اجاره خودرو در آنتالیا + مدارک مورد نیاز


اگر قرار باشد در تور آنتالیا نوروز شرکت کنید، به این معنا نیست که باید تابع جمع باشید و از هیچ خودروی شخصی استفاده نکنید. شما می‌توانید در تور آنتالیا همراه با سایر همسفران خود، یک ماشین اجاره کنید تا بتوانید به هر کجای شهر آنتالیا بخواهید سفر کنید. در ترکیه شرکت‌هایی وجود دارد که خودرو به شما اجاره می‌دهد. اگر می‌خواهید بدانید شرایط کرایه کردن خودرو در آنتالیا چطور است، این مطلب را تا انتها بخوانید.

شرایط رانندگی در ترکیه برای خارجی

اگر با تور استانبول یا سایر شهرها به ترکیه سفر کرده‌اید، می‌توانید برای مدت زمان حضور خود در این کشور یک خودروی شخصی داشته باشید. رانندگی در ترکیه با آنچه که در ایران وجود دارد، تفاوت زیادی ندارد. رانندگی در این کشور بسیار لذت بخش است و همه شهرهای بزرگ آن توسط بزرگراه‌های اصلی به یکدیگر متصل می‌شوند. بنابراین می‌توانید از آنتالیا یا استانبول به هر شهر دیگری سفر کنید.

البته جاده‌ها برای مناطق روستایی و به ویژه در قسمت مرکزی و شرقی کمی سخت‌تر می‌شود. اما نسبت به جاده‌هایی که ما در ایران به آن‌ها غیراستاندارد می‌گوییم، بهتر است. اگر فقط 10 روز فرصت سفر دارید، می‌توانید با اجاره خودرو در آنتالیا به راحتی به هر جایی که می‌خواهید سفر کنید.

البته در همین ابتدا باید بگوییم اگر تصمیم دارید در شب رانندگی کنید، مراقب دام‌هایی که در جاده‌ها و در مناطق روستایی ممکن است وجود داشته باشد، باشید. رایج‌ترین مشکلات رانندگی در ترکیه، نادیده گرفتن عبور در مناطق ممنوع، استفاده نکردن از چراغ راهنما و توقف نکردن پشت چراغ قرمز است که همه آن‌ها را در ایران نیز بارها تجربه کرده‌ایم.

در شهرهایی مثل استانبول و آنکارا ترافیک بسیار آزاردهنده است و توصیه می‌کنیم در تور استانبول بهتر است خودرو کرایه نکنید. زیرا بیشتر وقت شما در پشت چراغ قرمز و ترافیک خواهد گذشت.

دلیل اجاره ماشین در آنتالیا چیست؟

اجاره ماشین حتی در تور آنتالیا نوروز 1402 می‌تواند به سفر شما آزادی و انعطاف بیشتری بدهد. ترکیه کشور بزرگی است که جاذبه‌های گردشگری زیادی مانند استانبول، کاپادوکیه، استخرهای پاموکاله و آنتالیا دارد. همه این جاذبه‌های گردشگری از همدیگر فاصله زیادی دارند که حتی اگر با تور بخواهید به این مکان‌ها بروید زمان زیادی را از شما می‌گیرید. بهتر است با داشتن یک خودروی شخصی خودتان به هر قسمتی از شهر یا این کشور می‌خواهید سفر کنید.

همچنین یکی دیگر از مزیت‌های اجاره خودرو این است که می‌توانید در هر جایی که بخواهید توقف کنید و از دیدن مناظر طبیعی در طول رانندگی لذت ببرید.

هزینه اجاره خودرو در ترکیه

در این کشور شرکت‌های زیادی وجود دارد که در این زمینه فعالیت می‌کنند. برای مثال می‌توان به شرکت‌هایی مانند AutoUnion، Green Motion و Pandora و یا Discover Cars اشاره کنیم. از آنجا که ما قصد تبلیغ برای یک شرکت خاص را نداریم، زمان سفر در ترکیه باید با هر یک از شرکت‌ها تماس بگیرید و هزینه اجاره خودرو را از آن‌ها بپرسید تا با مقایسه، ارزانترین شرکت را انتخاب کنید.

