صادقی
در خصوص وضعیت اشتغال آفرینی و نوآوریها در صنعت قطعهسازی به طوری که به تنوع و
ارتقای وضعیت اشتغال بیانجامد، تصریح کرد: خوشبختانه شرکتهای قطعهسازی از
پتانسیلهای بسیار بالایی در تولید قطعات دارای دانش فنی برخوردار هستند و به
دنبال دریچههایی که به سمت تولید دانش بنیان باز شده، با اختصاص مشوقهایی برای
نیروهای کار موجود، زمینه رشد و ارتقای وضعیت کارآفرینی و جذب نیروهای تحصیل کرده
دانشگاهی را فراهم ساختهاند.
مهدی
صادقی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو اظهار داشت: همکاری با شرکتهای دانش بنیان
در میان خودروسازان به ویژه از یک سال گذشته شدت بیشتری به خود گرفته و سرعت بخشی
در انعقاد قرارداد، دریافت نمونه و انجام آزمون از جمله اقدامات و تسهیلات مثبتی
است که از سوی خودروسازان در این زمینه بکار گرفته میشود.

وی
در خصوص وضعیت ارتباط خودروسازان خصوصی با دانش بنیانها بیان کرد: عمدتا
خودروسازهای خصوصی کمتر در حوزه داخلیسازی ورود میکنند و بیشتر فعالیت آنها ناظر
به واردات قطعات سیکیدی و مونتاژ است بر همین اساس به نظر نمیرسد تعداد قابل
توجهی از تولیدکننده داخلی با خودروسازان خصوصی همکاری داشته باشند.
به
گزارش خبرخودرو، عضو انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان کشور گفت: همکاری
با شرکتهای دانش بنیان در میان خودروسازان به ویژه از یک سال گذشته شدت بیشتری به
خود گرفته و سرعت بخشی در انعقاد قرارداد و آزمون قطعات از جمله اقدامات و تسهیلات
مثبتی است که از سوی خودروسازان در این زمینه بکار گرفته میشود.
عضو
انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان کشور در پاسخ به این پرسش که چه
میزان از قطعهسازان دانش بنیان هستند و بر اساس اصول دانش بنیانها قطعه تولید میکنند،
گفت: تمامی قطعهسازان دانش بنیان نیستند و تعداد اندکی دانش بنیان هستند و بخشی
از تولید را در اختیار دارند اما امیدواریم سایرین نیز به این سمت سوق پیدا کنند.
صادقی
در پایان به تلاش ایران خودرو در پرداخت 120 روزه مطالبات قطعهسازان در اسفند ماه
سال گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: خوشبختانه در پایان سال 1400 از سوی این گروه
خودروساز پرداختهای خوبی به قطعهسازان انجام شد که برای صنعت قطعهسازی راهگشا
بود، هر چند 120 روز به طور کامل انجام نشد اما به دلیل کمبود نقدینگی خودروسازان
این انتظار نیز از آنها نمیرفت. پرداخت مطالبات در پایان سال، به قطعهسازان در
تامین مواد اولیه و آغاز مجدد تولید در سال بعد کمک میکند و در نهایت به سود خط
تولید خودروسازان نیز است.
منبع: http://khabarkhodro.com/fa/news/653837/%D8%A7%D9%86%D8%B9%D9%82%D8%A7%D8%AF-%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%D8%A7-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4-%D8%A8%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%B3%D8%B1%D8%B9%D8%AA-%DA%AF%D8%B1%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA
وی
افزود: شرکتهای دانش بنیان از نیروهای فهیم و تحصیل کرده بهره میبرند که در صنعت
قطعهسازی به ویژه قطعاتی که ساخت داخل آنها تاکنون آغاز نشده، بسیار یاری رسان
خواهند بود.
عضو
انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان کشور در خصوص مصوبه شورای پول و
اعتبار مبنی بر اختصاص 10 هزار میلیارد تومان تسهیلات به خودروسازان بابت مطالبات
قطعهسازان در پایان هر سال و دلایل عدم پرداخت آن در سال گذشته گفت: مبلغی معادل
5 هزار میلیارد تومان در سال 99 به دو خودروساز بزرگ پرداخت شد اما متاسفانه در
سال 1400 علیرغم اینکه مصوب شده بود، پرداخت نشد. این گونه تصمیمات در حیطه
تصمیمات دولتی است و در برخی از موارد از سوی بانک مرکزی و به ویژه بانکهای عامل
به دلایلی پرداخت نمیشود.