بررسی ویژگی‌های چانگان اکسپلورر، وانت جدید بازار کشور!

چانگان اکسپلورر

معرفی کلی چانگان اکسپلورر

از نظر امکانات رفاهی و ایمنی، پیکاپ جدید چانگان در جایگاه خوبی قرار می‌گیرد. از مهم‌ترین امکانات رفاهی و ایمنی چانگان اکسپلورر می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • ترمز پارک برقی
  • مانیتور لمسی همراه با دوربین 360 درجه
  • شیفتر الکترونیکی
  • سنسورهای نور و باران
  • سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای
  • تریم چرمی صندلی‌ها
  • سامانه کنترل پایداری
  • رادار هشدار خروج از خط
  • رادار نقطه کور
  • دی‌لایت
  • آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرم‌کن
  • فرمان D شکل
  • صفحه آمپر دیجیتالی
  • سیستم تهویه مطبوع الکتریکی
  • و…

پیشرانه چانگان اکسپلورر

برخلاف F70 که با پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی مختلفی عرضه می‌شود، چانگان برای اکسپلورر فقط دو موتور شامل 2 لیتری دیزلی و 2 لیتری بنزینی را در نظر گرفته است که گفته شده با موتور بنزینی به ایران خواهد آمد. این پیشرانه به لطف توربوشارژر و تزریق مستقیم سوخت، 233 اسب بخار قدرت و 390 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند؛ بنابراین، اکسپلورر در کنار فوتون G7 به قوی‌ترین پیکاپ بازار کشورمان تبدیل خواهد شد. در این وانت چینی، انتقال نیرو توسط گیربکس‌های شش سرعته دستی یا هشت سرعته اتوماتیک ZF صورت می‌گیرد و در نسخه‌های دیفرانسیل عقب و دو دیفرانسیل ارائه می‌شود. این پیکاپ همچنین با دو اتاق بار استاندارد و کشیده قابل خریداری است که دومی 25 سانتی‌متر طول بیشتری دارد.

در داخل، چانگان داشبورد کاملاً جدیدی برای اکسپلورر طراحی کرده است که هیچ شباهتی به F70 ندارد. طراحی کلی داشبورد در این مدل جدید با نمایشگرهای 12.3 اینچی متصل به هم در بالا برای صفحه آمپر و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و همین‌طور دریچه‌های تهویه افقی باریک در زیر آن، بسیار ظریف‌تر شده و از آن حالت زمخت و کاری که در F70 می‌دیدیم فاصله گرفته است. همچنین با این تغییرات و ویژگی‌هایی مثل غربیلک فرمان D شکل و طراحی مدرن کنسول مرکزی با شیفتر الکترونیکی، کابین اکسپلورر بیشتر شبیه شاسی‌بلندها شده است.

چانگان اکسپلورر

قیمت و رقبای چانگان اکسپلورر

همان‌طور که گفته شد، اکسپلورر در قسمت جلو بازطراحی کاملی را نسبت به F70 تجربه کرده و حالا با ویژگی‌هایی مثل چراغ‌های باریک‌تر افقی، جلوپنجره بزرگ‌تر با قاب کرومی پهن و سپر جدید، نمای بسیار مدرن‌تر و جذاب‌تری پیدا کرده است. همچنین با این تغییرات، نمای جلویی اکسپلورر شبیه شاسی‌بلندهای چانگان مثل CS95 شده است. بااین‌حال، این پیکاپ جدید در قسمت عقب هیچ تغییری را تجربه نکرده و از همان سپر و چراغ‌های قبلی استفاده می‌کند که حتی گرافیک داخلی آن‌ها هم دست‌نخورده باقی مانده است. بااین‌حال، در این قسمت، اکسپلورر در مقایسه با دیگر وانت‌های چینی همچنان نمای مدرنی دارد.

چانگان اکسپلورر

طراحی بیرونی چانگان اکسپلورر

قیمت چانگان اکسپلورر در چین از 99,900 یوآن معادل 13,730 دلار آغاز می‌شود و در بالاترین مدل به 175,900 یوآن معادل 24,200 دلار می‌رسد. نمونه‌ای که در کشور ما عرضه خواهد شد، احتمالاً از نوع اتوماتیک چهارچرخ محرک با اتاق بار استاندارد خواهد بود که ارزان‌ترین مدل آن 139,900 یوآن معادل 19,220 دلار قیمت دارد؛ بنابراین، برای چانگان اکسپلورر در کشورمان باید انتشار قیمت در حدود یک میلیارد و 800 میلیون تومان را داشته باشیم که آن را به رقیب مستقیم فوتون G7 و گینگ‌لینگ تاگا تبدیل می‌کند.

مشخصات فنی چانگان اکسپلورر

پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر توربو
قدرت 233 اسب بخار
گشتاور 390 نیوتن متر
گیربکس 8 سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
طول 5,350 میلی‌متر
عرض 1,980 میلی‌متر
ارتفاع 1,875 میلی‌متر
فاصله محوری 3,180 میلی‌متر
مصرف سوخت 9.2 لیتر ترکیبی

چانگان اکسپلورر

امکانات چانگان اکسپلورر

چانگان و گروه پژو-سیتروئن اقدام به توسعه پیکاپی کردند که در سال 2019 توسط زیربرند کایسن چانگان با نام F70 معرفی شد. چندی بعد در اوایل سال 2020 نیز پژو نسخه خود از این پیکاپ را با نام لندترک معرفی کرد. پژو لندترک در بازارهای آمریکای لاتین، آفریقا و آسیا عرضه می‌شود درحالی‌که چانگان F70 هم غیر از چین در کشورهای دیگری مثل اوروگوئه، نیجریه و… هم به فروش می‌رسد. این پیکاپ چینی در برخی بازارها با نام چانگان هانتر عرضه می‌شود و در برزیل با نام فیات تیتانو و در شیلی با نام رم داکوتا فروخته می‌شود.

چانگان اکسپلورر

داخل چانگان اکسپلورر

طبق اطلاعاتی که از گمرک به دست خبرنگار چرخان رسیده، قرار است به‌زودی نمونه‌های اولیه پیکاپ چانگان اکسپلورر وارد ایران شود. هرچند هنوز مشخص نیست که این پیکاپ به‌صورت وارداتی به ایران خواهد آمد یا مونتاژ خواهد شد اما به نظر می‌رسد عرضه آن در بازار کشورمان قطعی باشد. ازاین‌رو، قصد داریم در ادامه بیشتر با ویژگی‌ها و مشخصات این پیکاپ جدید چینی آشنا شویم.

 


منبع: https://charkhan.com/149425/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D9%88%DB%8C%DA%98%DA%AF%DB%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%86%D8%A7%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D8%A7%DA%A9%D8%B3%D9%BE%D9%84%D9%88%D8%B1%D8%B1%D8%8C-%D9%88%D8%A7%D9%86/

چانگان اکسپلورر

در اواخر سال 2022، چانگان پیکاپ جدیدی را بر اساس کایسن F70 معرفی کرد. این پیکاپ در چینی لنتاچه (Lantazhe) نام دارد که به معنای کاوشگر است و در انگلیسی اکسپلورر ترجمه می‌شود. لنتاچه یا اکسپلورر درواقع همان کایسن F70 است که قسمت جلوی آن بازطراحی شده و در داخل نیز از داشبورد جدیدی بهره می‌برد. همچنین برخلاف F70 که از طریق زیربرند کایسن به فروش می‌رسد، اکسپلورر با برند خود چانگان عرضه می‌شود.

توسط مهدی خطیبی

مهدی خطیبی