرخ ارز براي توليدكنندگان و واردكنندگان، صادرات قطعات را با مشکل مواجه کرده و قطعه سازان به واسطه اختلاف نرخ ارز بازار متشکل و نرخ آزاد که گاهاً به ۲۵ درصد میرسد، از سرمایه گذاری امتناع مي كنند.
وی افزود: اين وضعيت منجر به رقابت ناسالم بین تولیدکنندگانی که هزینههای تولید آنها با نرخ ارز آزاد محاسبه شده و واردکنندگانی که به عنوان دلال، قطعات را با ارز نیمایی یا متشکل تهیه میکنند؛ شده است. این در حالی است که تولیدکننده داخل که با ارز آزاد ملزومات تولید را خریداری میکند، ناچار است تولید خود را با قیمتی بالاتر به بازار عرضه کند و واردکنندگان نیز قطعات را با نرخ ارز پایینتر به فروش رسانده و عملا امکان رقابت بین تولیدکننده داخل و واردکننده از بین خواهد رفت.
به گزارش خبرخودرو، عضو انجمن صنایع همگن و قطعهسازان خودرو کشور با اشاره به سیاستهای ارزی دولت در سالهای اخیر و تاثیر آن بر توسعه صنعت قطعهسازی از وجود رانت و امضاهای طلایی در این حوزه خبر داد و چند نرخی بودن ارز را به ضرر تولیدکنندگان داخل دانست .
به گزارش خبرخودرو، عضو انجمن صنایع همگن و قطعهسازان خودرو کشور با اشاره به سیاستهای ارزی دولت در سالهای اخیر و تاثیر آن بر توسعه صنعت قطعهسازی از وجود رانت و امضاهای طلایی در این حوزه خبر داد و چند نرخی بودن ارز را به ضرر تولیدکنندگان داخل دانست .