پیشنهاد تشکیل کنسرسیوم قطعهسازان برای خرید سهام ایران خودرو و سایپا در جهت خصوصیسازی واقعی
وی
در خصوص تاخیر دولت در تصویب و ابلاغ آییننامه واردات و امکان بروز برخی موانع از
جمله موانع ارزی در مسیر واردات خودرو بیان کرد: علیرغم الزام به دعوت از انجمنها
در تصمیمسازیها بر اساس قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار، این بند از قانون در
بسیاری از موارد اجرایی نشده و در بسیاری از جلسات تصمیمگیری از انجمن ها دعوت به
عمل نمیآید. بر همین اساس به دلیل فقدان اطلاع دقیق از وضعیت ارزی کشور و سرانجام
مذاکرات نمیتوان به صراحت در این باره اظهارنظر کرد در حالی که این موضوعات مانند
زنجیره به یکدیگر متصل هستند. به هر حال، شاید تصویب و ابلاغ آییننامه منوط بر
روشن شدن تکلیف مذاکرات وین و وضعیت ارزی کشور باشد.
وی
در ادامه در خصوص تاثیر واردات بر خودروسازی داخلی به نامه اخیر وزیر صمت به ریاست
جمهوری مبنی بر درخواست کاهش تعرفه انواع کالاها به دلیل تغییر مبنای محاسبه حقوق
گمرکی از ارز 4200 تومانی به ارز نیمایی اشاره کرد و افزود: تا زمان ابلاغ آییننامه
واردات اظهارنظر صریحی درباره آثار واردات نمیتوان داشت اما به هر ترتیب مسلما به
دنبال آزادی واردات از فشار وارده بر صنعت خودرو که در مقاطعی ناجوانمردانه بوده کاسته
خواهد شد.
احمد
نعمت بخش در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو در خصوص یکی از بندهای فرمان هشت مادهای
ریاست جمهوری مبنی بر واگذاری سهام دولتی خودروسازان تا پایان شهریور ماه، اقدامات
وزیر صمت در این باره را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: وظیفه دولت سیاستگذاری
است و این موضوع که دولتها بنگاهداران خوبی نیستند، به اثبات رسیده است. وزیر
صمت بر اساس تعهدات خود، به شدت فروش سهام شرکتهای خودروسازی را پیگیری میکند و
روند اقدامات در این زمینه مناسب بوده اما10 ماه زمان برای کسب نتیجه کافی نیست.
دبیر
انجمن خودروسازان ایران در پایان خاطرنشان کرد: بدیهی است، حصول نتایج مثبت از
مذاکرات وین به کاهش نرخ ارز، آزادی پولهای بلوکه شده ایران در سایر کشورها و امکان
تخصیص آن برای واردات خودرو منجر خواهد شد.
نعمت
بخش با تصریح بر اینکه به دنبال آزادی واردات قیمت خودروهای داخلی در بازار تعدیل
خواهد شد، گفت: در حال حاضر خودروسازان بسیاری از محصولات خود را با زیان میفروشند
و افزایش قیمتها در بازار ناشی از نقدینگی سرگردان جامعه که بالغ بر 4700 همت میباشد،
است
دبیر
انجمن خودروسازان ایران همچنین از پیشنهاد تشکیل کنسرسیوم قطعهسازان برای خرید
سهام ایران خودرو و سایپا در جهت خصوصیسازی واقعی یاد کرد و در خصوص راهکار دیگر
مبنی بر سهامداری شرکتهای خارجی در صنعت خودروی کشور تصریح کرد: در صورت حضور شرکتهای
خارجی در مزایده سهام مدیریتی شرکتهای خودروساز، نفوذ فرهنگ تولید آنها به
خودروسازی داخلی موجب ارتقای کیفیت میشود.
به
گزارش خبرخودرو، دبیر انجمن خودروسازان ایران ضمن اشاره به راهکارهای خصوصی سازی
واقعی از جمله تفکرات پیرامون اهلیت قطعهسازان در واگذاری و اقدامات وزیر صمت در این
حوزه بر این موضوع تاکید کرد که واگذاری صفر تا صد تولید خودرو به خودروسازان بزرگ
جهانی نیز این صنعت را رقابتیتر خواهد کرد.
دبیر
انجمن خودروسازان ایران بر نظر موافق انجمن با واردات خودرو و همچنین صدور مجوز
واردات برای 10 درصد از کلیه محصولات صنعتی تاکید کرد و گفت: واردات هر کالایی ضمن
آگاهی تولیدکنندگان داخلی آن کالا نسبت به تولیدات سایر رقبا، موجب ارتقای سلیقه مصرفکنندگان
و در نتیجه ارتقای کیفیت و بهبود وضعیت صنایع داخلی از جمله صنعت خودرو خواهد شد.
وی
در خصوص اشخاص پذیرنده سهام خودروسازان، ضمن اشاره به اهمیت شرط اهلیت برای اداره
صنعت خودروی کشور، اولویت را با قطعهسازان دانست و گفت: البته در این باره دو
تفکر وجود دارد. یک تفکر واگذاری سهام به قطعهسازان را موجب انحصار بیشتر میداند
و برخی نیز بیشترین اهلیت را برای قطعهسازان قائل هستند.
نعمت
بخش یادآور شد: بنده در زمان صدارت آقای نعمتزاده وزیر صمت، پیشنهاد صدور مجوز
سرمایهگذاری به رنو یا سیتروئن از صفر تا صد در تمامی حوزههای تولید اعم از انتخاب
نیروی انسانی، انعقاد قرارداد با قطعهسازان و خدمات پس از فروش را با ایشان مطرح
کردم و معتقد هستم همزمان با پیشروی در حوزه ساخت داخل و قطع وابستگیها، اتصال به
خودروسازان بزرگ جهانی موجب ارتقای کیفیت صنعت خودروی کشور در رقابت تنگاتنگ با
تولیدکنندگان داخلی خواهد شد.