بررسی هوندا سیتی، سدان جمع‌وجور وارداتی


در دور جدید واردات خودرو به کشورمان برخلاف گذشته، شرکت‌های مختلفی می‌توانند به واردات خودروهای یک برند اقدام کنند و این موضوع را در مورد برندهای محبوبی مثل نیسان و هوندا می‌بینیم.

در مورد هوندا، دو شرکت معین خودرو و آروین خودرو اقدام به واردات کراس‌اوور وزل و نسخه برقی آن یعنی ENS1 کرده‌اند درحالی‌که شرکت دیگری بنام آذریوردسال نیز سدان کوچک سیتی این برند ژاپنی را برای واردات انتخاب کرده و به‌تازگی فروش این خودرو را در سامانه یکپارچه شروع کرده است. در ادامه به بررسی ویژگی‌ها و مشخصات هوندا سیتی وارداتی آذریوردسال خواهیم پرداخت.

معرفی کلی هوندا سیتی

هرچند در بخش خودروهای جمع‌وجور، هوندا بیشتر با مدل مشهور سیویک که یکی از جدیدترین مدل‌های آن هوندا سیویک هیبریدی است اما سیتی هم یکی از محصولات باسابقهٔ این شرکت ژاپنی است که پیشینهٔ آن به سال 1981 بازمی‌گردد. این خودرو یک هاچ‌بک کوچک سه‌در بود که برای بازارهای ژاپن، اروپا و استرالیا در نظر گرفته شده بود.

پس از دو نسل، در سال 1994 سیتی با مدل جدید لوگو جایگزین شد اما دو سال بعد، هوندا از نام سیتی برای یک سدان کوچک برای بازارهای درحال‌توسعه عمدتاً در آسیا و آمریکای لاتین استفاده کرد. از آن زمان تاکنون، سیتی یک سدان ساب‌کامپکت (کوچک‌تر از کامپکت) بوده اما در نسل هفتم یا کنونی که در سال 2019 معرفی شد، رشد ابعاد قابل‌توجهی را تجربه کرده و حتی از نسل نهم سیویک سال 2011 هم بزرگ‌تر شده است.

در سال 2020 هم هوندا نسخه هاچ‌بک سیتی را معرفی کرد اما آذریوردسال نسخه سدان را به ایران آورده است.

طراحی بیرونی سیتی

همان‌طور که اشاره شد، سیتی خودرویی برای بازارهای درحال‌توسعه مثل هند، اندونزی، تایلند، برزیل، مکزیک، ترکیه و خاورمیانه است و بنابراین به‌اندازه محصولات جهان هوندا مجهز و پیشرفته نیست. این موضوع از ظاهر سیتی هم مشخص است که با طراحی ساده و شاید کمی قدیمی، با جدیدترین محصولات جهان هوندا فاصله دارد. بااین‌حال، این سدان ساب‌کامپکت ژاپنی با چراغ‌های جلوی بال مانند هوندا و طراحی اسپرت سپر، برای یک سدان اقتصادی طراحی قابل‌قبولی دارد.

در قسمت جانبی نمایی ساده و فاقد ویژگی خاصی را می‌بینیم درحالی‌که در عقب خودرو هم چراغ‌های افقی نسبتاً ساده‌ای به چشم می‌خورند هرچند که با گرافیک نئونی سعی شده نمای جذاب‌تری در آن‌ها ایجاد شود. سیتی با 4,568 میلی‌متر طول، 1,748 میلی‌متر عرض و 1,458 میلی‌متر ارتفاع، تقریباً هم‌اندازه تارا است.

فضای کابین هوندا سیتی

ماهیت اقتصادی و نه‌چندان بروز سیتی خود را در داخل هم نشان می‌دهد زیرا در اینجا شاهد فضایی هستیم که بیشتر به خودروهای یک نسل قبل شباهت دارد. طراحی نسبتاً قدیمی دریچه‌های تهویه، صفحه آمپر آنالوگ و طراحی ساده داشبورد و رو دری‌ها و نمایشگر لمسی نه‌چندان بزرگ 8 اینچی در میانه داشبورد، باعث شده کابین سیتی با خودرویی مثل سیویک کیلومترها فاصله داشته باشد.