جالب اینست که هر چقدر برای مدت زمان بیشتری ماشین را کرایه کنید، نرخ اجاره هر روز کمتر خواهد بود. اگر فقط برای یک روز گشت و گذار در آنتالیا یا استانبول بخواهید خودرو اجاره کنید، نرخ آن تقریبا 90 دلار است که اصلا توصیه نمی‌کنیم. اما اگر برای مدت هفته بخواهید خودرو را اجاره کنید، هر روز 25 دلار پرداخت می‌کنید که تقریبا مقرون به صرفه است. زیرا دیگر مجبور به پرداخت هزینه برای سیستم حمل و نقل عمومی هم نخواهید بود.

البته باید در کنار هزینه اجاره ماشین به هزینه بیمه هم توجه داشته باشید که روزانه 7 دلار باید برای آن پرداخت کنید.

مدارک اجاره خودرو در آنتالیا

شرایط و مدارک کرایه ماشین در آنتالیا هم مثل سایر شهرهای ترکیه است که مهم‌ترین آن به همراه داشتن پاسپورت و کارت ملی است. البته از دادن پاسپورت به شرکت خودداری کنید و باید به چند نکته دقت داشته باشید:

         قبل از هر چیز باید سن شما حداقل 21 سال باشد. اگرچه افراد 18 سال می‌توانند با خودروی شخصی به ترکیه سفر کنند، اما برای اجاره خودرو به زیر 21 سال خودرو اجاره داده نمی‌شود.

         داشتن گواهینامه معتبر برای دریافت خودرو ضرورت دارد. البته در این مورد حساس نباشید زیرا به گواهینامه بین‌المللی نیاز نیست. چون قرار است در تور آنتالیا کمتر از 90 روز در این شهر بمانید، فقط مجوز رانندگی دریافت کنید. برای افرادی که بیش از 90 روز در ترکیه می‌مانند، دریافت IDP معتبر ضروری است.

         نکته دیگر اینکه باید کارت اعتباری داشته باشید تا زمان تحویل خودرو آن را به شرکت اجاره ماشین بدهید. در صورت بروز هرگونه حادثه، سپرده امنیتی شما نزد شرکت می‌ماند که جهت تضمین است.

البته اگر خودرو را بیمه کرده باشید، حتی در صورت مفقودی یا سرقت خودرو مشکلی از این بابت برایتان پیش نمی‌آید.

چه ماشین‌هایی در آنتالیا اجاره داده می‌شود؟

در ترکیه شما می‌تواند ماشین‌هایی که برند آمریکایی دارند، سوار شوید. هیوندا، کیا، فورد و نیسان از جمله خودروهایی است که می‌توانید در شهر آنتالیا سوار شوید. همچنین در برخی از شرکت‌ها می‌توانید خودروهای اروپایی مثل رنو و فیات هم سوار شوید.

80 درصد از خودروهایی که در این کشور اجاره داده می‌شوند، دنده دستی هستند و با بنزین کار می‌کنند.

بیمه خودروهای اجاره‌ای در ترکیه

برای اینکه بدون استرس خودرو اجاره کنید و در تور آنتالیا نوروز نگران حادثه نباشید، بهتر است به بیمه آن نیز فکر کنید. برای خودرو چند بیمه اجباری و اختیاری وجود دارد که عبارتند از:

         بیمه مسئولیت شخص ثالث (TPL): این بیمه برای تمام خودروهای ترکیه است که بهتر است قبل از هر چیز به این بیمه فکر کنید.

         حفاظت از سرقت (TP): اگر خودرو به دلیل بی‌احتیاطی سرقت شود، دیگران نگران هزینه آن نخواهید بود. این بیمه تنها در صورتی از خودروی شما محافظت می‌کند که از شرایط قرارداد اجاره پیروی کند. اگر قفل ماشین را باز بگذارید و خودرو سرقت شود، دیگر TP از شما محافظت نمی‌کند.

         معافیت خسارت تصادف (CDW): این بیمه در برابر آسیب دیدن خودروی اجاره‌ای در صورت تصادف از شما محافظت می‌کند. بیمه شامل چرخ‌ها، شیشه‌ها، چراغ‌های جلو، تعویض کلید و هزینه‌های یدک‌کش نیست.

