بازدهی، عملکرد و قدرت: هر چیزی که باید درباره موتور احتراق داخلی نسل جدید تویوتا بدانید


دنیای خودروسازی روز به روز بیشتر پیشرفت می‌کند و حالا تویوتا قصد دارد اطلاعات جدیدی از موتور احتراق داخلی نسل آینده خود ارائه کند. تویوتا همیشه برای نوآوری و تعهد به محیط زیست شناخته شده و باز هم می‌خواهد با برداشتن گامی دیگر در این عرصه غوغا کند.

نسل جدید موتور احتراق داخلی یا درون سوز تویوتا که به H2 معروف است، می‌تواند طرز فکرمان را از این گونه انجین‌ها مجددا تعریف کند و عملکرد بهتری را در خودروها به ارمغان بیاورد. ما در ادامه به سراغ بررسی این پیشرانه می‌رویم و تمام اطلاعاتی که تاکنون منتشر شده‌اند را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

موتور احتراق داخلی تویوتا

تویوتا باز هم مانند همیشه با رونمایی از انجین جدید خود مرزهای فناوری را جابجا کرده است. علاوه بر ویژگی‌های جذاب این نوع تکنولوژی، بدانید که انجین نسل آینده درون سوز تویوتا یک پیشرانه یک و نیم لیتری است که به دو صورت تنفس طبیعی و نسخه توربو شارژ ساخته می‌شود. همچنین واحد توربو شارژ ۲ لیتری نیز روی بهبود عملکرد تاثیر دارد.

داستان کاهش استفاده از ماشین‌های برقی!

این پیشرانه‌ها ۱۰ تا ۲۰ درصد کوچکتر از نسل قبلی خود هستند ولی می‌توانند به همان اندازه بهره‌وری در مصرف سوخت و عملکرد را به ارمغان بیاورند. یکی از نکاتی که باعث شده است نسل جدید انجین درون سوز تویوتا بسیار زبانزد همگان باشد این است که این نوع پیشرانه از سوخت کربن خنثی مانند هیدروژن و… استفاده می‌کند.

پس اندازه کوچک و انتشار پایین آن از جمله عواملی هستند که باعث شدند که ترکیب این فناوری با سیستم هیبریدی برقی بسیار ایده‌آل بنظر برسد. پس به نظر می‌رسد که بدون شک یک قدم بزرگ در دنیای خودروسازی برداشته شده است.

این مطلب را نیز بخوانید: آشنایی با کم استهلاک ترین خودروهای تویوتا

همانطور که تویوتا روی این تکنولوژی کار می‌کند ما نیز انتظار داریم تا مشخصات و ارتقای زیادی از این پیشرانه در سال‌های آینده ببینیم و شاهد تغییرات گسترده‌ای در این صنعت باشیم.

بازدهی انجین هیدروژنی

یکی از مهمترین جنبه‌های پیشرانه جدید تویوتا بازدهی حرارتی است. بازدهی حرارتی یا گرمایی تعیین می‌کند که یک پیشرانه تا چه میزان می‌تواند سوخت خود را به انرژی قابل استفاده تبدیل کند تا اینکه آن را به صورت گرما از دست دهد. تویوتا در طی این سال‌ها مطالعات زیادی در این زمینه داشته است تا انجین هیدروژنی خود را بدون نقص ارائه کند.

برخی از موتورهای امروزی که حتی عملکرد خیلی خوبی هم ندارند بیش از ۴۰ درصد بازده حرارتی دارند ولی پیشرانه‌های هیبریدی موفق شدند تا این رقم را تا ۵۰ درصد نیز برسانند.

اگرچه هنوز اطلاعات مشخصی از این انجین در اختیار نداریم ولی تویوتا اعلام کرده است که ظرفیت آن یک و نیم لیتری خواهد بود و به صورت تنفس طبیعی ساخته می‌شود بنابراین انتظار داریم که از میزان بازدهی که در نمونه بنزینی آن دیده بودیم پیشی بگیرد.

این پیشرفت‌ها تنها به کاهش انتشار ختم نخواهد شد بلکه روی بهبود کلی عملکرد موتور نیز تاثیر خواهد داشت.

کوچک اما قدرتمندتر از سایر انجین‌ها

موتور جدید تویوتا نه تنها کارایی بهتری دارد بلکه اندازه کوچک‌تری نیز خواهد داشت که واقعاً جالب توجه است. مهندسان ایده‌ای برای ضربه کوتاه‌تر پیستون ارائه کردند، همین امر منجر به از بین رفتن طراحی سنتی پیشرانه گشت و بهبود در عملکرد و مصرف سوخت را نیز در پی داشت.

با اینکه سایز موتور کوچکتر است، قدرت کاهش نیافته و موتور برقی نیز روی گشتاور کاهش یافته تاثیر دارد. تویوتا اطمینان حاصل کرد که پیشرانه‌های جدید عملکرد زیادی را فراهم می‌کنند و آینده‌ای سبزتر را به ارمغان خواهند آورد.

پایایی؛ هدف اصلی تویوتا

یکی از مواردی که تویوتا بسیار روی آن تاکید دارد، پایداری است، این نکته در تمام انجین‌های هیدروژنی و برقی نسل جدید نیز مشاهده می‌شود. تویوتا روی کاهش کربن تاکید کرده و می‌خواهد از سوخت‌های کربن خنثی استفاده کند.

همین امر باعث می‌شود که میزان استفاده از انرژی به حداکثر برسد و میزان کمی از آن به هدر برود. این روش تویوتا استاندارد جدیدی برای دنیای خودروسازی تعیین می‌کند و می‌تواند جایگاه تکنولوژی‌های سبز را در این صنعت بهبود بخشد.

این مطلب را نیز بخوانید: قدرت، عملکرد و امنیت: ۶ شاسی‌بلند آمریکایی که عاشقشان خواهید شد

تویوتا پریوس اولین خودروی هیبریدی تویوتا

تویوتا پریوس که برای اولین بار در سال 1997 معرفی شد، یک محصول هیبریدی بود، به عبارتی دیگر، موتور بنزینی و برقی ترکیب شده بودند و مصرف سوخت نیز کاهش یافته بود. از آن زمان تاکنون تویوتا تحقیقات خود را در این حوزه ادامه داده است تا شاهد پیشرفت‌های زیادی در آینده باشیم.

سوپاپ‌های تزریق آب

یکی از فناوری‌های مهم در انجین هیدروژنی جدید تویوتا استفاده از سوپاپ‌های تزریق آب است. این تکنولوژی باعث می‌شود که موتور در طول کار، زودتر خنک شود، پس ترکیب هوا/سوخت تمیز می‌شود و در نتیجه میزان انتشار مواد خطرناک نیز کاهش یابد.


منبع: https://charkhan.com/164262/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%87%DB%8C%D8%8C-%D8%B9%D9%85%D9%84%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%D9%88-%D9%82%D8%AF%D8%B1%D8%AA-%D9%87%D8%B1-%DA%86%DB%8C%D8%B2%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%AF/

توسط مهدی خطیبی

مهدی خطیبی