تنها ویژگی تزئینی در اینجا، تریم نقره‌ای‌رنگی در پایین دریچه‌های تهویه است که همین تریم روی غربیلک فرمان هم دیده می‌شود؛ بنابراین، سیتی از لحاظ طراحی داخلی قطعاً در برابر سدان‌های چینی پرزرق‌وبرقی مثل آریزو 6 GT حرفی برای گفتن نخواهد داشت اما برگ برنده این سدان کوچک، کیفیت و قابل‌اطمینان فوق‌العاده‌ای است که از هوندا سراغ داریم.

تجهیزات و امکانات هوندا سیتی

از یک سدان اقتصادی و کوچک مثل سیتی نباید انتظار امکانات عجیبی را داشت و لیست آپشن‌های نمونه وارداتی این خودرو شامل موارد نسبتاً ساده‌ای می‌شود که در ادامه خواهیم دید:

  • سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای
  • دوربین دید عقب
  • سیستم تهویه خودکار
  • نمایشگر 8 اینچی لمسی با اندروید اتو و اپل کارپلی
  • بلوتوث
  • سنسور نور
  • تنظیم برقی آینه‌های جانبی
  • دی‌لایت
  • چراغ‌های LED
  • ایربگ جلو، پرده‌ای، جانبی
  • کنترل پایداری
  • کروز کنترل
  • فرمان برقی
  • سیستم پایش باد تایرها
  • کامپیوتر سفری
  • چهار بلندگو
  • پدال‌های تعویض دنده پشت فرمان

پیشرانه

سیتی از یک پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی استفاده می‌کند که 121 اسب بخار قدرت و 145 نیوتن متر گشتاور دارد. نیروی این پیشرانه هم توسط یک گیربکس CVT به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود تا شاهد قوای محرکه‌ای کاملاً اقتصادی و البته کم‌استهلاک باشیم. البته از چنین قوای محرکه‌ای نباید انتظار رانندگی هیجان‌انگیزی داشت و 10.5 ثانیه طول می‌کشد تا این سدان 1190 کیلوگرمی از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد.

حداکثر سرعت این خودرو هم 198 کیلومتر بر ساعت خواهد بود. نقطه قوت پیشرانه و گیربکس اقتصادی سیتی مصرف سوخت پایینی است که به‌صورت ترکیبی 6.2 لیتر در هر صد کیلومتر خواهد بود. این سدان کوچک ژاپنی از رینگ‌های 16 اینچی آلومینیومی با لاستیک‌های 185 بهره می‌برد اما ترمزهای عقب آن کاسه‌ای هستند.

قیمت و جمع‌بندی

در شرایط فروش هوندا سیتی که برای ثبت‌نام ‌کنندگان در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی اعلام شد، قیمت علی‌الحساب این خودرو یک میلیارد و 700 میلیون تومان اعلام شده است که این یعنی به‌احتمال‌زیاد قیمت نهایی سیتی بالای دو میلیارد تومان خواهد بود. با چنین رقم گزافی که قطعاً در بازار بسیار بیشتر خواهد شد، انتخاب یک سدان ساب‌کامپکت با پیشرانه نه‌چندان قدرتمند و امکانات محدود حتی اگر نشان معتبر هوندا را بر پیشانی داشته باشد، خیلی منطقی به نظر نمی‌رسد ولی شرایط بازار خودروی کشورمان به‌گونه‌ای است که زیر دو میلیارد تومان خودروی غیرچینی وجود ندارد. درهرحال، یکی از اصلی‌ترین رقبای سیتی در بازار کشورمان سوزوکی سیاز خواهد بود که هم‌اکنون در بازار قیمت 2.2 میلیارد تومانی دارد.

مشخصات فنی Honda City


منبع: https://charkhan.com/164195/%D9%87%D9%88%D9%86%D8%AF%D8%A7-%D8%B3%DB%8C%D8%AA%DB%8C/

توسط مهدی خطیبی

مهدی خطیبی