بیمه اختیاری برای خودروهای اجاره‌ای در ترکیه نیز وجود دارد که می‌توانید برحسب نیاز خود در مورد آن تصمیم بگیرید. اگر می‌خواهید تور استانبول یا آنتالیا شما بدون دغدغه و با آرامش کامل باشد، توصیه می‌کنیم بیمه اختیاری را هم برای خودرو خود در نظر بگیرید.

بیمه ماشین اجاره‌ای ترکیه چقدر است؟

در بیشتر مواقع باید با شرکت اجاره‌دهنده خودرو صحبت کنید که قیمت‌های متفاوتی را برای بیمه ارائه می‌دهند. برخی از شرکت‌ها عدد پایه 7 دلار را در روز پیشنهاد می‌دهند و برخی هم برای هر روز اجاره دادن خودرو 10 تا 20 دلار در ازای بیمه کامل خودرو را پیشنهاد می‌دهند.

بهتر است قبل از اینکه در مورد پرداخت بیمه و یا بستن قرارداد اجاره خودرو تصمیم بگیرید، تمامی جوانب را درنظر بگیرید.

اطلاعات کاربردی برای رانندگی در آنتالیا

در تور آنتالیا نوروز به دلیل افزایش جمعیت مسافران و گردشگران، گشت و گذار کمی دشوار می‌شود. ضمن اینکه باید در همان ایام تعطیلات به کل شهر آنتالیا یا سایر شهرهای ترکیه سفر کنید. در این مواقع باید اطلاعات جامعی در مورد شرایط رانندگی در ترکیه داشته باشید.

خوشبختانه در ترکیه هم مانند ایران شرایط رانندگی تقریبا شباهت زیادی به همدیگر دارد. برخی از اطلاعات مهم که برای اجاره خودرو در آنتالیا و رانندگی در این شهر نیاز دارید، عبارتند از:

پرداخت عوارض جاده‌ای

 اگر در حین تور استانبول یا آنتالیا بخواهید به شهر دیگری سفر کنید، باید از بزرگراه‌ها عبور کنید که عوارض جاده‌ای یکی از نکات مهم است و باید به آن دقت داشته باشید. در این کشور برای پرداخت عوارض به پول نقد نیاز نیست و با سیستم HGS کار می‌کند که عوارض را به صورت الکترونیکی و از طریق دستگاهی که در ماشین اجاره‌ای تنظیم شده است، پرداخت می‌کنید. به این شکل که در نزدیکی عوارضی باید سرعت خود را تا 30 کیلومتر کاهش دهید تا عوارض خودرو ثبت شود.

بعد از برگرداندن خودروی کرایه‌ای، صورتحساب مبالغ عوارض بزرگاه ترکیه که در طول سفر جمع‌آوری کرده‌اید، به شما داده می‌شود. عوارض هر جاده تقریبا 2.25 دلار است.

تهیه سوخت ماشین

همانطور که گفتیم ماشین‌هایی که در ترکیه اجاره داده می‌شود با بنزین کار می‌کنند. پمپ بنزین هم در بیشتر مناطق روستایی و شهری این کشور موجود است. تمام پمپ بنزین‌ها در ترکیه ایستگاه‌های خدمات کامل ارائه می‌دهند. اگر می‌خواهید با کارت اعتباری پول بنزین را پرداخت کنید، باید رسید آن را از متصدی داخل جایگاه سوخت دریافت کنید و زمان خروج آن را به متصدی گاز نشان دهید.

خبر بهتر اینکه 80 درصد از خودروهایی که امروز در ترکیه هستند با سوخت گازوئیل کار می‌کنند که کارایی و قیمت بهتری دارد.

محدودیت سرعت هنگام رانندگی در ترکیه

علائم رانندگی در ترکیه هم درست مثل ایران در کنار جاده‌ها نصب شده است که از طریق آن‌ها می‌توانید از محدودیت یا حداکثر سرعت مطلع شوید. اگر هیچ علامتی را مشاهده نکردید، می‌توانید با سرعت بالا رانندگی کنید. اما توصیه ما اینست در کشور خارجی که مهمان هستید، به جای رانندگی با سرعت بالا، همیشه آهسته حرکت کنید.

