پیکاپ رپچر، محصول جدید خودروسازان راین برای بازار ایران!


شرکت خودروسازان راین که چند وقت پیش با مدل بحث‌برانگیز R3 خبرساز شده بود، بار دیگر قصد عرضه یک خودروی قدیمی و بی‌نام‌ونشان چینی را در کشورمان دارد. این شرکت به‌تازگی در وب‌سایت خود تصویری مات از خودرویی را با عنوان خبری در راه است منتشر کرده است.

این نشان می‌دهد که راین به‌زودی مدل جدیدی را به سبد محصولات خود اضافه خواهد کرد. این خودرو پیکاپی چینی بنام کاوی K150 است که گویا قرار است با نام رپچر در کشورمان عرضه شود. در ادامه بیشتر با این پیکاپ ناشناخته چینی آشنا خواهیم شد.

شرکت کاوی اتو

گروه صنعتی جیانگسو کاوی اتوموتیو (Jiangsu Kawei Automotive) شرکت نه‌چندان باسابقه‌ای است که در سال 1992 تأسیس شد و در زمینه ساخت مینی‌بوس، وسایل نقلیه ویژه و قطعات خودرو فعالیت می‌کرد. سپس این شرکت در سال 2012 تصمیم به تولید خودرو گرفت و بدین منظور برند کاوی اتو را تأسیس کرد. این برند در طول این سال‌ها تنها دو خودروی درون‌سوز تولید کرده که یکی همین پیکاپ K150 و دیگری شاسی‌بلندی بنام W1 است. هردوی این خودروها روی یک پلت‌فرم ساخته شده و اشتراکات فراوانی دارند. کاوی اما در زمینه خودروهای الکتریکی هم فعالیت دارد و علاوه بر ساخت نسخه برقی همین دو خودرو، دو مدل الکتریکی دیگر هم تولید می‌کند.

کاوی K150 یا راین رپچر

کاوی K150 یک پیکاپ میان سایز است که برای اولین بار همراه با شاسی‌بلند W1 در نمایشگاه خودروی پکن سال 2014 رونمایی شد. طراحی این پیکاپ و همتای شاسی‌بلندش در نمای جلو به‌وضوح از فورد F150 دو نسل قبل کپی شده درحالی‌که کاوی برای بخش عقبی شاسی‌بلند W1 کپی‌برداری از نسل اول کیا سورنتو را انتخاب کرده است! درهرحال، کاوی K150 پیکاپی کاملاً سالخورده محسوب می‌شود که هشت سال پس از معرفی تازه قرار است راهی بازار خودروی کشورمان شود.

سن بالای K150 در داخل آن‌هم کاملاً خود را نشان می‌دهد زیرا در اینجا شاهد کابینی ساده و قدیمی هستیم که تمام از پلاستیک خشک و احتمالاً بی‌کیفیت ساخته شده است. غربیلک فرمان ساده با چند دکمه کنترلی، نمایشگر کوچکی در میانه داشبورد و سه کنترل‌گر دوار برای سیستم تهویه تنها ویژگی‌های قابل‌ذکر داخل این پیکاپ چینی هستند.

کاوی K150GT

در سال 2017 کاوی نسخه‌ای جدید و آفرودی از پیکاپ خود را با نام K150GT معرفی کرد. این نسخه که ارتفاع بیشتری از زمین دارد، در بیرون به سپرهای جدید بدون رنگ با مه شکن‌های جدید در جلو، بچه گلگیرهای بزرگ پلاستیکی، طرح جدید جلوپنجره، آینه‌های جانبی بزرگ‌تر، گرافیک داخلی جدید چراغ‌های عقب و تریم پلاستیکی روی درب پشتی مجهز شده است. K150GT هرچند در داخل نیز از همان داشبورد نسخه معمولی استفاده می‌کند اما به لطف نمایشگر بزرگ‌تر، تریم طرح چوب، تودوزی چرمی و طرح دورنگ، نمای بسیار لوکس‌تر و مدرن‌تری دارد. بااین‌حال، با توجه به تصویر ماتی که راین منتشر کرده است، به‌احتمال‌زیاد همان نسخه معمولی K150 را ایران عرضه خواهد کرد.

پیشرانه و گیربکس K150GT

K150 در چین با دو پیشرانه مختلف عرضه می‌شود. موتور پایه یک نمونه 2.4 لیتری تنفس طبیعی ساخت میتسوبیشی است که 140 اسب بخار قدرت و 200 نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی این موتور از طریق یک گیربکس پنج سرعته دستی صورت می‌گیرد. موتور دوم اما از نوع 2 لیتری چهار سیلندر توربو بوده و قوی‌تر است. این موتور 175 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور دارد و برای انتقال نیروی آن گیربکس شش سرعته دستی در نظر گرفته شده است. هنوز مشخص نیست که راین کدام پیشرانه را برای عرضه در کشورمان انتخاب کرده است اما موتور 2 لیتری توربو با گیربکس شش سرعته و انتقال قدرت دو دیفرانسیل گزینه محتمل‌تری به نظر می‌رسد.

کاوی اما نسخه برقی این پیکاپ را هم با نام EV7 ارائه می‌کند و جالب اینکه سال گذشته خبر تولید همین نسخه الکتریکی توسط کرمان خودرو با همکاری مپنا منتشر شد؛ بنابراین، عجیب است که دو نسخه مختلف از یک پیکاپ قرار است توسط دو شرکت مختلف در ایران عرضه شود. درهرحال، این پیکاپ چینی 5,560 میلی‌متر طول، 1,895 میلی‌متر عرض و 1,760 میلی‌متر ارتفاع دارد و فاصله محوری آن 3,500 میلی‌متر است. طول، عرض و عمق اتاق بار K150 نیز به ترتیب 1,850 میلی‌متر، 1,590 میلی‌متر و 560 میلی‌متر اعلام شده است. این پیکاپ کاوی بسته به تیپ و مدل بین 1880 تا 2150 کیلوگرم وزن دارد.

قیمت کاوی K150

قیمت کاوی K150 در نسخه معمولی در چین از 93,800 یوآن معادل 13,200 دلار آغاز شده و در بالاترین نسخه به 129,800 یوآن معادل 18,200 دلار می‌رسد. نسخه K150GT اما کمی گران‌تر بوده و بین 97,800 یوآن معادل 13,700 دلار تا 135,800 یوآن معادل 19 هزار دلار قیمت دارد. این یعنی نسخه معمولی این پیکاپ که حالا باید آن را راین رپچر بنامیم، چیزی بین 400 تا 550 میلیون تومان است ولی باید منتظر باشیم و ببینیم راین برای عرضه آن در کشورمان چه قیمتی را در نظر خواهد گرفت. درهرحال، شاید بتوان وانت کاپرا گروه بهمن را یکی از اصلی‌ترین رقبای رپچر در بازار ایران دانست.


منبع: https://charkhan.com/129986/%D9%BE%DB%8C%DA%A9%D8%A7%D9%BE-%D8%B1%D9%BE%DA%86%D8%B1%D8%8C-%D9%85%D8%AD%D8%B5%D9%88%D9%84-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D8%A7%DB%8C/

توسط مهدی خطیبی

مهدی خطیبی