محدودیت‌های سرعت در ترکیه به صورت زیر است:

         در مناطق مسکونی 50 کیلومتر در ساعت

         خارج از مناطق مسکونی 90 کیلومتر در ساعت

         بزرگراه ها 120 کیلومتر در ساعت

جریمه سرعت غیرمجاز هم برای همه رانندگان (شهروند ترکیه یا گردشگر) وجود دارد. اگر میزان تجاوز از سرعت 30 درصد باشد، باید 17.50 دلار پرداخت کنید. در صورتی که تجاوز از سرعت مجاز بیش از 30 درصد باشد، میزان جریمه 36 دلار است. پس طوری رانندگی کنید که مجبور به پرداخت جریمه نشوید.

پارکینگ هنگام رانندگی در آنتالیا

اگر در تور آنتالیا برای شما محل اقامت با پارکینگ درنظر گرفته شده است که می‌توانید خودروی اجاره‌ای را در آن نگهداری کنید. اما در صورتی که هتل پارکینگ ندارید، باید خودرو را در پارکینگ‌های شهری نگهداری کنید. هزینه نگهداری خودرو در پارکینگ برای هر شب تنها 75 سنت است که با پول ترکیه 5 تا 10 لیر محاسبه می‌شود.

در روستاها که امنیت بیشتری دارد، می‌توانید از خیابان‌ها به صورت رایگان برای نگهداری خودرو نگهداری کنید. توجه داشته باشید پارک ماشین در مکان‌های پارک ممنوع، 5 دلار جریمه دارد. در صورتی که خودرو اجاره‌ای است، باید مانع بکسل شدن آن شوید. پس باید حسابی حواستان به مکان‌های پارک غیرقانونی باشد.

نکات مهم برای اجاره خودرو در آنتالیا

اجاره ماشین در هر کشور خارجی شرایط و قوانین خودش را دارد. ضمن اینکه شما با شرایط و فرهنگ مردم این کشور آشنایی کافی را ندارید. بنابراین اگر قصد دارید در تور استانبول نوروز خودرو اجاره کنید، موارد زیر را درنظر داشته باشید:

باک سوخت خالی

ممکن است شرکت اجاره ماشین در آنتالیا ماشینی را به شما اجاره دهد که باک سوخت آن تقریبا خالی است و مجبورید خودتان بنزین آن را تأمین کنید. اما زمان برگرداندن خودرو آن را با بنزین تحویل می‌دهید که منجر به پرداخت هزینه بیشتر می‌شود. هزینه سوخت در ترکیه نسبت به ایران بالاتر است و باید خودرو با باک پر تحویل بگیرید.

رزرو خودرو قبل از سفر

از آنجا که در ایام تعطیلات نوروز تعداد ایرانی‌هایی که به ترکیه سفر می‌کنند، زیاد می‌شود، بهتر است خودروی مورد نظر خود را قبل از تور آنتالیا یا استانبول رزرو کنید. ممکن است وقتی به ترکیه می‌روید به دلیل بالا بودن تعداد گردشگران بدون ماشین بمانید.

درخواست پاسپورت در ازای ماشین

اگر شرکت اجاره خودرو در ازای ماشین از شما پاسپورت درخواست کرد، از دادن آن امتناع کنید.

خلاصه …

اگر اهل تور آنتالیا نوروز یا تور استانبول هستید، حتما به داشتن یک ماشین که برای مدت سفر برای خودتان باشد، فکر کرده‌اید. برای این کار نیازی به بردن ماشین شخصی ندارید و می‌توانید از شرکت‌های اجاره خودرو در آنتالیا بهترین ماشین‌های خارجی را سوار شوید. برای رزرو تور های ترکیه و دیگر انواع تورهای خارجی به سایت آژانس مسافرتی الفبای سفر www.alefbatour.com مراجعه کنید. الفبای سفر عرضه کننده انواع تور داخلی و خارجی است. همچنین امکان رزرو بلیط هواپیما و هتل به صورت کاملا آنلاین از طریق سامانه الفبای سفر میسر است.

منبع: الفبای سفر|www.alefbatour.com

 


منبع: https://charkhan.com/134010/%D8%A7%D8%AC%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%AF%D8%B1-%D8%A2%D9%86%D8%AA%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%A7-%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DA%A9-%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%B2/

توسط مهدی خطیبی

مهدی خطیبی